Områdesstyrelsen, möte 15-03-2022

Protokollet är granskat

§ 6 Strategiberedning av Vanda och Kervo välfärdsområde i 2022

VAKEDno-2022-60

Beskrivning

Strategiarbetets bakgrund

Organiseringsansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs från kommuner och samkommuner till Vanda och Kervo välfärdsområde 1.1.2023. Målet med reformen är att

  • överbrygga skillnaderna i välfärd och hälsa,
  • trygga jämlika och högkvalitativa social- och hälsovårdstjänster samt tjänster inom räddningsväsendet,
  • förbättra tillgången till välfärdsområdets tjänster samt tjänsternas tillgänglighet,
  • trygga tillgången till kvalificerad arbetskraft,
  • möta de utmaningar som samhälleliga förändringar orsakar,
  • dämpa ökningen av kostnader,
  • förbättra säkerheten.

Vid sidan av överföringen av organiseringsansvaret har de mest betydliga ändringarna att göra med ändringar i finansieringen och styrningsstrukturer. Finansieringen av välfärdsområdet bygger på statlig finansiering och delvis på klient- och serviceavgifter. Styrningen som staten riktar mot välfärdsområdet är sådan strategisk styrning som koncentrerar sig på att följa upp och utvärdera hur väl välfärdsområdets organiseringsansvar uppfylls och som genomförs bl.a. genom årliga välfärdsområdesdiskussioner, samarbetsavtal för samarbetsområden och styrningsförfaranden för investeringar.

Bestämmelser om den strategiska helheten för nya välfärdsområden finns i lagen om välfärdsområden och i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Välfärdsområden styrs enligt välfärdsområdesstrategin som godkänts av områdesfullmäktige och enligt de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi som beslutats om i den (lagen om välfärdsområden § 41). Som en del av välfärdsområdesstrategin uppgörs social- och hälsovårdsstrategin som sätter långsiktiga mål för att tillhandahålla social- och hälsovårdstjänster (§ 11 i lagen om ordnande av social- och hälsovård). Välfärdsområdesfullmäktige beslutar även om servicenivån inom räddningsväsendet, vilken slår fast målen för verksamheten, tillgängliga resurser, tjänster som produceras och servicenivån (lagen om ordnande av räddningsväsendet § 6). I välfärdsområdets ekonomiplan godkänns målen för välfärdsområdets och välfärdsområdeskoncernens verksamhet och ekonomi. Målen ska stämma överens med välfärdsområdesstrategin (lagen om välfärdsområden § 115)

Samarbetsavtalet om det gemensamma räddningsverket för Vanda och Kervo välfärdsområde och Mellersta Nylands välfärdsområde tas upp i områdesfullmäktige i april 2022. Målet med beredningen har varit att genom samarbetsavtalet överför Mellersta Nylands välfärdsområde organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde. I samarbetsavtalet fastställs bl.a. fördelningen av kostnader för räddningsverket mellan välfärdsområden.

Vanda och Kervo välfärdsområde som en verksamhetsmiljö

Vanda och Kervo välfärdsområde betjänar ungefär 276 000 invånare. Invånarantalet förväntas öka nio procent fram till år 2030. Antalet invånare som fyllt 75 år uppskattas vara 6300 vid 2030. Enligt prognoser som grundar sig på förändringarna i befolkningens åldersstruktur förväntas områdets social- och hälsovårdskostnader öka i genomsnitt 2,3 % om året (1,4 % i hela landet).

Många fenomen som påverkar metropolområden påverkar även Vanda och Kervo välfärdsområde, vilket syns bl.a. i hemlöshet och alkohol- och narkotikaproblem. Andelen personer med utländsk bakgrund är den största i landet: en femtedel av invånarna talar ett främmande språk. Fler än en av fyra barnfamiljer är familjer med en ensamstående förälder. Servicebehov av barn, unga och familjer blir uppenbara i området. Vård- och serviceskulden som coronaepidemin orsakat reflekteras länge i servicebehovet för områdets invånare.

Ungefär 4 600 anställda överförs till välfärdsområdets tjänst som gamla anställda. Tillgång till tillräcklig personal är den största utmaningen även vid Vanda och Kervo välfärdsområde när lagenliga skyldigheter blir allt hårdare.

