Områdesstyrelsen, möte 07-02-2023

Protokollet är granskat

§ 32 Begäran om omprövning, tillsättande av tjänst som chef för socialarbetet (bedömning av servicebehovet och familjesocialarbete), beslut av serviceområdesdirektören för tjänster som stöder familjer 21.12.2022 § 3

VAKEDno-2023-383

Beskrivning

Ärendets beredare: jurist Tiia Tuovinen och personaldirektör Anne Sivula

Bakgrund

Serviceområdesdirektören för tjänster som stöder familjer har 21.12.2022 § 3 beslutat att tillsätta tjänsten som chef för socialarbetet (bedömning av servicebehovet och familjesocialarbete) tills vidare från och med 1.1.2023.

Om tillsättandet av tjänsten har en begäran om omprövning framställts 26.12.2022.

Den som begär omprövning har i egenskap av part haft rätt att begära omprövning och begäran om omprövning har inkommit inom utsatt tid, och således behandlas ett beslut som fattats av en tjänsteinnehavare som är underställd välfärdsområdesstyrelsen i välfärdsområdesstyrelsen.

Enligt de rekryteringsprinciper som godkänts av välfärdsområdesstyrelsen 27.4.2022 59 § har den aktuella tjänsten varit som en innehållsmässigt ny tjänst i internt ansökningsförfarande för personal som övergår till välfärdsområdet, vilken personalen som omfattas av överlåtelsen av rörelsen har kunnat anmäla intresse för (nedan anmälningsförfarande). Rekryteringsprinciperna har i första hand utarbetats med tanke på uppgifter inom ledningen. Verksamhetsenheternas chefer arbetar i ledningsuppgifter enligt välfärdsområdets ledningssystem. När det gäller tillsättandet av tjänster och uppgifter har man beslutat att följa principen att först genomföra ett internt ansökningsförfarande bland den personal som omfattas av överlåtelsen av rörelse. Rekryteringsgrunden är behörighetsvillkoren samt en jämförelse av sökandenas meriter och lämplighet. De personer som väljs ska ha genuin kompetens för uppgiften. Om ingen lämplig person för uppgiften hittas i det interna ansökningsförfarandet kan rekryteringen genomföras som extern ansökan. 

Efter att Vanda och Kervo välfärdsområde har organiserats till fem olika sektorer har omorganiseringen av verksamhetsområdena också krävt omorganisering av ledningsstrukturerna. I ledningsstrukturerna förändras också uppgifterna och ansvaren för enheternas högsta chefer när välfärdsområdet inleder sin verksamhet. För ett jämlikt bemötande av cheferna, bland annat för att höra chefernas åsikter om organiseringen av chefsuppgifterna, ordnades en enkät för chefer som arbetar inom sektorn för tjänster för barn, unga och familjer i de överlåtande organisationerna, där de kunde anmäla intresse för uppgifterna.

I serviceområdet för tjänster som stöder familjer genomfördes enkäten under perioden 19.10–26.10.2022. Fyra personer anmälde intresse för uppgiften som chef för socialarbetet (bedömning av servicebehovet och familjesocialarbete). Alla personer uppfyllde behörighetsvillkoren för uppgiften, vilka är lämplig högre högskoleexamen samt behörighet som socialarbetare och tillräcklig ledarförmåga.

Valet av den person som utnämndes till tjänsten som chef för socialarbetet (bedömning av servicebehovet och familjesocialarbete) motiveras i tjänsteinnehavarbeslutet 21.12.2022 § 3. Där konstateras att den person som utnämnts till tjänsten har på grundval av sin utbildning, arbetserfarenhet och sina personliga egenskaper samt omständigheter som framkommit under diskussionen de bästa förutsättningarna att sköta tjänsteförhållandet framgångsrikt.

Tjänsten som chef för socialarbetet har inrättats i Vanda och Kervo välfärdsområde genom välfärdsområdesstyrelsens beslut 14.12.2022 § 274. Som behörighetsvillkor i samband med inrättandet av tjänsten fastställdes ”högre högskoleexamen i vilken det ingår eller utöver vilken personen har genomfört huvudämnesstudier i socialt arbete eller universitetsstudier i socialt arbete motsvarande ett huvudämne och tillräcklig ledarförmåga” (7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården).

