Områdesstyrelsen, möte 16-08-2022

Protokollet är granskat

§ 144 Ordnandet av särskilt krävande tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Nyland efter överföringen av organiseringsansvaret 1.1.2023 samt beredningens inledning för överlåtelsen av rörelse

VAKEDno-2022-312

Beskrivning

Beredare av ärendet: beredningsdirektör för tjänster Nina Linja och beredningschef Tuomo Melin

Särskilt krävande tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Nyland

Vid reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet upplöses specialomsorgsdistriktens samkommuner och ordnandet av deras verksamhet överförs till välfärdsområdena den 1.1.2023. I nuläget är Finland indelat i 15 specialomsorgsdistrikt, vars områden fastställs av Statsrådet. Inom Nyland tillhandahålls finskspråkiga specialomsorger om personer med intellektuell funktionsnedsättning av Eteva samkommun, som bildar Nylands och södra Tavastlands specialomsorgsdistrikt, och Helsingfors stad, som bildar sitt eget specialomsorgsdistrikt. Svenskspråkiga specialomsorger om personer med intellektuell funktionsnedsättning tillhandahålls av Kårkulla samkommun för hela Nyland.

I och med reformen delas Etevas verksamhet mellan sex välfärdsområden. Förutom de fyra välfärdsområdena i Nyland delas verksamheten därtill mellan Egentliga Tavastlands välfärdsområde och Päijänne-Tavastlands välfärdsområde. Helsingfors stad fortsätter att organisera och producera sina egna tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Eteva samkommuns enheter för psykiatriska tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns i Kervo, Lahtis och Tavastehus. Det finns sammanlagt 43 klientplatser för vuxna och 4 för barn inom enheterna. Det finns sammanlagt 122 befattningar. På polikliniken för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Vanda finns 10 befattningar och inom experttjänsterna 44 befattningar.

Enheterna tillhandahåller särskilt krävande och högt specialiserade specialomsorger om och hälsovårdstjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning inom hela Etevas område. När det gäller medicinska tjänster sker serviceproduktionen i samarbete med samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS). Etevas överläkare och alla läkare vid de psykiatriska enheterna för personer med intellektuell funktionsnedsättning är anställda av HNS. Enheternas personal är huvudsakligen yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.

För de mest krävande tjänsterna använder Helsingfors specialomsorgsdistrikt bland annat Etevas tjänster. Helsingfors specialomsorgsdistrikt har exempelvis inte en egen enhet för psykiatriska tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning, och specialomsorger oberoende av personens vilja tillhandahålls av Etevas enheter. I fråga om de mest krävande specialtjänsterna är Etevas faktiska befolkningsunderlag 2,0 miljoner invånare (Nylands och södra Tavastlands samt Helsingfors specialomsorgsdistrikt).

Förslagna ändringar av tjänsterna

KEPA Uusimaa är ett samarbetsprojekt i Nyland mellan fem välfärdsområden, Helsingfors stad, Eteva, Kårkulla, Nylands gemensamma handikappråd och samkommunen HNS. Projektet bereder omorganiseringen av social- och hälsovårdstjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Nyland på grund av förändringar orsakade av social- och hälsovårdsreformen. Projektets ledningsgrupp har föreslagit för både de finsk- och svenskspråkiga specialtjänsterna att:

  1. HUS-sammanslutningen ordnar tjänster på nivå 3 inom modellen för nivåindelning av vården för personer med intellektuell funktionsnedsättning, såsom psykiatriska tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning, neurologi och klinisk genetik som kräver specialkunnande, åt Helsingfors stad och Nylands välfärdsområden.
  2. Nylands välfärdsområden (förutom Östra Nyland) och Helsingfors stad ordnar tjänsterna på nivå 1½ inom modellen för nivåindelning av vården för personer med intellektuell funktionsnedsättning, såsom polikliniktjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning, autismhandledning, fysio-, tal-, och ergoterapitjänster, samt psykologtjänster.
  3. HUS-sammanslutningen stöder och kompletterar primärvårdstjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning med rådgivnings- och bedömningstjänster för Nylands välfärdsområden.

 

I tabellen här nedan presenteras den nuvarande servicemodellen och den från och med 1.1.2023 planerade servicemodellen. Samkommunen HNS tillhandahåller redan nu tjänsterna på nivå 2 som nämns i diagrammet. 

