Områdesstyrelsen, möte 07-02-2023

Protokollet är granskat

§ 25 Avgifter för certifikatkort vid Vanda och Kervo välfärdsområdes registreringsställen

VAKEDno-2023-392

Beskrivning

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkorten och certifikaten avsedda för social- och hälsovårdens användning. Certifikatkortens certifikat för social- och hälsovården används för tillförlitlig elektronisk identifiering av personer som arbetar inom social- och hälsovården i olika system. Dessutom undertecknas patienthandlingar och recept elektroniskt med certifikaten. En stark elektronisk autentisering av personer är en förutsättning för datasäkerheten i hälso- och sjukvårdens rikstäckande datasystemtjänster. Med hjälp av certifikatet styrks identiteten hos kortinnehavaren och bekräftas riktigheten, integriteten och autenticiteten hos de uppgifter som ingår i certifikatet.

Certifikatkort för social- och hälsovården är:

  • yrkeskort
  • personalkort
  • aktörskort
  • reservkort
  • testkort (för att testa tekniska funktioner).

Certifikatkorten indelas i yrkeskort, personalkort och aktörskort. Yrkeskortet för social- och hälsovården är avsett för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. Sökanden måste ha en giltig yrkesrättighet i Valviras register Terhikki eller Suosikki. Personalkorten är avsedda för personal som inte har yrkesrättighet i Terhikki- eller Suosikki-registret, till exempel kanslipersonal eller personal inom informationstjänster. Aktörskorten i sin tur är avsedda för bland annat leverantörer av IT-system eller konsulter.

Certifikatkort upprättas vid registreringsställena. En yrkesutbildad person inom social- och hälsovården kan beställa ett yrkeskort vid vilket offentligt registreringsställe som helst eller själv förnya ett giltigt kort i tjänsten WebVartti.  Personal- och aktörskort, reservkort samt det första yrkeskortet beställs via registreringsställena. Registreringsställena använder Vartti-systemet för registrering, beställning och livscykelhantering av certifikatkort och certifikat för social- och hälsovården. Vartti-systemet får endast användas av registrerare som genomgått registrerarutbildningen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

 Tid vid ett registreringsställe bokas via tjänsten som administreras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (https://vrk.ajapa.fi/th/)

I Vanda och Kervo välfärdsområde finns följande registreringsställen:

  • Kervo registreringsställe (Kervo hälsostation)
  • Dickursby registreringsställe (Dickursby hälsostation)
  • Myrbacka registreringsställe (Myyrmäki hälsostation)
  • Räddningsverkets registreringsställe (endast anställda vid räddningsverket)

Registreringsställenas uppgifter har fastställts på riksnivå och de omfattar tillhandahållande av tidsbokningstjänster för klienter inom hälso- och sjukvården, identifiering av personer, ifyllande av blanketter för ansökan om certifikat och upprättande av beställningar (produktionskort och reservkort), registreringsuppgifter för externa hälso- och sjukvårdsorganisationer på basis av fullmakt, administration av beställda certifikatkort och PIN-brev, ny beställning av säkerhetskoder för öppnande (PUK), arkivering av ansökningsblanketter (15 år) samt spärrning av certifikat och annat närstöd för den egna organisationen.

Den som ansöker om ett certifikatkort kan boka tid vid önskat registreringsställe i tidsbokningstjänsten (https://vrk.ajapa.fi/th/). Personen ska ha med sig till registreringsstället en giltig identifieringshandling som utfärdats av en myndighet. Godtagbara identifieringshandlingar är identitetskort och pass (körkort eller FPA-kort duger inte). Vid ansökan om personalkort ska personen dessutom ha med sig Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas anställningsintyg som undertecknats av chefen. Vid registreringsstället verifieras identiteten hos den som ansöker om certifikatkort och man fyller i ansökan om certifikatkort. För kortet behövs ingen bild. Besöket på registreringsstället tar ungefär 15 minuter. Tillverkningen och sändningen av certifikatkortet och kodkuvertet tar ungefär två veckor. Leveranstiden för en ny PUK-/aktiveringskod är 3–4 arbetsdagar. Kortet är redo att användas genast när certifikatkortet och aktiveringskoden har levererats.

