Aluehallitus, kokous 16.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 138 Hankintapäätös työterveyshuoltopalveluiden hankinnasta

VAKEDno-2022-314

Perustelut

Asian valmistelija: HR-valmistelujohtaja Anne Sivula ja ICT-hankintapäällikkö Aulis Ante

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021, jäljempänä myös voimaanpanolaki) 25 §:n ja 28 §:n mukaisesti Vantaan ja Keravan kaupungilta sopimukset järjestämisvastuunalaisten työterveyshuoltopalveluiden tuottamisesta:

  • Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välinen sopimus Vantaan kaupungin järjestämisvastuunalaisten työterveyshuoltopalveluiden tuottamisesta, sopimus tuli voimaan 1.2.2022 ja
  • Keravan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välinen sopimus Keravan kaupungin järjestämisvastuunalaisten työterveyshuoltopalveluiden tuottamisesta, sopimus tuli voimaan 1.2.2022
     

Sopimukset ovat määräaikaisia ja päättyvät 31.1.2026. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 29.3.2022 tehnyt siirrettävistä sopimuksista voimaanpanolain 28 §:n mukaiset päätökset. Siirrettävät sopimukset siirtyvät hyvinvointialueelle voimaanpanolain nojalla sellaisinaan.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on työterveyshuoltolain (1383/2001, myöhempine muutoksineen) 4 §:n mukainen velvollisuus kustannuksellaan järjestää työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi ja edistämiseksi. Työterveyshuoltolain mukaan edelleen työterveyshuolto tulee järjestää ja toteuttaa siinä laajuudessa kuin työstä, työjärjestelyistä, henkilöstöstä, työpaikan olosuhteista ja niiden muutoksista johtuva tarve edellyttää, siten kuin työterveyshuoltolaissa säädetään.

Vantaan kaupunki on julkisena hankintana kilpailuttanut vuonna 2021 työterveyshuoltopalvelut ja päätöksellään  § 59/2021 valinnut työterveyshuoltopalveluiden toimittajaksi Suomen Terveystalo Oy:n. Sopimus koskee Vantaan kaupungin seuraavia toimialoja:

  • kaupunkistrategian ja johdon toimiala,
  • kaupunkikulttuurin toimiala,
  • sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala mukaan lukien suun terveydenhuollon liikelaitos sekä
  • kasvatuksen ja oppimisen toimiala pois lukien varhaiskasvatus
     

Hankintasopimus tuli voimaan 1.2.2022 ja on voimassa neljän (4) vuoden määräajan 31.1.2026 saakka.

Vantaan kaupunki on lisäksi julkisena hankintana kilpailuttanut vuonna 2019 työterveyshuoltopalvelut Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselle ja päätöksellään  § 13/2019 valinnut työterveyshuoltopalveluiden toimittajaksi Suomen Terveystalo Oy:n. Sopimuksen kesto on määräaikaisena kaksi (2) vuotta alkaen 1.1.2020, jonka jälkeen hankintasopimuksen voimassaolo jatkuu toistaiseksi.

Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välisessä voimassa olevassa työterveyshuoltosopimuksessa on sopimuksen siirtämistä ja rajoituslain mukaista irtisanomisoikeutta koskeva ehto, jonka mukaan tilaajalla on oikeus siirtää tai jakaa sopimus tai sen osat oikeuksineen kolmannelle tilaajan organisaatiomuutoksen johdosta seuraavasti:

Tilaajalla on oikeus siirtää Sopimus tai sen osat sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen Tilaajan organisaatiomuutoksien perusteella julkis- tai muihin yhteisöihin, joihin Tilaajan tehtävät siirtyvät Toimittajalle tehtävällä kirjallisella ilmoituksella. Tällöin alkuperäinen Sopimus Tilaajan ja Toimittajan välillä päättyy. 

Tilaajan organisaatiomuutoksella tarkoitetaan muun muassa sitä, että osa Tilaajan tehtävistä tai toiminnoista siirretään maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistuksen, kuntaliitoksen tai muun vastaavan muutoksen johdosta toiseen julkis- tai muuhun yhteisöön. Tilaajan organisaatiomuutoksella tarkoitetaan myös sitä, jos Tilaajan toiminnot, henkilökunta, palvelun volyymi  tai käyttäjämäärä supistuu vähintään 20 % alkuperäiseen Sopimukseen nähden. 

Mikäli tämä Sopimus siirtyy sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (jäljempänä ”Voimaanpanolaki”) nojalla sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalle ja Suun terveydenhuollon  liikelaitokselle tuotettujen sekä hyvinvointialueelle siirtyvälle tukipalveluhenkilöstölle tuotettujen palveluiden osalta sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisessä järjestämisvastuussa olevalle hyvinvointialueelle 2023 alussa, hyvinvointialueella on oikeus kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa annetun lain mukaisesti irtisanoa Sopimus vuoden 2024 tai 2025 aikana päättymään kahdentoista (12) kuukauden kuluttua irtisanomisesta ilman, että irtisanomisesta syntyy hyvinvointialueen tai Tilaajan korvausvelvollisuutta Toimittajalle. Jos Sopimus päätetään tällä perusteella, Tilaaja tai hyvinvointialue eivät ole miltään osin vahingonkorvausvastuussa tai muulla tavoin vastuussa Toimittajalle Sopimuksen päättämisestä johtuen aiheutuneista kustannuksista tai taloudellisista menetyksistä.

