Områdesstyrelsen, möte 16-08-2022

Protokollet är granskat

§ 138 Upphandlingsbeslut om upphandling av företagshälsovårdstjänster

VAKEDno-2022-314

Beskrivning

Ärendets beredare: HR-beredningsdirektör Anne Sivula och ICT-upphandlingschef Aulis Ante

Till Vanda och Kervo välfärdsområde överfördes avtal om produktion av företagshälsovårdstjänster som omfattas av organiseringsansvar från Vanda och Kervo städer i enlighet med § 25 och § 28 i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021, nedan även införandelagen):

  • Avtalet mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy om produktion av Vanda stads företagshälsovårdstjänster som omfattas av organiseringsansvaret, avtalet trädde i kraft 1.2.2022 och
  • Avtalet mellan Kervo stad och Suomen Terveystalo Oy om produktion av Kervo stads företagshälsovårdstjänster som omfattas av organiseringsansvaret, avtalet trädde i kraft 1.2.2022.

Avtalen är tidsbegränsade och löper ut 31.1.2026. Välfädsområdesfullmäktige för Vanda och Kervo välfärdsområde har per 29.3.2022 fattat beslut om avtalen som ska överföras i enlighet med § 28 i införandelagen. Avtalen som ska överföras överförs till välfärdsområdet i befintligt utförande med stöd av införandelagen.

Vanda och Kervo välfärdsområde har enligt § 4 i lagen om företagshälsovård (1383/2001, med efterföljande ändringar) skyldighet att på sin bekostnad ordna företagshälsovård för att förebygga och bekämpa risker och olägenheter för hälsan som beror på arbetet och arbetsförhållandena samt för att skydda och främja arbetstagarnas säkerhet, arbetsförmåga och hälsa. Enligt lagen om företagshälsovård ska företagshälsovården även i fortsättningen ordnas och genomföras i den omfattning som påkallas av arbetet, arbetsarrangemangen, personalen, förhållandena på arbetsplatsen och förändringar i dem, enligt vad som föreskrivs i lagen om företagshälsovård.

Vanda stad har som offentlig upphandling år 2021 konkurrensutsatt företagshälsovårdstjänsterna och med sitt beslut § 59/2021 utsett Suomen Terveystalo Oy till sin leverantör av företagshälsovårdstjänster. Avtalet gäller Vanda stads följande sektorer:

  • verksamhetsområdet för stadens strategi och ledning,
  • verksamhetsområdet för stadskultur,
  • verksamhetsområdet för social- och hälsovård, inklusive affärsverket för mun- och tandhälsa samt
  • verksamhetsområdet för fostran och lärande, exklusive småbarnspedagogik

Upphandlingsavtalet trädde i kraft 1.2.2022 och är i kraft i fyra (4) år till och med 31.1.2026.

Vanda stad har dessutom som offentlig upphandling år 2019 konkurrensutsatt företagshälsovårdstjänsterna för Mellersta Nylands räddningsverk och med sitt beslut § 13/2019 utsett Suomen Terveystalo Oy till sin leverantör av företagshälsovårdstjänster. Avtalets giltighet är tidsbestämd till två (2) år från 1.1.2020, varefter upphandlingsavtalets giltighet fortsätter tills vidare.

I det gällande avtalet om företagshälsovård mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy finns ett villkor i enlighet med begränsningslagen beträffande överföring av avtal, enligt vilket beställaren har rätt att överföra eller dela avtalet eller delar av det till en tredje part med anledning av beställarens organisationsförändring enligt följande:

Beställaren har rätt att överföra avtalet eller delar av det, med de rättigheter, skyldigheter och bilagor som är knutna till det, på grundval av förändringar i Beställarens organisation till offentliga eller andra sammanslutningar till vilka Beställarens uppgifter ska överföras genom skriftligt meddelande till Leverantören. I detta fall upphör det ursprungliga avtalet mellan Beställaren och Leverantören att gälla. 