Det centrala innehållet i begäran om omprövning

Som motivering för begäran om omprövning (bilaga 2) har bland annat följande framförts:

I begäran om omprövning konstateras att vid överlåtelse av rörelse övergår de rättigheter och skyldigheter som arbetsgivaren har med anledning av tjänsteförhållanden på den nya arbetsgivaren (lag om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 25 §) och att överlåtelse av rörelse inte är en grund för uppsägning (lag om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 39 §). Om det efter överlåtelsen av rörelsen görs omorganiseringar ska dessa enligt begäran om omprövning göras på ett sådant sätt som inte omintetgör de principer som gäller vid överlåtelse av rörelse. I begäran om omprövning konstateras dessutom att utgångspunkten är att tjänsteinnehavarna fortsätter i sina gamla uppgifter, från vilket man kan avvika endast med goda grunder. Den som begär omprövning har ansett att hen inte har blivit vald att fortsätta i sin egen uppgift i tjänsten som chef för enheten för bedömning av servicebehovet inom tjänster som stöder familjerna och familjesocialt arbete i Vanda och Kervo välfärdsområde enligt 25 § i lagen om tjänsteinnehavare med iakttagande av principerna för överlåtelse av rörelse.

Den som begär omprövning har med anledning av det ovan nämnda ansett att det i själva verket är fråga om förflyttning av en tjänsteinnehavare till ett annat tjänsteförhållande enligt 24 § i lagen om tjänsteinnehavare, om beslutet om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande fattas innan välfärdsområdet inleder sin verksamhet. Den som begär omprövning har likaså ansett att det inte finns grundad anledning till förflyttning till ett annat tjänsteförhållande om någon annan person har utnämnts till tjänsteinnehavarens tidigare uppgift. I begäran om omprövning konstateras också att om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande ska det fattas ett beslut, och om inget överklagbart beslut har getts om förflyttningen till ett annat tjänsteförhållande, inleds ändringssökandet först när beslutet fattas och delges.

Vidare konstateras i begäran om omprövning att om omorganisering av tjänsteinnehavarnas arbete ska samarbetsförhandlingar föras (lag om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden 4 §). I begäran om omprövning konstateras likaså att om omorganiseringen leder till uppsägningar, överföringar till anställning på deltid eller permitteringar, ska förhandlingarna uppfylla de särskilda krav som ställs på förhandlingar vid minskning av arbetskraften (bl.a. lag om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden 7 §) och förhandlingarna ska föras innan ärendet avgörs (lag om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden 5 §). I begäran om omprövning hänvisas till denna del också till Högsta domstolens avgöranden HD 2010:8, HD 2010:20 och HD 2019:66. Den som begär omprövning har ansett att det med hen inte har förts samarbetsförhandlingar om omorganiseringen av tjänsteinnehavarnas arbete (lag om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden 4 §). Enligt den som begär omprövning kan välfärdsområdet inte besluta om en organisationsstruktur som leder till personalminskningar utan föregående samarbetsförhandlingar. Dessutom anser den som begär omprövning att underlåtenheten att föra samarbetsförhandlingar i rätt tid och med rätt innehåll bryter mot skyldigheten att höra tjänsteinnehavaren i samband med förfarandet vid upphävande av tjänsteförhållande (lag om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 43 §).

Den som begär omprövning har ännu konstaterat att den tjänst som erbjudits hen som expert i teamet för kvalitetsövervakning inom funktionshinderservicen inte är förenlig med hens intressen, kompetens, arbetserfarenhet eller utbildning.

Den som begär omprövning kräver att beslutet som överklagas upphävs i sin helhet som lagstridigt och/eller att en motsvarande chefsplats ordnas för hen i Vanda och Kervo välfärdsområde.

Behandling av begäran om omprövning

Enligt 25 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003) (nedan ”lagen om tjänsteinnehavare”) avses med överlåtelse av arbetsgivarens rörelse överlåtelse av en funktionell del i en kommun, en samkommun, ett välfärdsområde eller en välfärdssammanslutning till en annan arbetsgivare, om den del som överlåts efter överlåtelsen förblir oförändrad eller likartad.

