Områdesstyrelsen, möte 15-03-2022

Protokollet är granskat

§ 22 Överföringen som Vanda stad organiserar av social- och hälsovårdens lokaler och bostäder till Vanda och Kervo välfärdsområdets besittning

VAKEDno-2022-30

Beskrivning

Från och med början av 2023 överförs organiseringsansvaret för social- och hälsovård och räddningsväsende från kommuner och samkommuner på 21 välfärdsområden. Organiseringsansvaret överförs från Vanda och Kervo till Vanda och Kervo välfärdsområde. I lagstiftningen har organiseringsansvaret för räddningsväsendet bestämts övertas utöver av Vanda och Kervo välfärdsområde också av Mellersta Nylands välfärdsområde.

Lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen 616/2021 (nedan införandelagen) trädde i kraft 1.7.2021. Enligt 26.1 § i lagen ska kommunen senast den 28.2.2022 ge välfärdsområdet en sammanställning över lokaler som används av social- och hälsovården och räddningsväsendet samt över lös egendom, avtal och ansvar som överförs, enligt vad som avses i 22, 23 och 25 §. Dessutom ska kommunen inom denna tid ge välfärdsområdet en uppskattning av antalet anställda som överförs med stöd av 18 §, lönekostnaderna och semesterlöneskulden som överförs med stöd av 24 §.

Välfärdsområdesfullmäktige ska behandla de sammanställningar som kommuner lämnar och som avses i 26 § i införandelagen senast den 31.3.2022 och utifrån den fatta beslut om överföring av (i 22–25 § i införandelagen avsedd) lös egendom, semesterlöneskuld, avtal och ansvar till välfärdsområdet och på välfärdsområdets ansvar (införandelagen 28 §).

Välfärdsområdet får av kommunen begära den kompletterande information och de handlingar det anser sig behöva. Om välfärdsområdet anser att dess möjligheter att orda social- och hälsovården och räddningsväsendet i området inte tryggas av de lokaler, den lösa egendom och de avtal som övergår i dess besittning enligt den sammanställning som kommunen lämnar ska välfärdsområdet hålla samråd med kommunen (införandelagen 26.2 §).

Kommunen ska komplettera den sammanställning som avses ovan senast den 30.6.2022, om det sedan sammanställningen lämnades har skett väsentliga förändringar i lokaler, lös egendom eller avtal och om välfärdsområdet anser att den behöver kompletteras (införandelagen 26.3 §).

Vanda stadstyrelse har i 31.1.2022 § 10,§ 11 och § 12 godkänt sammanställningarna i fråga som avses i 22 §, 23 § och 25 § i införandelagen. Dessutom har Vanda stad i enlighet med 26 § i införandelagen lämnat en uppskattning av antalet anställda, lönekostnaderna och semesterlöneskulden som överförs också till Mellersta Nylands välfärdsområde. En separat framställning om personalen som överförs av räddningsväsendet har förelagts stadsstyrelsen. Vanda stad lämnar sammanställningen över räddningsväsendets egendom och uppskattningen av antalet räddningsväsendets anställda, lönekostnaderna och semesterlöneskulden som överförs även till Mellersta Nylands välfärdsområde (införandelagen 58 §). Vid samma sammanträde finns en separat framställning om Mellersta Nylands räddningsverks sammanställningar. Likaså finns det en separat sammanställning över de lokaler som används av social- och hälsovårdsväsendet och som överförs till välfärdsområdet i det här sammanträdets föredragningslista.

Den sammanställning som kommunen lämnar och som avses i 26 § i införandelagen och välfärdsområdets beslut som avses i 28 § motsvarar åtkomsthandlingar för egendomen (införandelagen 40 §).

Beslutsförslag

Sekretessbelagd information raderat.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Maarit Raja-Aho, Tanja Aidanjuuri, Pirjo Luokkala och Sakari Rokkanen anmälde jäv (samfundsjäv) vid behandlingen av den här och två följande paragrafer och avlägsnade sig från sammanträdet då det här ärendet behandlades och beslut fattades om det kl. 20:21. Den första vice ordföranden Olga Gilbert blev sammanträdets ordförande.