Områdesstyrelsen, möte 07-02-2023

Protokollet är granskat

§ 31 Beslut om upphandling av instrument, små apparater och hjälpstolar för mun- och tandvården, delområde 1 Instrument och delområde 2 Små apparater

VAKEDno-2022-377

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredare av ärendet: upphandlingschef Marianne Punkki

Vanda stad har befintliga upphandlingsavtal för instrument, små apparater och arbetsstolar för mun- och tandvården (VD/9148/02.08.00.00/2018) fram till den 30.6.2023. Dessa avtal har också omfattat de varor och den utrustning som Kervo stad har upphandlat. Avtalsperioden har börjat den 1.7.2019. Enligt Vanda stads sammanställning över egendom överförs avtalen i fråga från och med den 1.7.2023 till Vanda och Kervo välfärdsområde. Därför bör välfärdsområdet konkurrensutsätta nya avtal för den avtalsperiod som börjar den 1.7.2023. Instrument och små apparater för mun- och tandvården används av tandläkare, tandskötare och munhygienister för kundernas mun- och tandvård. Arbetsstolar är ergonomiska stolar som lämpar sig för tandläkare och vårdpersonal. Under hela avtalsperioden har Vanda stad köpt cirka 15 000 instrument, cirka 3 000 små apparater och cirka 40 arbetsstolar. Kervo stad har köpt cirka 5 000 instrument, cirka 4 000 små apparater och inga arbetsstolar.

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde den 23.3.2022 § 37 beslutat att befullmäktiga Vanda stad och Kervo stad att sköta förfarandet vid konkurrensutsättning av upphandlingar år 2022 för Vanda och Kervo välfärdsområdes del och att göra upphandlingsbeslut och -avtal i ärendet. Fullmakten berör förfarandet vid konkurrensutsättning i sin helhet, dock med förbehållet att upphandlingsbeslutet görs senast den 31.12.2022 och den nya avtalsperioden börjar senast den 1.4.2023. Avtalsperioden börjar såsom beskrivits ovan den 1.7.2023, vilket innebär att den fullmakt som områdesstyrelsen tidigare givit (23.3.2022 § 37) inte är tillämplig. Därför måste befullmäktigandet att genomföra konkurrensutsättningen för välfärdsområdets räkning beviljas separat för denna upphandling. Anbudsbegäran publiceras i september 2022. 

Vanda stad förbereder en upphandling för den nya upphandlingsperioden för dessa avtal. Vanda stad har skickat en förfrågan till välfärdsområdet om att göra en gemensam upphandling, så att det som välfärdsområdet behöver kan konkurrensutsättas samtidigt. Upphandlingen överstiger EU-tröskelvärdet som avses i 26 § i lagen om offentlig upphandling (1397/ 2016). Baserat på beredningen har följande upphandlingsprinciper fastställts:

  • Konkurrensutsättningen verkställs enligt öppet förfarande så att lämplighetskraven för anbudsgivaren baseras på kraven på ESPD-blanketten och så att urvalskriteriet för anbuden enligt delområde är det lägsta priset. Det lägsta priset har kunnat väljas som urvalskriterium eftersom kvalitetskraven för upphandlingen läggs på tillräckligt hög nivå, vilket gör det möjligt att säkerställa upphandlingens kvalitet. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet.
  • Upphandlingen delas in i tre (3) delområden och en (1) leverantör väljs för varje delområde. Delområdena är: Delområde 1) Instrument, Delområde 2) Små apparater, Delområde 3) Arbetsstolar.
  • Upphandlingen konkurrensutsätts så, att avtalsperioden är i kraft på viss tid i två (2) år från och med den 1.7.2023. I upphandlingen ingår två (2) stycken ett (1) års optionsperioder som kan tas i bruk ett (1) år åt gången.