Hyvinvointialueen laatiessa työterveyshuollon toimintasuunnitelman, hyvinvointialue voi esittää Toimittajalle tämän sopimuksen mukaisen kattohinnan korottamista hyvinvointialueelle tarjottavien palveluiden osalta.

Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee tämän lain vahvistamisen jälkeen, mutta ennen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä hyvinvointialueelle. Tästä syystä tilanteessa, jossa Sopimus siirtyy kokonaan tai osittain Voimaanpanolain nojalla hyvinvointialueelle, Toimittajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai muuhun Sopimuksen päättämisestä seuraavaan korvaukseen, mikäli hyvinvointialue päättää siirtyneen Sopimuksen kesken sopimuskauden.  

Mikäli organisaatiomuutos on osittainen siten, että osa Tilaajan tehtävistä tai toiminnoista siirtyy ja osa jää supistuneena jäljelle, Sopijapuolet neuvottelevat organisaatiomuutoksen vaikutuksista esimerkiksi palveluun, toimituksiin, kustannuksiin, laskutukseen sekä immateriaalioikeuksiin. Tällöin alkuperäinen Sopimus jakautuu siten, että osa Sopimuksen oikeuksista, vastuista ja velvoitteista siirtyy organisaatiolle, jolle Tilaajan tehtävät ja toiminnot siirtyvät ja osa jää voimaan alkuperäisten Sopijapuolten välille. Tällöin Sopijapuolet neuvottelevat alla kuvatulla tavalla alkuperäisen Sopimuksen skaalautumisesta. 

Mikäli Tilaajaa koskeva organisaatiomuutos on osittainen eikä Sopimus kokonaan tai osittain siirry, Sopijapuolet neuvottelevat organisaatiomuutoksen vaikutuksista siten, miten Palvelun volyymit, toimitukset, laskutus sekä immateriaalioikeudet skaalautuvat supistuneeseen Sopimukseen. Neuvottelujen lähtökohtana on, että toimintojen, Palvelun, tavaran ja toimitusten volyymiin sekä käyttäjämääriin sidotut kustannukset laskevat suhteessa edelliseen, ellei toisin erikseen sovita.  organisaatiomuutoksella tarkoitetaan myös sitä, jos Tilaajan toiminnot, henkilökunta, palvelun volyymi tai käyttäjämäärä supistuu vähintään 20 % alkuperäiseen Sopimukseen nähden.

Tilaajalla myös on oikeus irtisanoa sopimuskokonaisuudesta yksittäisiä palveluja, jos organisaatiomuutoksen myötä niille ei enää ole tarvetta eikä käyttöä.

Mikäli Sopijapuolet eivät pääse sopimukseen yllä mainituissa neuvotteluissa, Tilaajalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään tämän Sopimuksen mukaisesti.

Toimittajalla ei ole oikeutta siirtää Sopimusta, tai sen osaa, sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen ilman Tilaajan kirjallista suostumusta.

Mikäli Toimittaja vaihtuu kesken sopimuskauden siten, että alkuperäinen Toimittaja korvataan yhtiön rakennejärjestelyjen, yritysostojen, sulautumisten ja määräysvallan muutosten tai maksukyvyttömyyden seurauksena kokonaan tai osittain toisella toimittajalla, Tilaajalla on oikeus irtisanoa Sopimus. Tilaajalla on kuitenkin oikeus hyväksyä Toimittajaksi uusi toimittaja, mikäli sijaan tullut Toimittaja täyttää tarjouspyynnössä vahvistetut tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset eikä tästä muutoksesta aiheudu muita olennaisia muutoksia hankintasopimukseen. Siinä tapauksessa, että Toimittaja vaihtuu tässä luvussa esitetyllä tavalla, sijaan tulleen Toimittajan tulee toimittaa tämän Sopimuksen edellyttämät Toimittajan taloudellista tilannetta koskevat selvitykset.

Lisäksi Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välisessä hankintasopimuksessa sovelletaan Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja palveluhankinnoissa (JYSE 2014 palvelut). JYSE Palvelut ehtojen kohdassa 22 Sopimuksen siirtäminen, muuttaminen ja optio todetaan seuraavaa:

(1)    Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää hankintasopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät kokonaan tai osittain.

Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välisessä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen työterveyshuoltopalveluja koskevassa hankintasopimuksessa on vastaavanlaiset sopimuksen siirtämistä ja jakamista koskevat sopimusehdot.