Med förändring i Beställarens organisation avses bland annat att en del av Beställarens uppgifter eller funktioner överförs till en annan offentlig eller annan sammanslutning till följd av landskapsreformen och reformen av ordnandet av social- och hälsovården, en kommunsammanslagning eller någon annan motsvarande förändring. Med förändring i Beställarens organisation avses även en minskning med minst 20 procent av Beställarens verksamhet, personal, tjänstevolym eller antal användare jämfört med det ursprungliga Avtalet. 

Om detta Avtal överförs till det välfärdsområde som enligt lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (nedan ”införandelagen”) i början av 2023 har organiseringsansvaret för social- och hälsovården, överförs de tjänster som produceras för social- och hälsovårdssektorn och affärsverket för munhälsovård samt de tjänster som produceras för stödtjänstpersonalen som överförs till välfärdsområdet till det välfärdsområde som enligt lagen har organiseringsansvaret för social- och hälsovården, har välfärdsområdet i enlighet med lagen om temporär begränsning av vissa av kommunernas och samkommunernas rättshandlingar inom social- och hälsovården rätt att säga upp Avtalet under 2024 eller 2025 för att upphöra tolv (12) månader efter uppsägningen utan att det ger upphov till ersättningsskyldighet gentemot leverantören från välfärdsområdets eller Beställarens sida. Om Avtalet hävs på denna grund, är varken Beställaren eller välfärdsområdet i något avseende skadeståndsskyldiga eller på annat sätt ansvariga för kostnader eller ekonomiska förluster som Leverantören åsamkats till följd av hävningen av Avtalet.

När välfärdsområdet utarbetar en verksamhetsplan för företagshälsovården får välfärdsområdet för Leverantören föreslå en höjning av takpriset enligt detta Avtal för de tjänster som erbjuds välfärdsområdet.

Enligt § 25 i införandelagen överförs inte till välfärdsområdet skadeståndsansvar eller annat ansvar som följer av avtalsupphörande i fråga om sådana avtal som kommunen ingår efter att denna lag har stadfästs men innan ansvaret att ordna social- och hälsovård och räddningsväsende överförs på välfärdsområdet. I en situation där Avtalet helt eller delvis överförs till välfärdsområdet enligt införandelagen, har Leverantören därför inte rätt till skadestånd eller annan ersättning efter uppsägning av Avtalet om välfärdsområdet säger upp det överförda Avtalet mitt under Avtalsperioden.  

Om organisationsförändringen är partiell, så att en del av Beställarens uppgifter eller funktioner överförs och en del kvarblir i reducerat utförande, ska Avtalsparterna förhandla om organisationsförändringens effekter på till exempel service, leveranser, kostnader, fakturering och immateriella rättigheter. Då ska det ursprungliga Avtalet fördelas på ett sådant sätt att en del av Avtalets rättigheter, ansvar och skyldigheter överförs till den organisation till vilken Beställarens uppgifter och funktioner överförs och en del förblir i kraft mellan de ursprungliga Avtalsparterna. Då ska parterna förhandla om skalningen av det ursprungliga Avtalet enligt beskrivningen nedan. 

Om organisationsförändringen gällande Beställaren är partiell och Avtalet inte överlåts helt eller delvis, ska Avtalsparterna förhandla om effekterna av organisationsförändringen på hur Tjänstens volymer, leveranser, fakturering och immateriella rättigheter skalas till det begränsade Avtalet. Såvida inget annat avtalas är utgångspunkten för förhandlingarna att kostnaderna med anknytning till volymen av funktioner, Service, varor och leveranser samt antalet användare kommer att minska i proportion till den tidigare. Med organisationsförändring avses även en minskning med minst 20 procent av Beställarens verksamhet, personal, servicens volym eller antalet användare jämfört med det ursprungliga Avtalet.

Beställaren har även rätt att säga upp enskilda tjänster i avtalshelheten om det inte längre finns något behov av eller någon användning för dem till följd av en organisationsförändring.