Det uppskattade värdet för upphandlingen för hela avtalsperioden är cirka 2 900 000 euro. Enligt 40 § i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga fattar välfärdsområdesstyrelsen beslut om upphandlingar, avtal och förbindelser på över 1 000 000 euro. Eftersom beslutet om själva upphandlingen senare kommer att höra till välfärdsområdesstyrelsens befogenheter enligt den ovan nämnda bestämmelsen, hör det också till områdesstyrelsens befogenheter att besluta om principerna för upphandlingen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. fastställa principerna för upphandlingen enligt följande:
    • konkurrensutsättningen verkställs enligt öppet förfarande så att lämplighetskraven för anbudsgivaren baseras på kraven på ESPD-blanketten och så, att urvalskriteriet för anbuden enligt delområde är det lägsta priset. Det lägsta priset har kunnat väljas som urvalskriterium eftersom kvalitetskraven för upphandlingen läggs på tillräckligt hög nivå, vilket gör det möjligt att säkerställa upphandlingens kvalitet. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet,
    • upphandlingen delas in i tre (3) delområden och en (1) leverantör väljs för varje delområde. Delområdena är: Delområde 1) Instrument, Delområde 2) Små apparater, Delområde 3) Arbetsstolar,
    • upphandlingen konkurrensutsätts så, att avtalsperioden är i kraft på viss tid i två (2) år från den 1.7.2023. I upphandlingen ingår två (2) ett (1) års optionsperioder som kan tas i bruk ett (1) år åt gången.
  2. befullmäktiga Vanda stad att verkställa konkurrensutsättningen och att underteckna anbudsförfrågan så, att välfärdsområdets behov beaktas i upphandlingen. Välfärdsområdet fattar ett upphandlingsbeslut och ingår upphandlingsavtal med de valda leverantörerna.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Beskrivning

Beredare av ärendet: upphandlingschef Marianne Punkki

 

Bakgrund till upphandlingens beredning

Vanda stads upphandlingstjänst anordnade ett anbudsförfarande för upphandlingen av instrument, små apparater och arbetsstolar för mun- och tandvården för Vanda och Kervo välfärdsområde på uppdrag av områdesstyrelsen (14.9.2022 § 173). Vanda stads upphandlingstjänst ansvarade för de praktiska arrangemangen kring upphandlingen och mottagandet av anbuden. Vanda och Kervo välfärdsområde ansvarar för genomförandet av upphandlingsbeslutet och upprättandet av avtalen.

 

Föremål för upphandlingen

Föremål för upphandlingen är instrument, små apparater och arbetsstolar för mun- och tandvården.

Upphandlingen delades in i tre (3) delområden, inom vilka delanbud var möjliga för de enskilda positionerna:

Delområde 1 / Instrument, positionerna 101000–166011

Delområde 2 / Små apparater, positionerna 171000–232209

Delområde 3 / Arbetsstolar, positionerna 240000–25000

För varje delområde väljs en (1) produkt med det lägsta priset per position. Undantagsvis valdes mer än en produkt i de positioner där det i anbudsförfrågan nämndes att exempelvis mer än en storlek eller modell skulle väljas för varje position.

 

Upphandlingsförfarande

Upphandlingen gällde en upphandling som överskrider EU-tröskelvärdet. Som upphandlingsförfarande användes öppet förfarande. Anbudsförfarandet inleddes den 22.6.2022 med en upphandlingsannons som publicerades i Hilma, annonskanalen för offentliga upphandlingar. Tidsfristen för lämnande av anbud var 7.11.2022 kl. 12:00.

I upphandlingsdokumenten angavs de varor som ska upphandlas samt minimivillkoren för anbudsgivarna och de olika varorna. Villkoren måste uppfyllas under hela avtalsperioden.

Under anbudstiden hade anbudsgivarna möjlighet att ställa kompletterande frågor angående anbudsförfrågan före den 17.10.2022 kl. 10:00. Frågorna besvarades den 27.10.2022.

Innan tidsfristen för lämnande av anbud den 7.11.2022 kl. 12:00 hade sammanlagt nio (9) anbud lämnats in. Följande leverantörer lämnade in anbud: Ergotekniikka Tuolitalo Oy, Flinno Oy, Implantona Oy, Hammasvälinen Oy, JH Hammastuote Oy, Merident Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy.

I tabellen för jämförelse av anbud (Bilaga 1) framgår de mottagna anbuden enligt delområde per position.

 

Granskning av anbudsgivarnas lämplighet

Kraven gällande anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsannonsens ESPD-blankett. Alla mottagna anbud uppfyllde lämplighetskraven som ställdes i anbudsbegäran och togs med i anbudsjämförelsen.

