Områdesstyrelsen, möte 28-03-2023

Protokollet är granskat

§ 81 Eteva samkommuns verksamhetsberättelse och bokslut för år 2022

VAKEDno-2023-940

Beskrivning

Ärendets beredare: Mikko Hokkanen, sektordirektör för koncerntjänsterna

Enligt 20 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av lagstiftningen om reformen (616/2021) överförs de specialomsorgsdistrikt som avses i 6 § 1 mom. i lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977) jämte tillgångar och skulder samt förbindelser till välfärdsområdena den 1 januari 2023. Samkommunen Eteva är ett specialomsorgsdistrikt enligt den ovan beskrivna paragrafen. I 20 § i samma lag konstateras vidare att samkommunens tillgångar, skulder och förbindelser ansluts till det välfärdsområde som samkommunens medlemskommuner hör till. Om samkommunens medlemskommuner hör till flera välfärdsområden ska tillgångarna, skulderna och förbindelserna fördelas mellan välfärdsområdena i förhållande till medlemskommunernas ägarandelar, förutom om överföringarna av tillgångar, skulder och förbindelser är små i förhållande till välfärdsområdenas ekonomiska bärkraft. Välfärdsområdena kan också komma överens om en annan fördelning av tillgångar, skulder och förbindelser.

Enligt 41 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av lagstiftningen om reformen (616/2021) undertecknas bokslutet och koncernbokslutet för 2022 för de samkommuner och specialomsorgsdistrikt som avses i 20 § av välfärdsområdets styrelse och av välfärdsområdesdirektören. Välfärdsområdets fullmäktige ska behandla de bokslut som avses i 1 mom. och besluta om ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga senast den 30 juni 2023. På bokslutet och koncernbokslutet för 2022 för de specialomsorgsdistrikt som avses i 20 § tillämpas i övrigt kommunallagen.

Eteva samkommun fördelas enligt lagstiftningen på sex välfärdsområden. Enligt det som beskrivs ovan ska Eteva samkommuns bokslut enligt lagstiftningen behandlas i organen i alla de välfärdsområden som samkommunen fördelas på. Bokslutet för samkommunen Eteva undertecknas av styrelserna för följande välfärdsområden samt välfärdsområdesdirektörerna: Västra Nylands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde, Egentliga Tavastlands välfärdsområde och Päijänne-Tavastlands välfärdsområde.

Efter att bokslutet har undertecknats ger revisionsnämnden i Eteva samkommun för sin del en utvärderingsberättelse för räkenskapsåret 2022 och skickar den för behandling till revisionsnämnderna i ovan nämnda välfärdsområden.

Revisionsnämnderna bereder för sin del utvärderingsberättelsen för behandling av välfärdsområdets välfärdsområdesfullmäktige. Vidare behandlar fullmäktige i ovan nämnda välfärdsområden bokslutet för Eteva samkommun och beslutar om ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga.

Verksamhetsåret 2022 var Eteva samkommuns sista verksamhetsår. För serviceverksamhetens del låg fokus på att ordna tjänster enligt klienternas serviceplaner under en utmanande förändringssituation. Det centrala målet var att störningsfritt överföra verksamheten till välfärdsområdena så att konsekvenserna för kunderna skulle vara så små som möjligt. Serviceverksamheten utmanades av en betydande coronaepidemi i enheterna i början av året samt av utmaningarna i tillgången på personal. Genom de åtgärder som vidtogs kunde tjänsterna huvudsakligen produceras störningsfritt för kunderna under hela året och överföringen till välfärdsområdena kan anses vara lyckad.

Den administrativa arbetsinsatsen under det sista verksamhetsåret fokuserade till stor del på beredningen av välfärdsområdesreformen och fördelningen av samkommunens funktioner på de olika områdena. Utredningen om de ansvar och den egendom som överförs till välfärdsområdena, som blev klar i slutet av februari, fungerade som grund för fördelningen av samkommunen vid årsskiftet. Beredningens framskridande följdes upp i samkommunen med en detaljerad färdplan för verkställandet, med hjälp av vilken beredskapen för den kommande förändringen säkerställdes. Alla centrala ärenden kunde slutföras enligt planerna och förändringsprocessen i Eteva var i sin helhet mycket lyckad.