 

 För närvarande 

 

 Efter 1.1.2023 

 Tjänster på nivå 3 

 Eteva och HNS
(Eteva producerar åt Helsingfors)
(Kårkulla producerar i Egentliga Finland) 

 
 Tertiär nivå = specialnivå för specialiserad sjukvård
 
 - specialiserad sjukvård som hör till den tertiära nivån, såsom hos personer utan intellektuell funktionsnedsättning
 - psykiatriska tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning som kräver specialkunnande
 - neurologi i anslutning till intellektuell funktionsnedsättning som kräver specialkunnande
 - klinisk genetik för personer med intellektuell funktionsnedsättning 

 HUS 
 (Kårkulla producerar i Egentliga Finland och detta köps av Kårkulla) 

 För närvarande 

 

 Efter 1.1.2023 

 Tjänster på nivå 2 

 HNS 

 
 Sekundär nivå = basservice för specialiserad sjukvård
 
 - specialiserad sjukvård, såsom hos personer utan intellektuell funktionsnedsättning
 - inklusive neurologi för personer med intellektuell funktionsnedsättning
 - även specialiserad psykiatrisk sjukvård, om den inte kräver specialkunnande
 - undersökningar och vård som kräver specialarrangemang (anestesi el.dyl.)
 - munhälsovård som kräver anestesi 

 HUS 

 För närvarande 

 

 Efter 1.1.2023 

 Tjänster på nivå 1,5 

 Eteva, större kommuner, samkommuner
(Kårkulla) 

 
 
Specialomsorger på grundnivå = centralt ordnade (och/eller större städers egna) hälsovårdstjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning
 
 - utarbetandet av en yrkesövergripande, krävande rehabiliteringsplan för FPA:s krävande medicinska rehabilitering
 - bedömningar och utlåtanden som krävs på grund av intellektuell funktionsnedsättning
 - specialomsorger om personer med intellektuell funktionsnedsättning
 - vid behov fungera som sakkunnig i bedömningar som krävs för begränsande åtgärder 
 - rådgivning inom medicinsk vetenskap för personer med intellektuell funktionsnedsättning inom grundnivåns tjänster 

 HUS och välfärdsområdena 

 För närvarande 

 

 Efter 1.1.2023 

Tjänster på nivå 1 

 Kommunerna 

 
 Grundnivå = primärvård
 
 - somatisk vård
 - munhälsovård
 - psykiatrisk vård på grundnivå
 - övriga vanliga öppna tjänster på grundnivå
 - läkar- och psykologbedömningar som krävs för begränsande åtgärder
 - rehabilitering på grundnivå och dess planering 

 Välfärdsområdena 

 

KEPA Uusimaa-projektets ledningsgrupps förslag grundar sig på att det är frågan om en servicehelhet som redan är integrerad med social- och hälsovården. För att säkerställa tjänsternas kontinuitet och personalens beständighet är det centralt att behålla detta som en helhet. Den servicehelhet för krävande specialtjänster som föreslås för centralisering utgör också en lämplig helhet ur kundens synvinkel. En uppdelning av helheten mellan områdena skulle äventyra kontinuiteten av de särskilt krävande tjänsterna.

Det viktigaste är att hitta en lösning som bevarar Etevas krävande tjänster som en helhet, som inte sänker nivån på de tjänster som enheten tillhandahåller och som gör det möjligt att behålla den kompetens, dvs. den personal, som enheten har. Enligt nuvarande uppfattning uppfyller modellen för tillhandahållandet av vissa tjänster av HUS-sammanslutningen, som projektet KEPA Uusimaa har föreslagit och som beskrivits ovan, bäst de ovannämnda kriterierna.