 

Anbudsjämförelsen och resultatet av konkurrensutsättningen

Grunden för beslutet är att anbudet ska vara det totalekonomiskt mest fördelaktiga när urvalskriteriet är det lägsta priset (moms 0 %), under förutsättning att produkterna följer anbudsbegäran med avseende på användningssyfte och kvalitet. Patient- och arbetssäkerheten måste vara beaktade för anbudets produkter.

De produktvisa granskningarna av anbuden gjordes baserat på de länkar till produktbroschyrer som anbudsgivarna bifogat till sitt anbud. Därför måste en fungerande länk till en produktbroschyr anges för varje produkt i anbudet. Om det inte fanns en länk till produkten skulle anbudsgivaren bifoga en produktbroschyr till sitt anbud. I bilagan skulle det tydligt anges vilket delområde och position produktbroschyren gäller. Om anbudsgivaren inte lade till en länk eller bifogade en produktbroschyr till sitt anbud förkastas produkten i fråga. På prislistan skulle anbudsgivaren för varje produkt ange det kvalitetssystem enligt vilket tillverkaren är kvalitetscertifierad eller om inget sådant certifikat finns. En icke-certifierad produkt valdes inte om en produkt från en kvalitetscertifierad tillverkare erbjöds för samma position. Därtill skulle anbudsgivaren skriva ”OK” om produkten kan autoklaveras i 134 grader och tvättas med desinficerande tvättmedel i 90 grader. Produkter som inte märkts med OK valdes bara om det inte fanns några OK-märkta produkter i positionen.

I anbudsbegäran angavs att anbudsgivaren ska vara beredd att tillhandahålla varuprov för nya instrument som beställaren inte tidigare haft och att förfrågan om eventuella varuprov kommer efter att anbudet skickats in och före beslut fattas.

Följande anbudsgivare ombads skicka in varuprov: Hammasväline Oy, Implantona Oy, JH Hammastuote Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy, för att bedöma om produkten uppfyller kraven i anbudsbegäran. De beställda varuproven visas med den röda texten ”pyydetty näytekappale” i början av produktraden i jämförelsetabellen (Bilaga 1).

Efter att varuproven granskats konstaterades att en del av produkterna från Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy, Plandent Oy och Unident Oy inte uppfyllde anbudsbegärans minimikrav. Således utesluts produkterna i fråga från anbudsförfarandet. De mer detaljerade uteslutningskriterierna visas i den bifogade jämförelsetabellen (Bilaga 1). 

Efter att anbuden granskats konstaterades att en del av produkterna i anbuden inte uppfyllde anbudsbegärans minimikrav: produkter från anbudsgivarna Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy inom delområde 1, produkter från anbudsgivarna JH Hammastuote Oy, Plandent Oy och Unident Oy inom delområde 2 och produkter från anbudsgivaren Ergotekniikka Tuolitalo Oy inom delområde 3. Således utesluts produkterna i fråga baserat på att de inte uppfyller anbudsbegärans minimikrav. De uteslutna produkterna är markerade med röd text i jämförelsetabellen och mer detaljerade motiveringar till varför produkten uteslöts anges också i samband med produkterna i jämförelsetabellen.

Enligt upphandlingslagen (1397/2016) 74 § ska anbudsgivaren visa att den vara och tjänst som erbjuds överensstämmer med kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. I rättspraxis är det väl etablerat att den upphandlande enheten bör utesluta anbud som inte motsvarar anbudsbegäran för att säkerställa likvärdig och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna och att anbudsgivarna ansvarar för innehållet i sina anbud. Anbuden utvärderas endast baserat på de uppgifter som de innehåller.

I delområde 2, små apparater, valdes inga reservdelar om inte anbudsgivaren även erbjudit en begärd apparat för vilken reservdelen skulle vara lämplig eller om det inte fanns något annat användningsområde för reservdelen. De produkter som inte valdes visas i början av produktraden i jämförelsetabellen. Om en anbudsgivare hade erbjudit samma produkt för flera olika positioner valdes produkten ut i enlighet med de produktvisa urvalskriterierna för endast en position, i enlighet med anbudsbegäran. I jämförelsetabellen visas om anbudsgivaren har erbjudit produkten för flera positioner och för vilken position produkten valdes. Samma produkt erbjöds för positionerna 102100 och 102101, 102300 och 102301, 113301 och 113302 samt 154001 och 154003.