Om Avtalsparterna inte lyckas nå en överenskommelse i ovan nämnda förhandlingar, har Beställaren rätt att säga upp Avtalet i enlighet med detta Avtal.

Leverantören har inte rätt att överföra Avtalet, eller någon del av det, med alla dess rättigheter och skyldigheter, utan Beställarens skriftliga medgivande.

Om Leverantören ändras mitt under avtalsperioden, så att den ursprungliga Leverantören ersätts av en annan leverantör till följd av sammanslutningens omstrukturering, förvärv, fusioner och förändringar av bestämmandeinflytande eller insolvens, har Beställaren rätt att säga upp Avtalet. Beställaren har dock rätt att godkänna en ny Leverantör under förutsättning att den ersättande Leverantören uppfyller de krav på anbudsgivarens lämplighet som ställts i upphandlingen och att ändringen inte medför några andra väsentliga förändringar av upphandlingsavtalet. Om Leverantören byts enligt beskrivningen i detta avsnitt, ska den ersättande Leverantören lämna in de finansiella utredningar för Leverantören som krävs enligt detta Avtal.

Dessutom tillämpas Allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster (JYSE 2014-tjänster) på upphandlingsavtalet mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy. I punkt 22 ”Överföring och ändring av kontrakt samt option” i villkoren för JYSE-tjänster konstateras följande:

(1)    Tjänsteleverantören får inte utan samtycke från beställaren föra över kontraktet till tredje part, inte ens delvis. Beställaren har rätt att föra över kontraktet till en sådan tredje part som helt eller delvis tar över beställarens uppgifter.

Upphandlingsavtalet mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy beträffande företagshälsovårdstjänster för Mellersta Nylands räddningsverk innehåller motsvarande avtalsvillkor gällande överföring och uppdelning av avtalet.

Suomen Terveystalo Oy har i sitt anbud av 30.6.2022 och i ett e-postmeddelande som preciserar det av 11.8 erbjudit Vanda och Kervo välfärdsområde företagshälsovårdstjänster pristaksbaserat enligt följande:

Takpris för social- och hälsovårdspersonal

  • 460,00 euro/pers./år (Tjänsten erbjuds utan specialläkares KL2-tjänst och företagshälsovårdstjänsterna kan användas endast på vardagar, mån.–fre.) och
     

Takpris för räddningsverkets personal

  • 620,00 euro/pers./år (Tjänsten erbjuds utan specialläkares KL2-tjänst och företagshälsovårdstjänsterna kan användas endast på vardagar, mån.–fre.).
     

Anbudspriserna är momsfria. Avtalet skulle gälla tidsbegränsat i ett (1) år, 1.1–31.12.2023.

Kostnaderna för Vanda och Kervo välfärdsområde är för personal inom social- och hälsovård (uppskattningsvis 4 450 personer) för ett år 2 047 000,00 euro (0 % moms) och för räddningsverkets personal (uppskattningsvis 550 personer) för ett år 341 000,00 euro (0 % moms). Totalkostnaderna för ett år uppgår till 2 388 000,00 euro (0 % moms). Personalantalen är uppskattade.

I 136 § 1 mom. i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, nedan upphandlingslagen) föreskrivs att vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena, sådana tjänsteupphandlingar enligt bilaga E eller koncessioner som överstiger de nationella tröskelvärdena får i upphandlingskontraktet eller ramavtalet inte göras några väsentliga ändringar under kontraktsperioden utan ett nytt upphandlingsförfarande enligt denna lag. I § 136 2 mom. i lagen föreskrivs om avvikelser från huvudregeln som nämns i 1 mom. Enligt § 136 2 mom. punkt 1 föreskrivs att ändring av upphandlingsavtalet är tillåtet oberoende av penningvärdet, om ändringen baserar sig på avtalsvillkor eller ändringsklausuler som var kända vid tidpunkten för upphandlingsförfarandet och som anges i upphandlingsdokumentet, förutsatt att de villkoren är klara, exakta och entydiga och inte påverkar upphandlingskontraktets eller ramavtalets övergripande karaktär.