Både Vanda och Kervo städer har tidigare fattat sina respektive beslut om avgifterna som tas ut av personer utanför organisationen för certifikatkort.

  • I Kervo stad har social- och hälsovårdsnämnden fattat beslut om avgifterna för certifikatkort 22.3.2016 § 32. ”Social- och hälsovårdsnämnden beslutar att avgiften för beställning av yrkeskort för hälso- och sjukvården för andra än anställda vid Kervo stad uppgår från och med 1.4.2016 till 60 euro – avgiften för beställning av PUK-koden för öppnande av yrkeskortet uppgår till 40 euro”.
  • I Vanda stad har beslut om avgifterna för certifikatkort fattats genom ekonomi- och IT-direktörens tjänstemannabeslut 27.6.2018 § 21. ”Jag beslutar att från och med 1.7.2018 är serviceavgifterna som tas ut av utomstående vid registreringsställena i Vanda 58,00 euro för ett certifikatkort utan foto (inkl. moms) och 40,00 euro för beställning av en ny PUK-kod (inkl. moms). Vanda tar ut en serviceavgift av alla externa arbetstagare, vars lön Vanda inte betalar direkt till arbetstagaren, med undantag av Seure-vikarier som reserverats för ibruktagandet av Apotti samt mottagare av personalkort som kommer för arbete i Vanda, av vilka ingen serviceavgift tas ut.”

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gett följande anvisningar om avgiftsbelagda registreringstjänster:

  • Organisationen beslutar själv om en tjänst som den tillhandahåller är avgiftsbelagd eller inte.
  • Från och med 1.4.2012 har den som upprätthåller registreringsstället rätt att ta ut en avgift för registreringstjänster som tillhandahålls en annan verksamhetsenhet inom den offentliga eller privata social- och hälsovården, ett apotek eller en yrkesutbildad person inom den privata social- och hälsovården (registrering av certifikatansökan, fotografering, överlåtelse av certifikatkort och produktion av reservkort) som motsvarar de egna kostnaderna (det verifierade självkostnadspriset) (Valvira – MDB:s meddelande 14.3.2012).
  • Registreringsställena inom den offentliga social- och hälsovården ska tillhandahålla registreringstjänster för andra aktörer inom hälso- och sjukvården i regionen.

Alla skyldigheter som gäller registreringsställen och certifikatkort har i och med överföringen av organiseringsansvaret övergått till Vanda och Kervo välfärdsområde. Även alla de personer/aktörer som behöver certifikatkort i sitt arbete har övergått i välfärdsområdets tjänst, med andra ord har städerna inte längre några skyldigheter eller behov vad gäller certifikatkort.

Certifikatkorten är gratis för Vanda och Kervo välfärdsområdes egen personal (när lönebetalaren är Vanda och Kervo välfärdsområde). Avsikten är dock att fortsätta med en verksamhetsmodell där kort som tillverkas för personal vid andra organisationer är avgiftsbelagda. Tidigare har avgiften för korten i Vanda och Kervo skiljt sig med 2 euro (58 euro vs. 60 euro). Det föreslås att ett certifikatkort ska kosta 60 euro, ett reservkort 40 euro och beställning av en PUK-kod för öppnande av yrkeskortet 40 euro.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att för andra än personalen vid Vanda och Kervo välfärdsområde ska

  • avgiften för beställning av certifikatkort (yrkeskort, personalkort, aktörskort) vara 60 euro
  • avgiften för beställning av PUK-kod för öppnande av yrkeskortet vara 40 euro
  • avgiften för beställning av reservkort vara 40 euro.

Avgiften betalas in på välfärdsområdets konto före besöket vid registreringsstället.

Alla ovan nämnda tjänster är gratis för Vanda och Kervo välfärdsområdes egen personal (när lönebetalaren är Vanda och Kervo välfärdsområde).

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

​​​