Enligt 3 kap. 18 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) ska överföringen från kommuner och samkommuner till välfärdsområden och välfärdssammanslutningar av uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet och den personal som utför dem betraktas som överlåtelse av rörelse.

Enligt 25 § 2 mom. i lagen om tjänsteinnehavare övergår vid överlåtelse av rörelse de rättigheter och skyldigheter som arbetsgivaren har med anledning av de tjänsteförhållanden som gäller vid tiden för överlåtelsen på rörelsens nya ägare eller innehavare.

Överlåtelsen av rörelsen gäller i första hand tjänsteförhållanden och villkoren för dem. Detta förutsätter inte att organisationsmodellen i det offentliga samfundet som övergår genom överlåtelse av rörelse, dess organisation av organ eller dess uppgiftsstruktur överförs med stöd av lagen. Överlåtelse av rörelse innebär å andra sidan inte heller att arbetsvillkoren till alla delar förblir oförändrade, utan arrangemang till följd av överlåtelsen är möjliga (HD 1999:71). I motsats till vad den som begär omprövning har framfört har det i detta fall inte gjorts några sådana arrangemang som skulle strida mot lagstiftningen om överlåtelse av rörelse och/eller som skulle ha omintetgjort principerna för överlåtelse av rörelse, vilket motiveras närmare nedan.

Såsom nämns i beslutet om utnämnande till tjänst (bilaga 1) är tjänsten som chef för socialarbetet till sitt innehåll en ny tjänst, vilken den som begär omprövning inte har haft någon särskild rätt till och tjänsten har kunnat tillsättas genom ett anmälningsförfarande.

I Vanda och Kervo välfärdsområde är tjänsten som chef för enheten för bedömning av servicebehovet inom tjänster som stöder familjerna och familjesocialt arbete (”tjänsten som chef för socialarbetet”) inte samma tjänst som den som begär omprövning har skött i Vanda stads tjänst. Tjänsten som chef för socialarbetet har varit en till sitt innehåll helt ny tjänst och någon motsvarande uppgift har inte funnits vid städerna Vanda eller Kervo.

Tjänsten i fråga är innehållsmässigt ny jämfört med de tjänster vid städerna som överförs och den har inrättats 14.12.2022 § 274 genom beslut av välfärdsområdesstyrelsen för Vanda och Kervo välfärdsområde. Jourarbetet inom barnskyddet, bedömningen av servicebehovet samt familjesocialarbetet har organiserats på olika sätt i Vanda och Kervo. Uppgiften som chef för bedömningen av servicebehovet och familjesocialarbetet avviker från den tidigare chefsuppgiften så att i Vanda bildar jouren under tjänstetid ett eget separat team inom enheten, som har en egen närchef, medan i Kervo är jouren en del av hela enhetens verksamhet. I Kervo sköts jouren av två socialhandledare och i jouren arbetar inga separata socialarbetare som endast koncentrerar sig på jouren. I Vandas decentraliserade modell har jouren under tjänstetid, bedömningen av servicebehovet och familjesocialarbetet separerats från varandra, och i Vanda har barnskyddets beslutanderätt har inte delegerats till enheten för familjesocialt arbete. I Kervo har alla dessa uppgifter varit i samma helhet, man har alltså genomfört en s.k. integrerad modell. Innehållet i uppgiften varierar något. Familjesocialarbetarnas befattningsbeskrivning har hittills varit mer omfattande i Kervo än i Vanda.

Chefen för socialarbetet som utnämnts till den aktuella tjänsten leder således från och med 1.1.2023 två mycket olika funktioner: dels Vandas s.k. decentraliserade modell som beskrivs ovan, dels Kervos integrerade modell. Avsikten är att forma dessa modeller och under det innevarande året integrera dem i välfärdsområdets verksamhetsmodell. Även om man i förhållande till städerna har genomfört en omorganisation, fortsätter den praktiska verksamheten i början enligt städernas modeller. Sammanfogandet av verksamhetsmodellerna kräver fortfarande arbete och för detta krävs en person som lämpar sig för förändringsledning. 

