Områdesstyrelsen, möte 16-08-2022

Protokollet är granskat

§ 137 Upphandlingsbeslut om upphandling av en flerkanalig kundtjänst

VAKEDno-2022-306

Beskrivning

Motiveringar

Ärendets beredare: ICT-upphandlingschef Aulis Ante och ICT-avtalssakkunnig Janne Kentala

Vanda och Kervo välfärdsområde behöver en heltäckande diskussionslösning för sin verksamhet, med hjälp av vilken välfärdsområdet kan hantera en kundservicehelhet i flera kanaler.

Vanda och Kervo städer har anslutit sig till det av Hansel Ab (nedan även Hansel) konkurrensutsatta ramavtalet Teleoperatörtjänster 2020–2024 och har på basis av det ingått kundspecifika avtal. Utgående från anbudsförfarandet valdes Telia Finland Oyj ut som ramavtalsleverantör. Ramavtal (avtalsnr T/4758/30062020/JRA) trädde i kraft 30.6.2020 och ramavtalets giltighet upphör 29.6.2024. Kundspecifika avtal gäller under ramavtalets giltighetstid och kan gälla upp till 24 månader efter det att ramavtalet löpt ut.

Hansel är en inköpscentral i enlighet med lagen om Hansel Ab (1096/2008, med efterföljande ändringar, senare även Hansellagen). Efter ikraftträdandet av lagen om ändring av 3 § i lagen om Hansel Ab (645/2022) 10.7.2022 kan även välfärdsområden vara Hansels kunder och således i sina upphandlingar utnyttja upphandlingar som Hansel har konkurrensutsatt som inköpscentral.Välfärdsområdet kan dessutom utnyttja kommunernas giltiga kundspecifika avtal, om det kundspecifika avtalet innehåller en överföringsklausul som möjliggör överföring av avtalet.

Det kundspecifika avtalet med anknytning till Hansels ramavtal mellan Vanda och Kervo städer och Telia Finland Oyj innehåller en överföringsklausul som möjliggör överföring av avtalet. Välfärdsområdet har dessutom tillsammans med Vanda och Kervo städer samt Telia Finland Oyj undertecknat överföringsavtal gällande teleoperatörstjänster i enlighet med Hansels anvisningar.

Telia Finland Oy har i sitt anbud 21.6.2022 erbjudit Vanda och Kervo välfärdsområde en flerkanalig kundservicelösning utgående från Hansels ramavtal (avtalsnr T/4758/30062020/JRA) till ett pris om 43 265,00 EUR/mån. (0 % moms). Anbudet baseras på tjänsternas uppskattade användarmängder och omfattar bland annat:

– röst- och kommunikationsgränssnitt,

– ett växel-, förmedlings- och informationssystem, en telefonförmedling,

– kundservicelösningar (inkl. bland annat ett tidsstyrt återuppringningssystem) samt

– tillgänglighetstjänster.

Det uppskattade värdet på totalkostnaderna under hela ramavtalsperioden (48 mån.) uppgår till 2 076 720 euro (0 % moms).

Enligt § 20 i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) kan en upphandlande enhet anskaffa varor och tjänster hos en inköpscentral eller upphandla varor, tjänster och byggentreprenader med hjälp av upphandlingskontrakt som ingåtts av en inköpscentral, med hjälp av ett ramavtal enligt 42 § som ingåtts av en inköpscentral eller med hjälp av dynamiska inköpssystem enligt 49 § som drivs av en inköpscentral. En upphandlande enhet anses fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag när den anskaffar varor eller tjänster hos en inköpscentral eller upphandlar varor, tjänster eller byggentreprenader med hjälp av ett upphandlingskontrakt eller ett ramavtal enligt 42 § som ingåtts av en inköpscentral eller ett dynamiskt inköpssystem enligt 49 § som drivs av sådan central.

Enligt § 40 i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde beslutar välfärdsområdesstyrelsen om upphandlingar, avtal och förbindelser som uppgår till mer än 1 000 000 euro. Välfärdsområdesstyrelsen är behörig att besluta i denna fråga enligt ovan nämnda bestämmelse.

Stödmaterial:
Telia Finland Oyj:s anbud 21.6.2022 konfidentiell OffL 24 § 1 mom. punkt 20

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. att utgående från anbudet från Telia Finland Oy av 21.6.2022 upphandla en flerkanalig kundservicelösning som baseras på Hansels ramavtal (avtalsnr T/4758/30062020/JRA) så att kostnaderna på basis av antalet användare uppgår till 43 265,00 EUR/mån. (0 % moms),
  2. att konstatera att totalkostnaderna för fyra (4) år uppgår till 2 076 720 euro (0 % moms),
  3. att delegera så att beslutanderätten att underteckna upphandlingsavtalet tillkommer välfärdsområdets ICT-beredningschef samt
  4. att konstatera att ett bindande avtal ännu inte uppstår när upphandlingsbeslutet tillkännages, utan först efter det att ett separat skriftligt avtal har ingåtts.

Beslut

Beslutsförslaget antogs enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.