Medan anbudsbegäran pågick förtydligades den så, att anbudsgivaren inom delområde 1 även kan erbjuda andra storlekar än de som krävs i anbudsbegäran för instrumentens och kirurgins positioner, men företräde kommer att ges åt de produkter som anges i anbudsbegäran. För positioner där anbudsgivaren har erbjudit en annan storlek än den begärda anges positionen i jämförelsetabellen.

 

Avtal

Avtal för tiden 1.7.2023–30.6.2025 + (optioner 1 + 1 år) ingås med de valda leverantörerna.

Ett bindande avtal mellan Vanda och Kervo välfärdsområde och leverantören ingås inte genom delgivningen av beslut, utan först när parterna har undertecknat avtalet. Avtalet kan undertecknas tidigast 14 dagar efter det att de anbudsgivarna har fått eller anses ha fått del av beslutet och anvisningen för sökande av ändring.       

 

Beslutanderätt

Enligt 42 § i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga fattar välfärdsområdesstyrelsen beslut om upphandlingar, avtal och förbindelser på över 1 000 000 euro. Enligt den ovan nämnda bestämmelsen åligger det områdesstyrelsen att besluta om frågan.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. godkänna som avtalsleverantörer för instrument, små apparater och arbetsstolar för mun- och tandvården
    • inom delområde 1, Instrument: Hammasväline Oy, Implantona Oy, JH Hammastuote Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy,
    • inom delområde 2, Små apparater: Flinno Oy, Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy, Merident Oy, Plandent Oy och Unident Oy,
    • inom delområde 3, Arbetsstolar: Ergotekniikka Tuolitalo Oy, Flinno Oy, JH Hammastuote Oy, Plandent Oy och Unident Oy,
  2. utesluta följande baserat på att de inte uppfyller minimikraven
    • inom delområde 1, Instrument: Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy,
    • inom delområde 2, Små apparater: Flinno Oy, JH Hammastuote Oy och Plandent Oy, samt
    • inom delområde 3, Arbetsstolar: Ergotekniikka Tuolitalo Oy:s anbud,
  3. berättiga serviceområdeschefen för munhälsovårdstjänster att underteckna och godkänna det avtal som rör upphandling av instrument, små apparater och arbetsstolar för mun- och tandvården när upphandlingsbeslutet har vunnit laga kraft,
  4. konstatera att upphandlingens uppskattade totalvärde exklusive mervärdesskatt för tiden 1.7.2023–30.6.2025 + (optioner 1 + 1 år) är 2 900 000 €.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Beskrivning

Ärendets beredare: Upphandlingschef Marianne Punkki

Bakgrund till beredningen av upphandlingen

Vanda stads upphandlingstjänster ordnade med fullmakt av välfärdsområdesstyrelsen (14.9.2022 § 173) ett anbudsförfarande för anskaffning av instrument, små apparater och hjälpstolar (arbetsstolar) för Vanda och Kervo välfärdsområde. Vanda stads upphandlingstjänster ansvarade för de praktiska arrangemangen i samband med anbudsförfarandet och för mottagande av anbuden. Vanda och Kervo välfärdsområde ansvarar för att fatta upphandlingsbeslut och ingå kontrakt. 

Vanda och Kervo välfärdsområdesstyrelse har fattat ett upphandlingsbeslut om upphandlingen vid sitt sammanträde 22.12.2022 (§ 291). Om upphandlingsbeslutet har det inkommit två yrkanden på upphandlingsrättelse: från JH Hammastuote Oy och Unident Oy. Rättelseyrkandena har gällt positionerna 133000–133007 i delområde 1 Instrument och positionerna 191000, 191200, 193000-193005, 193007, 193009, 193012, 193023, 193024, 195200, 202000, 202002, 202003, 201000, 231200, 221000 och 222101 i delområde 2 Små apparater.

Med anledning av de inkomna rättelseyrkandena justerar den upphandlande enheten upphandlingsbeslutet av 22.12.2022 för positionerna 133000–133007, 193000-193002, 193004, 193005, 193007, 193009, 193012, 193023, 193024, 195200, 202000, 202002 och 202003. Eftersom välfärdsområdesstyrelsen har fattat det ursprungliga beslutet förs nu upphandlingsbeslutet för de ifrågavarande positionerna till välfärdsområdesstyrelsen för beslut.