Eftersom tjänsten som chef för socialarbetet inte är samma tjänst som den tjänst som den som begär omprövning har skött vid Vanda stad, har den som begär omprövning inte haft någon särskild rätt till den nya tjänsten som chef för socialarbetet. Det har således inte varit fråga om det som påstås i begäran om omprövning, att den som begär omprövning inte skulle ha valts att fortsätta i sin egen uppgift enligt 25 § i lagen om tjänsteinnehavare med iakttagande av principerna för överlåtelse av rörelse.

Enligt 2 kap. 4 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare förutsätter anställning i tjänsteförhållande i regel ett offentligt ansökningsförfarande. Enligt 4 § 3 mom. i lagen om tjänsteinnehavare kan anställning i ett tjänsteförhållande med avvikelse från detta ske utan ansökningsförfarande, när det är fråga om anställning av vikarie eller anställning för viss tid i ett vakant tjänsteförhållande, anställning i ett annat tjänsteförhållande av en tjänsteinnehavare som sagts upp av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker, sådant erbjudande av ett tjänsteförhållande för en deltidsanställd tjänsteinnehavare som avses i 22 §, sådan förflyttning av en tjänsteinnehavare till ett annat tjänsteförhållande som avses i 24 § eller i någon annan lag, anställning i tjänsteförhållande av en person som är anställd hos en annan arbetsgivare i samband med överföring av verksamhet med stöd av lag eller avtal eller någon annan jämförbar grund som anges i förvaltningsstadgan. Enligt förarbetena till lagen om tjänsteinnehavare (RP 196/2002 rd, s. 29) innehåller 4 § 3 mom. endast de vanligaste situationerna där ansökningsförfarande inte behövs. Förteckningen är inte uttömmande.

I tillsättandet av den nya tjänsten som chef för socialarbetet har man kunnat tillämpa ett internt anmälningsförfarande med stöd av 4 § 3 mom. i lagen om tjänsteinnehavare då det har varit fråga om anställning i tjänsteförhållande av en person som är anställd hos en annan arbetsgivare i samband med överföring av verksamhet med stöd av lag eller avtal. Med anmälningsförfarandet har man i detta fall velat säkerställa att det finns en lämplig uppgift för alla anställda som överförs till välfärdsområdet genom överlåtelse av rörelse.

Till skillnad från vad som framförs i begäran om omprövning har det under informationsmötet för chefer och personal i anslutning till beredningen av välfärdsområdet inte konstaterats att anmälningsförfarandet inte ska användas och att tjänsteinnehavaren ska övergå till samma uppgift som hen haft före ändringen till välfärdsområde, om Kervo stad inte har en motsvarande plats som Vanda stad.

I serviceområdet för tjänster som stöder familjer genomfördes anmälningsförfarandet (m.a.o. intresseanmälan) under perioden 19.10–26.10.2022. Om anmälningsförfarandet skickades ett e-postmeddelande 19.10.2022 till alla chefer och närchefer vid tjänsterna för barn, unga och familjer i Vanda och Kervo städer, inklusive den person som begär omprövning. Alla dessa personer uppmanades att anmäla sitt intresse även om de ville fortsätta med sin nuvarande uppgift.

Fyra personer anmälde intresse för tjänsten som chef för socialarbetet. Alla uppfyllde behörighetsvillkoren för uppgiften. De sökande intervjuades och en jämförelse gjordes mellan dem.

Enligt motiveringarna till tjänsteinnehavarbeslutet 21.12.2022 (bilaga 1) har beslutet baserat sig på en helhetsbedömning av utbildningen och arbetserfarenheten för de personer som anmält intresse samt ett personligt samtal med varje person och de omständigheter som framkommit där. Till tjänsten har man utnämnt en person som är mer meriterad och som har haft en längre och mångsidigare erfarenhet av chefsarbete än den som begär omprövning och som även har erfarenhet av förändringsledning. Denna person har på grundval av sin utbildning, arbetserfarenhet och sina personliga egenskaper samt omständigheter som framkommit under diskussionen de bästa förutsättningarna att sköta tjänsteförhållandet framgångsrikt. På ovan nämnda grunder har man i ärendet kunnat fatta beslutet om att anställa personen i fråga till tjänsten som chef för socialarbetet, från och med 1.1.2023 och tills vidare, i stället för den som begär omprövning.