Samkommunen Etevas resultat för 2022 är 0 euro. I samkommunens ursprungliga budget var räkenskapsperiodens verksamhetsbidrag 331 765 euro och resultatet 51 691 euro. Samkommunsstämman beslutade vid sitt möte 15.12.2022 om en budgetändring där det nya verksamhetsbidraget blev -2 063 347 euro. Samkommunsstämman beslutade att återbetala ett positivt resultat till medlemskommunerna i förhållande till serviceinköpen inom ramen för det nya verksamhetsbidraget samt att återbetala vissa finansiella intäkter i förhållande till ägarandelarna. Eteva samkommun uppnådde i sin verksamhet ett resultat som klart överskred budgeten för räkenskapsperioden. I samband med bokslutet krediterades medlemskommunerna sammanlagt 1,34 miljoner euro i enlighet med samkommunsstämmans beslut i förhållande till köpta tjänster. Dessutom återbetalades sammanlagt 2,25 miljoner euro av de finansiella intäkterna till ägarkommunerna i enlighet med samkommunsstämmans beslut. Utan återbetalningarna skulle samkommunens resultat ha uppvisat ett överskott på 3,59 miljoner euro. Dessutom återbetalades ett överskott på 2,13 miljoner euro från tidigare räkenskapsperioder till medlemskommunerna.

Samkommunens personalstyrka 31.12.2022 var 1333 (2021: 1327). Antalet årsverken var 1222 (2021: 1220). Antalet tillsvidareanställningar var 83,7 %. Kvinnornas andel av personalen var 85,5 % och männens 14,5 %. Personalens medelålder var 43,6 år. Personalkostnaderna ökade med 5,1 % och i förhållande till antalet anställda ökade kostnaderna med 4,4 %.

Eteva koncernens underskott är -1,1 miljoner euro (2021: 0,0 M€). Koncernbalansräkningens omslutning var 64,4 miljoner euro (2021: 68,5 miljoner euro), varav främmande kapital är 47,6 miljoner euro (2021: 49,4 M€). Koncernens verksamhetsintäkter täcker verksamhetskostnaderna. Årsbidraget täcker inte avskrivningarna enligt plan till fullt belopp, vilket beror på de betydande återbetalningarna som gjordes till medlemskommunerna. Kassaflödet från koncernens verksamhet och investeringar är positivt, investeringarna och kapitalutgifterna kan i sin helhet täckas med intern finansiering. Finansieringens kassaflöde var klart negativt på grund av den överskottsåterbäring som gjordes till medlemskommunerna.

Eteva koncernens soliditetsgrad är sämre än samkommunen Etevas, eftersom boendeenheterna i huvudsak har finansierats med skuldfinansiering, som i huvudsak är ränteskyddad (ARA). Återbetalningen av det främmande kapitalet skulle uppta över hälften av årets verksamhetsintäkter.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå till välfärdsområdesfullmäktige:

  1. att välfärdsområdesfullmäktige godkänner samkommunen Etevas bokslut och verksamhetsberättelse för 2022;
  2. räkenskapsperiodens resultat 0 euro överförs till över-/underskottskontot för tidigare räkenskapsperioder. Det ackumulerade överskottet är 0 euro och det egna kapitalet uppgår till 16 118 152,83 euro;
  3. posterna i samkommunen Etevas balansräkning fördelas i enlighet med gällande lagstiftning till välfärdsområdena; och
  4. bemyndiga Mellersta Nylands välfärdsområde att göra korrigeringar av teknisk natur i bokslutet.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion. 

Ytterligare information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Kirsi Leväpelto, sektordirektör för vuxensocialarbete och funktionshinderservice, meddelade anställningsjäv och Riitta Särkelä, ledamot i välfärdsområdesstyrelsen, meddelade samfundsjäv och avlägsnade sig från sammanträdet under behandlingen av och beslutsfattandet i ärendet kl. 10.03.

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Efter beslutsfattandet kom Kirsi Leväpelto och Riitta Särkelä tillbaka till sammanträdet kl. 10.04.