 

Frågor som rör överlåtelse av rörelse 

Eteva samkommunsstämma behandlade beredningen av centraliseringen av specialtjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning i sitt sammanträde 28.2.2022 § 33 och beslutade att föreslå för Egentliga Tavastlands, Västra Nylands, Mellersta Nylands, Östra Nylands, Päijänne-Tavastlands samt Vanda och Kervo välfärdsområden att de ovan nämnda välfärdsområdena bemyndigar Eteva samkommun att för sin del inleda processen för överlåtelse av rörelse till HUS-sammanslutningen enligt beskrivningen i bilagan. Motiveringen är att för att säkerställa att överlåtelsen av rörelse är genomförd senast den 1.1.2023 måste beredningsarbetet påbörjas omedelbart, eftersom det kommer att ta lång tid innan organiseringsavtalen mellan välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen är klara. Den ovan nämnda överlåtelsen av rörelse avviker från införandelagens huvudregel och välfärdsområdet måste för sin del godkänna att beredningsarbetet för överlåtelsen av rörelse inleds. Därtill förutsätter inledandet av samarbetsförfarandet inom Eteva samkommun att ärendet har behandlats och godkänts inom välfärdsområdena.

Överlåtelse av rörelse betyder att en verksamhetshelhet, inklusive personal, utrymmen (hyresavtal) och utrustning, överförs från en arbetsgivare till en annan, medan villkoren i de anställdas tjänsteförhållanden förblir oförändrade. I fråga om övriga avtal överförs de enhetsspecifika avtalen för den verksamhetsenhet som är föremål för överlåtelsen av rörelse och en del av Eteva samkommuns gemensamma avtal, om det är nödvändigt för att säkerställa kontinuiteten i tjänsterna. För kunderna kommer kundavtal som är giltiga den 31.12.2022 att överföras. Vid överlåtelsen av rörelse överförs ingen egendom av betydande värde till HUS-sammanslutningen. Verksamhet som är föremål för överlåtelsen av rörelse finns i Västra Nylands, Mellersta Nylands, Östra Nylands, Egentliga Tavastlands, Päijänne-Tavastlands samt Vanda och Kervo välfärdsområden. Egentliga Tavastlands och Päijänne-Tavastlands välfärdsområdesstyrelser har i sina sammanträden 16.5.2022 och 20.6.2022 för sin del bemyndigat Eteva samkommun att inleda processen för överlåtelse av rörelse till HUS-sammanslutningen. Etevas servicehelhet för krävande tjänster (psykiatriska enheter och polikliniken för personer med intellektuell funktionsnedsättning samt experttjänster) som är föremål för överlåtelsen av rörelse ska överföras till HUS-sammanslutningen den 1.1.2023.

Det datasystem som Eteva använder för sina tjänster är TietoEvry:s Lifecare-program. HUS-sammanslutningen använder Epic Systems klient- och patientdatasystem Apotti. Som en del av överlåtelsen av rörelse måste användningen av patientdatasystem och överföringen av uppgifter lösas.

Beredningen av överlåtelsen av rörelse orsakar utgifter. Beslut om normala och rimliga kostnader för beredningen av överlåtelsen av rörelse för HUS-sammanslutningen fattas separat av HUS-sammanslutningens styrelse. HUS-sammanslutningen bör i sin bokföring följa upp de utgifter som uppstått och rapportera om dem till Nylands välfärdsområden och till Helsingfors stad.

Formellt sett fattas beslutet om överlåtelse av rörelse av överlåtaren, alltså Etevas styrelse, och överlåtelsen tas emot av samkommunen HNS:s styrelse efter att överlåtelsen har godkänts av HUS-sammanslutningens styrelse i enlighet med 49 § 2 mom. i införandelagen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att: 

  1. bemyndiga Eteva samkommun att för sin del inleda processen för överlåtelse av rörelse av servicehelheten för särskilt krävande tjänster till HUS-sammanslutningen enligt beskrivningen i samarbete med samkommunen HNS, Nylands välfärdsområden och Helsingfors stad samt de specialomsorgsdistrikt som verkar i Nyland. Syftet med beredningen är överlåtelsen av specialtjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning till HUS-sammanslutningen från och med den 1.1.2023, såsom beskrivs i redogörelsen, och 
  2. bemyndiga samkommunen HNS styrelse att besluta om normala och rimliga kostnader för beredningen av överlåtelsen av rörelse, vilka uppbärs av Nylands välfärdsområden samt Helsingfors stad, i förhållande till deras invånarantal.  

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

---------------------------------------

Efter besluten togs en paus i sammanträdet kl. 18.31–18.42.

Möte hantering

Olga Gilbert och Pirkko Letto anmälde jäv på grund av samfundsjäv och avlägsnade sig från sammanträdet då det här ärendet behandlades och beslut fattades om det. Efter beslutsfattandet återvände de till mötet.