Den som begär omprövning har framfört att det i en situation där beslutet om överföring av en tjänst fattas innan välfärdsområdet inleds är fråga om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande enligt 24 § i lagen om tjänsteinnehavare. Enligt förarbetena till lagen om tjänsteinnehavare (RP 196/2002 rd, s. 45) fattar myndigheten beslut om förflyttning när de förutsättningar som anges i lagrummet råder, när den anser att en flyttning vore ändamålsenlig. Någon skyldighet att fatta beslut om förflyttning föreligger dock inte. I det tjänsteinnehavarbeslut som är föremål för rättelseyrkandet har det dock inte varit fråga om ett beslut om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande enligt 24 § i lagen om tjänsteinnehavare, utan om val till tjänst enligt anmälningsförfarandet.

I valet av den som begär om omprövning som expert i teamet för kvalitetsövervakning inom funktionshinderservicen i Vanda och Kervo välfärdsområde har det inte varit fråga om ett ensidigt beslut om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande enligt 24 § i tjänsteinnehavarlagen och därför har inget separat överklagbart beslut fattats i ärendet. Således är också påståendet om att det skulle ha funnits en sådan grundad anledning till ett beslut om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande som förutsätts i tjänsteinnehavarlagen ogrundat och saknar betydelse i ärendet. Utöver att det i denna situation överhuvudtaget inte har fattats ett ensidigt beslut om förflyttning till ett annat tjänsteförhållande, har tjänsten som chef för socialarbetet inte heller på ovan nämnda sätt varit samma tjänst som den som begär omprövning har skött.

Den som begär omprövning har övergått till välfärdsområdet enligt principerna för överlåtelse av rörelse med villkoren för sitt eget tjänsteförhållande. När platsen erbjöds har den som begär omprövning informerats om att situationen kommer att granskas under det innevarande året. Som ovan konstateras kan man i vissa särskilda situationer, vilka nämns i 4 § 3 mom. i lagen om tjänsteinnehavare, såsom vid överlåtelse av rörelse, anställa en person i ett tjänsteförhållande utan offentligt ansökningsförfarande. Den som begär omprövning har med sitt samtycke övergått till sin tjänst efter att överlåtelsen av rörelsen har genomförts. Det har således inte skett någon överträdelse av lagstiftningen eller principerna om överlåtelse av rörelse.

Den som begär omprövning har framfört att om omorganisering av tjänsteinnehavarnas arbete ska samarbetsförhandlingar föras (lag om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden 4 §).

Enligt 4 § 1 mom. 4 punkten i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden ska ärenden som gäller överföring av arbetstagare till anställning på deltid, permittering eller uppsägning, om dessa åtgärder vidtas av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker behandlas vid samarbetsförfarande. Om det i kommunens eller välfärdsområdets budgetförslag förutsätts åtgärder vilkas genomförande sannolikt leder till flera uppsägningar, överföringar till anställning på deltid, permitteringar eller avsevärda försämringar i anställningsvillkoren, ska åtgärderna enligt 4 § 2 mom. behandlas vid samarbetsförfarande innan kommunstyrelsen eller välfärdsområdesstyrelsen ger sitt slutliga budgetförslag till kommun- eller välfärdsområdesfullmäktige. Samarbetsförhandlingarna ska dessutom uppfylla de särskilda krav som ställs på förhandlingar vid minskning av arbetskraften, som föreskrivs i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden.

Innan arbetsgivaren avgör ett ärende som avses i 4 § ska arbetsgivaren enligt 5 § 1 mom. i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden ska arbetsgivaren med åtminstone de arbetstagare som saken gäller i en anda av samarbete och i syfte att uppnå enighet diskutera grunderna för, verkningarna av och alternativen till en åtgärd som är under beredning. Diskussionerna ska inledas i så god tid som möjligt.