Verksamheten vid välfärdsområdet inleds med servicenätet i 2022. 2020-talets största lokalprojekt som är under beredningen är centralen för hälsa och välbefinnande i Dickursby, Pejas sjukhus samt tre projekt för äldrecentral.

Det gemensamma räddningsverket betjänar två välfärdsområden med sammanlagt ungefär 478 000 invånare. Verksamhetsmiljön vid Mellersta Nylands välfärdsområde är i många avseenden likadan som vid Vanda och Kervo välfärdsområde: bl.a. ökar invånarantalet (+ fem procent vid 2030), liksom andelen äldre.

För att avhjälpa bristerna i servicenivån kommer det att byggas fyra nya beredskapsstationer i Vanda under 2022–2026. Vid samma tidsperiod byggs Mäntsäläs nya brandstation. Båda välfärdsområden ansvarar själva för kostnaderna för fastigheter inom området.

Strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde i 2022

Det är avsikten att den första strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde utarbetas för åren 2023–2025. Vid upprättandet av områdets gemensamma vilja och riktning lönar det sig dock att planera längre framåt än en fullmäktigeperiod. Strategin är det viktigaste ledningsmedlet, och den styr beredningen och beslutsfattandet inom organisationen på alla nivåer. Strategin verkställs genom det kommande ledningssystemet för området. Årliga mål som baserar sig på strategin godkänns årligen av fullmäktige vid behandlingen av budgeten.

Vid överföringen av organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde ska garanteras en trygg övergång både med tanke på tjänsternas kontinuitet och personalens välbefinnande i arbetet. Samtidigt ska vid förändringen identifieras möjligheten att förnya verksamheten och utveckla tjänsterna att svara på servicebehov bland välfärdsområdets invånare. Kraven för en trygg övergång och modiga reformer ska samordnas och planeras för i strategiarbetet på ett sätt som säkrar servicenivån inom den nya organisationen.

Utarbetandet av den första välfärdsstrategin för Vanda och Kervo välfärdsområde ska utnyttja de strategiska riktlinjerna som är i kraft i Vanda och Kervo, i social- och hälsovårdsektorerna och i räddningsväsendet. De lagenliga skyldigheterna för social- och hälsovården och räddningsväsendet och den statliga finansieringen fastställer för sin del ramarna för strategiarbetet. I strategiarbetet ska också beaktas nationella målen för reformen. Målen och utvecklingsarbetet ska tillgodose servicebehovet för områdets invånare på ett sätt som stärker välfärd.

Strategiberedningsprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde har planerats så att de centrala långsiktiga målen kan beaktas redan vid upprättande av budgeten för 2023. Trots den snäva tidtabellen och strukturerna som fortfarande är under beredning verkställs den strategiska beredningen genom dialog mellan olika intressentgrupper och genom att lyssna på dem. Under våren samlas syn på välfärdsområdets mål, värden och mission av anställda, invånare och områdesledamöter genom olika medel för delaktighet (enkät, verkstäder, intervjuer), och under hösten har olika påverkansorgan möjlighet att avge utlåtande om utkastet. Under hösten fortsätter strategiberedningen tillsammans med fullmäktigegrupperna. Under processen deltar nuvarande aktörer inom social- och hälsosektorn i strategiberedningen, medan beredningsorganisationen för välfärdsområdet ansvarar för genomförandet av strategihelheten enligt planeringen.

För att säkerställa en koordinerad helhet ska social- och hälsovårdsstrategin inkluderas i välfärdsområdesstrategin. I strategihelheten inkluderas även de centrala målen i det gällande beslutet om servicenivå som räddningsväsendet har fattat. Räddningsväsendets nya beslut om servicenivå föreläggs välfärdsområdesfullmäktige för godkännande vid slutet av 2023. När de årliga målen i budgeten för 2023 sätts ska de centrala långsiktiga målen i välfärdsområdesstrategin verkställas.

Förslaget till strategiprocessen för välfärdsområdet finns bifogat.

Beslutsförslag

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget.

Muutettu päätösehdotus

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget. Tidtabellen för strategiarbetet och organs deltagande i strategiberedningen tas upp i välfärdsområdesstyrelsens nästa sammanträde.

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Sakari Rokkanen anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18:17.