I upphandlingsbeslutet av 22.12.2022 har Unident Oy:s anbud förkastats för positionerna 133000, 133001, 133002, 133003, 133004, 133005, 133006, 133007. Unident Oy har yrkat om rättelse hos den upphandlande enheten och med anledning av yrkandet har den upphandlande enheten konstaterat att Unident Oy:s anbud uppfyller de minimikrav som ställs i anbudsförfrågan, varför anbudsgivarens anbud för dessa positioner ska beaktas och jämförelsen göras på nytt till denna del. 

Vidare har Unident Oy i sitt rättelseyrkande framfört beträffande positionerna 193000, 193001, 193002, 193004, 193005, 193007, 193009, 193012, 193023 och 193024 att produkterna av den anbudsgivare som valts i upphandlingsbeslutet 22.12.2022, Flinno Oy, inte uppfyller minimikravet i fråga om förpackningsstorlek. Med anledning av rättelseyrkandet har anbuden granskats på nytt beträffande de ifrågavarande positionerna och den upphandlande enheten har konstaterat att Flinno Oy:s valda produkter inte uppfyller minimikraven i anbudsförfrågan.

Unident Oy har i sitt rättelseyrkande avseende position 195200 framfört att den produkt som erbjuds av Plandent Oy, som valts i upphandlingsbeslutet 22.12.2022, inte uppfyller minimikravet avseende tandblästringsenhet enligt anbudsförfrågan. Med anledning av rättelseyrkandet har anbuden granskats på nytt beträffande den ifrågavarande positionen och den upphandlande enheten har konstaterat att Plandent Oy:s valda produkt inte uppfyller minimikraven i anbudsförfrågan.

Unident Oy har i sitt rättelseyrkande avseende position 202003 framfört att den produkt som erbjuds av Plandent Oy, som valts i upphandlingsbeslutet 22.12.2022, inte uppfyller minimikravet avseende sugbehållare enligt anbudsförfrågan. Med anledning av rättelseyrkandet har anbuden granskats på nytt beträffande den ifrågavarande positionen och den upphandlande enheten har konstaterat att Plandent Oy:s valda produkt inte uppfyller minimikraven i anbudsförfrågan. 

Unident Oy har även yrkat på rättelse av position 202000. Med anledning av rättelseyrkandet har den upphandlande enheten konstaterat att det i positionen i fråga, av skäl som beror på den upphandlande enheten, av misstag funnits anteckningen ”Produkter utan OK-märkning väljs endast om OK-märkta produkter inte har erbjudits för positionen i fråga”. Eftersom ingen anbudsgivares anbud har någon ”OK-märkning” ska valet enligt anbudsförfrågan göras enligt det billigaste priset, såvida den erbjudna produkten uppfyller de minimikrav som ställts för produkten. Eftersom man i positionen i fråga också har begärt anbud på apparatens tilläggsdelar för positionerna 202001, 202002 och 202003, bör valet av produkter i beslutet 22.12.2022 korrigeras även i fråga om dessa positioner som gäller tilläggsdelar.

Beträffande position 202002 har den upphandlande enheten inte gjort något val i beslutet av 22.12.2022, eftersom man i detta beslut inte valt någon apparat för position 202000, varför man inte heller kunde välja de tilläggsdelar som behövs för apparaten. Med det nu korrigerade upphandlingsbeslutet väljs för position 202000 apparaten från Unident Oy, varvid man även kan välja tilläggsdelen till apparaten, position 202002, från Unident Oy.

Enligt 132 § 1 mom. i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) kan den upphandlande enheten själv undanröja sitt felaktiga beslut eller återkalla något annat avgörande i upphandlingsförfarandet som har rättsliga följder för anbudssökandenas eller anbudsgivarnas ställning och avgöra ärendet på nytt (upphandlingsrättelse), om beslutet eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet grundar sig på ett fel i tillämpningen av lagen, eller om det har kommit fram någon sådan ny information i frågan som kan påverka beslutet, avgörandet eller förutsättningarna för ingående av upphandlingskontraktet.

Rättelse av ett beslut eller ett avgörande förutsätter inte parts samtycke.