I det ursprungliga upphandlingsavtalet mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy har man konstaterat att Vanda stad har rätt att överföra avtalet helt eller delvis, med de rättigheter, skyldigheter och bilagor som är knutna till det, på grundval av förändringar i beställarens organisation till en tredje part inom den offentliga förvaltningen. Dessutom innehåller de allmänna avtalsvillkor som är bilagda avtalet en klausul som gör det möjligt att överföra avtalet. Således kan upphandlingsavtalet mellan Vanda stad och Suomen Terveystalo Oy överföras till välfärdsområdet till de delar som social- och hälsovårdssektorn och räddningsväsendet överförs till välfärdsområdet, då avtalsvillkoren förblir i enlighet med det ursprungliga avtalet. Välfärdsområdet skulle få ett (1) avtal gällande företagshälsovårdstjänster som täcker hela välfärdsområdets personal.

Enligt § 40 i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde beslutar välfärdsområdesstyrelsen om upphandlingar, avtal och förbindelser som uppgår till mer än 1 000 000 euro. Välfärdsområdesstyrelsen är behörig att besluta i denna fråga enligt ovan nämnda bestämmelse.

Stödmaterial:

Suomen Terveystalo Oy:s anbud, 30.6.2022, konfidentiell OffL 24 § 1 mom. punkt 20

Suomen Terveystalo Oy:s e-postmeddelande, 11.8.2022, konfidentiell OffL 24 § 1 mom. punkt 20

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. att på basis av från Suomen Terveystalo Oy per 30.6.2022 inkommet anbud och per 11.8.2022 preciserat anbud upphandla företagshälsovårdstjänster så att takpriset för social- och hälsovårdspersonal är 460,00 euro/pers./år (0 % moms) och takpriset för räddningsverkets personal är 620,00 euro/pers./år (0 % moms),
  2. att konstatera att företagshälsovårdens totalkostnader för ett (1) år uppgår till 2 388 000,00 euro (0 % moms),
  3. att delegera så att beslutanderätten att underteckna upphandlingsavtalet tillkommer välfärdsområdets ICT-beredningschef,
  4. att konstatera att ett bindande avtal ännu inte uppstår när upphandlingsbeslutet tillkännages, utan först efter det att ett separat skriftligt avtal har ingåtts, samt
  5. att avtalet skulle gälla tidsbegränsat under perioden 1.1–31.12.2023.

Ändrat beslutsförslag:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. att på basis av från Suomen Terveystalo Oy per 30.6.2022 inkommet anbud och per 11.8.2022 preciserat anbud upphandla företagshälsovårdstjänster så att takpriset för social- och hälsovårdspersonal är 460,00 euro/pers./år (0 % moms) och takpriset för räddningsverkets personal är 620,00 euro/pers./år (0 % moms),
  2. att konstatera att företagshälsovårdens totalkostnader för ett (1) år uppgår till 2 388 000,00 euro (0 % moms), varav FPA-ersättningen täcker cirka hälften,
  3. att delegera så att beslutanderätten att underteckna upphandlingsavtalet tillkommer välfärdsområdets ICT-beredningschef,
  4. att konstatera att ett bindande avtal ännu inte uppstår när upphandlingsbeslutet tillkännages, utan först efter det att ett separat skriftligt avtal har ingåtts, samt
  5. att avtalet skulle gälla tidsbegränsat under perioden 1.1–31.12.2023.

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget antogs enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

-------------------------

Pirkko Letto lämnade med stöd av Jukka Hako ett protokollsutlåtande för den socialdemokratiska regeringsgruppen som löd som följer: ”Produktionen av företagshälsovård som en separat verksamhet kommer att utredas i det skede då företagshälsovården konkurrensutsätts i framtiden”.Olga Gilbert uppgav att De Grönas regeringsgrupp instämmer med protokollutlåtandet och Antero Eerola uppgav att Vänsterförbundets regeringsgrupp instämmer med protokollutlåtandet.