Perustelut
Asian valmistelija: Erityisasiantuntija Pia Tasanko-Lavikainen ja talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 6 ja 7 §:ssä todetaan, että kunnan ja hyvinvointialueen on edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Avustukset ovat yksi keino toimintaedellytysten edistämisessä.
Keskustelu järjestöjen avustamisesta tulevaisuudessa käynnistettiin syksyllä 2021. Vantaan ja Keravan kaupunkien johtoryhmät määrittivät helmikuun kokouksissaan tavoitteen, että järjestöavustuslinjaukset olisivat yhteisesti valmisteltuna hyvinvointialueen kanssa toukokuussa 2022.
Linjaus avustusten jakamisesta ja hyvinvointialueen alustavat avustusperiaatteet valmisteltiin yhteistyössä Keravan, Vantaan ja hyvinvointialueen sekä järjestöedustajien kanssa. Linjausehdotus ja hyvinvointialueen alustavat periaatteet käsiteltiin Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden johtoryhmässä sekä Vantaan ja Keravan kaupunkien johtoryhmissä toukokuussa. Johtoryhmät linjasivat kokouksissaan, että jatkossa sekä hyvinvointialue että kunnat avustavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoa tukevia järjestöjä yhdessä sovitun linjauksen perusteella.
Pääosa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoa tukevien järjestöjen avustuksista on myönnetty Vantaalla kaupunkikulttuurin toimialalla sekä Keravalla vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimialalla. Vantaalla pääosa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoa tukevien järjestöjen avustuksista järjestöille on myönnetty hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskokonaisuudesta sekä Keravalla sosiaali- ja terveysalan järjestöjen vuosiavustus- ja tilatukikokonaisuuksista. Lisäksi avustuksia on myönnetty sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalta.
Lähtökohtana avustuslinjauksen ja hyvinvointialueen alustavien avustusperiaatteiden valmistelussa ovat olleet kunnille ja hyvinvointialueelle lainsäädännössä määritetyt tehtävät sekä avustusten myöntämisen nykytila ja kuntien olemassa olevat avustuskäytännöt. Pohjana on käytetty myös muiden hyvinvointialueiden linjauksia ja alustavia avustusperiaatteita.
Seuraavana vaiheena on tuoda aluehallitukselle tilannekatsaus avustusperiaatteiden valmisteluun, käydä lähetekeskustelu valmistelua koskien sekä lisätä hallintosääntöön tarvittavat kirjaukset koskien avustusperiaatteiden hyväksymistä ja avustusten myöntämistä. Avustusperiaatteiden valmistelua jatketaan ja ne tuodaan myöhemmin syksyllä päätöksentekoon.
Hallintosäännön osalta ehdotetaan seuraavia lisäyksiä:
- Aluehallitus;
- 15. päättää avustusperiaatteiden hyväksymisestä;
- 16. päättää avustusten myöntämisestä lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan ehdotuksen pohjalta.
- Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan tehtävänä on:
- 10. päättää avustushaun avaamisesta ja laatia aluehallitukselle ehdotus avustusten myöntämisestä aluehallituksen vahvistamien avustusperiaatteiden pohjalta;
Hallintosäännön kirjaukset käsitellään omana pykälänään samassa kokouksessa osana laajempaa hallintosäännön päivitystä.
Syksyn aikana hyvinvointialueen talousarviovalmistelussa on tarkoitus varata avustuksia varten avustusmääräraha. Hyvinvointialueen avustusmääräraha pohjautuu kuntien valtiokonttorille ilmoittamiin avustuskustannuksiin (noin 0,7 milj. euroa).
Oheismateriaalina tarkempi kuvaus hyvinvointialueen avustusperiaatteiden valmistelua koskien.
Oheismateriaali:
Tilannekatsaus hyvinvointialueen avustusperiaatteiden valmisteluun
Ehdotus
Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi hyvinvointialueen avustusperiaatteiden valmistelun tilanteen sekä käydä lähetekeskustelun valmistelua koskien.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.