Föremål för upphandlingen

Föremål för upphandlingen är Instrument, små apparater och hjälpstolar för mun- och tandvården, delområde 1 Instrument, och delområde 2 Små apparater beträffande följande positioner:

Delområde 1 Instrument, i positionerna 133000, 133001, 133002, 133003, 133004, 133005, 133006, 133007 och Delområde 2 Små apparater i positionerna 193000, 193991, 193004, 193995, 193007, 193009, 193012, 193023, 193024, 195200, 195300, 195301, 202000, 202001, 202002 och 202003.

I varje delområde väljs en (1) produkt per position och man väljer den produkt som har det lägsta priset. Undantagsvis valdes flera produkter i de positioner där man i anbudsförfrågan har angett för positionerna att man väljer till exempel flera storlekar eller modeller.

Upphandlingsförfarande

Upphandlingen överskred EU-tröskelvärdet. Som upphandlingsförfarande användes öppet förfarande. Konkurrensutsättningen inleddes med en upphandlingsannons som publicerades 22.6.2022 i den elektroniska kanalen för offentlig upphandling Hilma. Tidsfristen för inlämnande av anbud var 7.11.2022 kl. 12.00.

I förfrågningsunderlaget fastställdes vilka varor som skulle upphandlas samt minimikraven för anbudsgivare och olika varor. Kraven ska uppfyllas under hela kontraktsperioden.

Under anbudstiden hade anbudsgivarna möjlighet att ställa tilläggsfrågor om anbudsförfrågan fram till 17.10.2022 kl. 10.00 och frågorna som ställdes besvarades 27.10.2022.

Inom tidsfristen för inlämnande av anbud, 7.11.2022 kl. 12.00, inkom sammanlagt nio (9) anbud. Följande leverantörer lämnade anbud: Ergotekniikka Tuolitalo Oy, Flinno Oy, Implantona Oy, Hammasväline Oy, JH Hammastuote Oy, Merident Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy och Unident Oy.

De inkomna anbuden per delområde enligt position framgår av jämförelsetabellen (Bilaga 1).

Kontroll av anbudsgivarnas lämplighet

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsannonsens ESPD-formulär. Alla inkomna anbud uppfyllde lämplighetskraven i anbudsförfrågan och antogs till anbudsjämförelsen.

Anbudsjämförelse och resultat av konkurrensutsättningen

Som grund för bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga används det billigaste priset (moms 0 %), förutsatt att produkterna överensstämmer med anbudsförfrågan vad gäller användningsändamål och kvalitet. I produkterna som erbjuds ska patient- och arbetssäkerheten beaktas.

De produktspecifika kontrollerna av anbuden gjordes utifrån länkar till produktpresentationer som anbudsgivarna bifogat till sitt anbud. Av denna anledning skulle en fungerande länk till en produktpresentation anges vid varje produkt som erbjöds. Om man inte hade en produktlänk för produkten skulle anbudsgivaren bifoga en produktbroschyr till sitt anbud. I bilagan skulle tydligt nämnas vilket delområde och vilken position produktbroschyren gäller. Om anbudsgivaren inte bifogade en länk till en produktpresentation eller en produktbroschyr till sitt anbud, förkastades produkten i fråga. Anbudsgivaren skulle ange i prisformuläret för varje produkt enligt vilket kvalitetssystem tillverkaren är kvalitetscertifierad eller att inget kvalitetscertifikat finns. En produkt utan certifikat valdes inte om en produkt från en kvalitetscertifierad tillverkare erbjöds i samma position. Dessutom skulle anbudsgivaren ange ”OK-märkning” för produkter som är autoklaverbara i 134 grader och tvättbara i desinficerande tvätt i 90 grader. Produkter utan OK-märkning valdes endast om inga OK-märkta produkter erbjöds till positionen i fråga.

I anbudsförfrågan definierades att anbudsgivaren ska vara redo att leverera ett produktprov av nya instrument som beställaren inte använt tidigare och att eventuella produktprov kommer att begäras efter inlämnandet av anbuden, innan beslutet fattas.

Vid kontroll av anbuden konstaterades att Flinno Oy:s anbud för positionerna 193000, 193001, 193002 och 193004 inte uppfyller minimikravet i anbudsförfrågan avseende förpackningsstorlek, 6 st. produkter/förpackning. I Flinno Oy:s anbud är förpackningsstorlekarna för dessa positioner 2 st./förpackning, varför anbudet inte överensstämmer med anbudsförfrågan och ska därför uteslutas ur anbudsförfarandet. 

För positionerna 193005, 193007, 193009, 193012, 193023 och 193024 hade man i anbudsförfrågan angett som minimikrav att förpackningsstorleken ska vara 2 st./förpackning. Flinno Oy:s förpackningsstorlek för dessa positioner är 1 st./förpackning, varför anbudet inte överensstämmer med anbudsförfrågan och ska därför uteslutas ur anbudsförfarandet.

För position 195200 hade man i anbudsförfrågan angett som minimikrav att produkten ska ha en tandblästringsenhet med KaVo-koppling. Den upphandlande enheten har lämnat en begäran om kompletterande information till Plandent Oy för att säkerställa att minimikravet uppfylls. Enligt den inkomna preciseringen uppfyller den produkt som Plandent Oy erbjuder inte minimikraven i anbudsförfrågan, eftersom produkten som erbjuds inte innehåller någon tandblästringsenhet, varför anbudet inte överensstämmer med anbudsförfrågan och ska därför uteslutas ur anbudsförfarandet.

För Position 202003 hade man i anbudsförfrågan angett som minimikrav att det ska erbjudas en sugbehållare. Den upphandlande enheten har lämnat en begäran om kompletterande information till Plandent Oy för att säkerställa att minimikravet uppfylls. Enligt den inkomna preciseringen har Plandent Oy felaktigt lämnat ett anbud till fel position, varför anbudet inte överensstämmer med anbudsförfrågan och ska därför uteslutas ur anbudsförfarandet.

För positionerna 133000–133007 hade man i anbudsförfrågan angett som minimikrav att produkterna ska innehålla en steriliseringskassett/ställning. Produkterna som erbjöds av Hammasväline Oy saknar steriliseringskassett/ställning, varför anbudet inte överensstämmer med anbudsförfrågan och ska därför uteslutas ur anbudsförfarandet. Den upphandlande enheten har konstaterat den motsvarande bristen redan i upphandlingsbeslutet som fattades 22.12.2022.

Enligt 74 § i upphandlingslagen (1397/2016) ska anbudsgivaren i sitt anbud visa att den vara och tjänst som erbjuds överensstämmer med kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. En etablerad tolkning i rättspraxis har varit att den upphandlande enheten på grund av en jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna ska förkasta anbud som strider mot anbudsförfrågan och att anbudsgivaren ansvarar för innehållet i sitt anbud. Anbuden bedöms endast utifrån de uppgifter som framgår av dem.

Kontrakt

Med de valda leverantörerna ingås kontrakt för perioden 1.7.2023–30.6.2025 + (optioner 1 + 1 år).

Ett kontrakt som är bindande för Vanda och Kervo välfärdsområde och Leverantören uppkommer inte genom delgivning av detta beslut, utan först när parterna har undertecknat ett kontrakt om ärendet. Kontraktet kan undertecknas tidigast 14 dagar efter det att anbudsgivarna har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsrätten.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att  

  1. godkänna som avtalsleverantörer av instrument, små apparater och hjälpstolar för mun- och tandvården:
  • i delområde 1 Instrument, positionerna 133000, 133001, 133002, 133003, 133004, 133005, 133006, 133007 Unident Oy 
  • i delområde 2 Små apparater, positionerna 193000, 193001, 193002, 193004, 193005, 193007, 193009, 193012, 193023, 193024, 195200, 195300, 195301, 202000, 202001, 202002 och 202003 Unident Oy
  1. förkasta följande som är i strid med minimikraven i anbudsförfrågan:
  • Flinno Oy:s anbud 2, positionerna 193000, 193001, 193002, 193004, 193005, 193007, 193009, 193012, 193023 och 193024
  • Plandent Oy:s anbud i delområde 2, positionerna 195200 och 202003
  • Hammasväline Oy:s anbud i delområde 1, positionerna 133000–133007.
  1. berättiga direktören för serviceområdet mun- och tandvård att underteckna och godkänna kontrakt om upphandling av instrument, små apparater och hjälpstolar för mun- och tandvården när upphandlingsbeslutet har vunnit laga kraft.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Bilagor

Kompletterande material