I välfärdsområdet har det inte fattats beslut om någon organisationsstruktur som leder till minskning av personalen utan föregående samarbetsförhandlingar. Omorganiseringen av tjänsteinnehavarnas arbete har i detta fall inte överhuvudtaget varit sådan som skulle ha förutsatt samarbetsförhandlingar om minskning av arbetskraften. Det har inte varit fråga om skyldigheten enligt 37 § i lagen om tjänsteinnehavare att erbjuda annat arbete som ett alternativ till uppsägning eller ändring av ett tjänsteförhållande på grund av uppsägning. Den som begär om omprövning innehar för närvarande en experttjänst, som hen baserat på sitt samtycke också ska inneha.

Högsta domstolens avgöranden HD 2010:8, HD 2010:20 och HD 2019:66, till vilka det hänvisas i begäran om omprövning, har ingen betydelse eftersom samarbetsförhandlingar om minskning av arbetskraften inte har behövt föras.

Skyldigheten att höra tjänsteinnehavaren enligt 43 § i lagen om tjänsteinnehavare har inte brutits i samband med det aktuella tjänsteinnehavarbeslutet. Enligt 43 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare ska tjänsteinnehavaren innan arbetsgivaren säger upp eller häver ett tjänsteförhållande ges tillfälle att bli hörd om skälen jämte motivering till att tjänsteförhållandet upphävs.

I 2 mom. i samma lagrum konstateras att om arbetsgivaren enligt lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden är skyldig att förhandla om grunderna för uppsägning av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker med arbetstagarna eller deras företrädare, har arbetsgivaren inte en sådan skyldighet som motsvarar den som avses i 1 mom.

I detta fall har det inte funnits någon skyldighet att på ovan nämnda sätt föra samarbetsförhandlingar om minskning av arbetskraften. Eftersom tjänsten som innehafts av den som begär omprövning inte heller har sagts upp eller hävts, kan det inte anses att det skett en överträdelse av skyldigheten att höra tjänsteinnehavaren enligt 43 § i lagen om tjänsteinnehavare.

I den föränderliga serviceverksamheten inom social- och hälsovården är det viktigt att organisations- och uppgiftsstrukturerna motsvarar organisationens behov så väl som möjligt. Ett välfärdsområde som inleder sin verksamhet som ny myndighet är skyldigt att sträva efter att utnämna till tjänst en person som har så goda förutsättningar som möjligt att sköta uppgiften framgångsrikt. Myndigheten har i regel omfattande prövningsrätt att utifrån en helhetsbedömning välja vilken som helst av de sökande som uppfyller behörighetsvillkoren.

Den som begär omprövning har tagit emot en tjänst i Vanda och Kervo välfärdsområde och det finns ingen skyldighet att ordna personen en ny motsvarande tjänst. Beslutet som begäran om omprövning gäller är i sin helhet motiverat och den person som utnämnts till tjänsten uppfyller behörighetsvillkoren för uppgiften och har på grundval av sin utbildning, arbetserfarenhet och sina personliga egenskaper samt de omständigheter som framkommit under diskussionen de bästa förutsättningarna för att sköta tjänsteförhållandet framgångsrikt.

Det tjänsteinnehavarbeslut som är föremål för begäran om omprövning (Bilaga 1, tillsättande av tjänsten som chef för socialarbetet (bedömning av servicebehovet och familjesocialarbete), beslut av serviceområdesdirektören för tjänster som stöder familjer 21.12.2022, § 3) och begäran om omprövning (Bilaga 2, Begäran om omprövning) bifogas detta beslutsförslag.

I begäran om omprövning i sin helhet har det inte framförts några sådana laglighetsfel på basis av vilka det skulle finnas skäl att ändra eller upphäva det beslut som begäran om omprövning gäller. Begäran om omprövning och dess motivering är inte heller ändamålsenlig på ett sådant sätt att den skulle kunna godkännas. Beslutet har tillkommit i rätt ordning och är inte heller i övrigt lagstridigt.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att anteckna begäran om omprövning som utgör bilaga 2 som behandlat och avslå begäran om omprövning.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Bilagor

Kompletterande material