Suomen Terveystalo Oy on 30.6.2022 päivätyssä tarjouksessaan ja sitä täsmentäneessä sähköpostiviestissään 11.8 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle työterveyshuoltopalveluja kattohintaperusteisesti seuraavasti:

Kattohinta SOTE-henkilökunta

  • 460,00 €/hlö/vuosi (Palvelu tarjotaan ilman erikoislääkärin KL2 palvelua ja työterveyspalvelujen käyttö vain arkipäivisin ma-pe) ja
     

Kattohinta PELA- henkilökunta

  • 620,00 €/hlö/vuosi (Palvelu tarjotaan ilman erikoislääkärin KL2 palvelua ja työterveyspalvelujen käyttö vain arkipäivisin ma-pe).
     

Tarjoushinnat ovat arvonlisäverottomia. Sopimus olisi voimassa määräajan yhden (1) vuotta, 1.1.2023-31.12.2023.

Kustannukset Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ovat SOTE-henkilökunnan osalta (arviolta 4 450 henkilöä) yhdelle vuodelle 2 047 000,00 euroa (alv 0 %) ja PELA-henkilökunnan osalta (arviolta 550 henkilöä) ovat yhdelle vuodelle 341 000,00 euroa (alv 0 %). Kokonaiskustannukset ovat yhdelle vuodelle 2 388 000,00 euroa alv 0 (%). Henkilöstömäärät ovat arvioituja.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki)  136 §:n 1 momentissa säädetään, että hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot  ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa  taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista  uutta hankintamenettelyä. Lainkohdan 136 §:n 2 momentissa säädetään poikkeuksista 1 momentissa  mainittuun pääsääntöön. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 1) kohdan mukaan hankintasopimuksen muuttaminen on sallittua, kun se perustuu hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin ja hankinta-asiakirjoissa mainittuihin sopimusehtoihin tai niiden muuttamista koskeviin ehtoihin, niiden rahallisesta arvosta riippumatta, ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä ne muuta hankintasopimuksen tai puitejärjestelyn yleistä luonnetta.

Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välisessä alkuperäisessä hankintasopimuksessa on todettu, että Vantaan kaupungilla on oikeus siirtää sopimus osittain tai kokonaan sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen tilaajan organisaatiomuutoksien perusteella julkishallinnolliselle kolmannelle osapuolelle. Lisäksi sopimuksen liitteenä olevissa yleisissä sopimusehdoissa on sopimuksen siirron mahdollistava lauseke. Näin ollen Vantaan kaupungin ja Suomen Terveystalo Oy:n välinen hankintasopimus on siirrettävissä hyvinvointialueelle siltä osin kuin sosiaali- ja terveystoimi sekä pelastustoimi siirtyvät hyvinvointialueelle, kun sopimuksen ehdot pysyvät alkuperäisen sopimuksen mukaisina. Hyvinvointialueelle tulisi yksi (1) työterveyshuoltopalveluja koskeva sopimus, joka kattaa koko hyvinvointialueen henkilöstön.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 40 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.

Oheismateriaali:
Suomen Terveystalo Oy:n tarjous, 30.6.2022, salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 20) kohta
Suomen Terveystalo Oy:n sähköposti 11.8.2022, salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 20) kohta

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. hankkia Suomen Terveystalo Oy:ltä 30.6.2022 saadun ja 11.8.2022 täsmennetyn tarjouksen perusteella työterveyshuoltopalvelut siten, että SOTE-henkilökunnan osalta kattohinta on 460,00 €/hlö/vuosi (alv 0 %) ja PELA-henkilökunnan osalta kattohinta on 620,00 €/hlö/vuosi (alv 0 %);
  2. todeta, että työterveyshuollon kokonaiskustannukset ovat yhdelle (1) vuodelle 2 388 000,00 euroa (alv 0 %);
  3. delegoida päätösvalta allekirjoittaa hankintasopimus hyvinvointialueen HR-valmistelujohtajalle;
  4. todeta, että sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella; sekä
  5. että sopimus olisi voimassa määräajan 1.1.2023-31.12.2023.


Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää:

  1. hankkia Suomen Terveystalo Oy:ltä 30.6.2022 saadun ja 11.8.2022 täsmennetyn tarjouksen perusteella työterveyshuoltopalvelut siten, että SOTE-henkilökunnan osalta kattohinta on 460,00 €/hlö/vuosi (alv 0 %) ja PELA-henkilökunnan osalta kattohinta on 620,00 €/hlö/vuosi (alv 0 %);
  2. todeta, että työterveyshuollon kokonaiskustannukset ovat yhdelle (1) vuodelle 2 388 000,00 euroa (alv 0 %), josta Kela-korvaus kattaa noin puolet;
  3. delegoida päätösvalta allekirjoittaa hankintasopimus hyvinvointialueen HR-valmistelujohtajalle;
  4. todeta, että sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella; sekä
  5. että sopimus olisi voimassa määräajan 1.1.2023-31.12.2023.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi

-------------------------

Pirkko Letto jätti Jukka Hakon kannattamana Sosialidemokraattisen hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Työterveyshuollon tuottaminen omana toimintana selvitetään siinä vaiheessa, kun työterveyshuolto kilpailutetaan tulevaisuudessa”. Olga Gilbert ilmoitti Vihreän hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan ja Antero Eerola ilmoitti Vasemmistoliiton hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan.