Områdesstyrelsen, möte 26-03-2024

Protokollet är granskat

§ 52 Fullmäktigemotion om utveckling av tillgänglig kommunikation och lättläst språk i Vanda och Kervo välfärdsområde

VAKEDno-2024-1328

Beskrivning

Ärendets beredare: specialsakkunnig inom förvaltning Kerttu Pöntinen

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 4.3.2024 § 16 lämnade Elina Nykyri en fullmäktigemotion "För att utveckla tillgängligheten och lättläst språk i kommunikationen i Vanda och Kervo välfärdsområde". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 19 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Välfärdsområdet är skyldigt att se till att kommunikationen är tillgänglig. Det gynnar alla och det skadar inte någon. 

Invalidförbundet säger: "Med tillgänglighet avses ofta något annat än den fysiska miljön. Tillgänglighet är också en atmosfär och attityder som beaktar människors mångfald.  Med tillgänglighet avses också den fysiska miljön, såsom byggnader, utomhusområden och kollektivtrafik. Tillgänglighet omfattar också den s.k. immateriella miljön, som till exempel information, webbplatser, tjänster och attityder. Tillgänglighet i kommunikation, information och tjänster innebär att användaren kan välja olika sätt att kommunicera och att få information och tjänster. Till exempel borde den information som offentliga aktörer eller serviceproducenter tillhandahåller vara tillgänglig via olika kanaler, såsom i elektronisk och tryckt form. I elektroniska tjänster, såsom webbtjänster, ska man beakta att innehållet är tydligt och begripligt och kan läsas med skärmläsarverktyg." Källa: https://www.invalidiliitto.fi/sv/invalidforbundet.  

Den viktigaste metoden för språklig tillgänglighet är lättläst språk (Hirvonen, Kinnunen & Tiittula 2020). I lättläst språk har allmänspråkets innehåll, ordförråd och strukturer gjorts enklare än allmänspråket. 

Många olika slags människor behöver lättläst språk (Leskelä & Uotila 2020). Bland annat personer som upplever språkliga svårigheter, personer som nyss lärt sig finska och personer som inte känner till social- och hälsovårdstjänsterna har nytta av lättläst språk. Personer som har nytta av lättläst språk förenas av att de lider risk att språkligt marginaliseras. 

Det finns ett stort behov av lättläst kommunikation, eftersom 21 procent av befolkningen i vårt välfärdsområde har något annat modersmål än finska eller svenska (dvs. har ett annat modersmål). Vi är det mest mångkulturella välfärdsområdet i Finland. Välfärdsområdet måste därför utveckla sin lättlästa kommunikation. 

Alla invånare i vårt område, även de som behöver lättläst språk, måste ha rätt att få information om beslut och tjänster som gäller deras liv. Välfärdsområdets kommunikation ska därför vara språkligt begriplig och inkludera personer som upplever språkliga svårigheter, personer med funktionsnedsättning och personer med ett annat språk som modersmål. 

Vanda och Kervo välfärdsområde strävar efter att främja övergången till elektroniska tjänster (dvs. digitaliseringen) för dem som vill och kan göra det. Det är möjligt att genomföra den digitala övergången på ett jämlikt sätt, förutsatt att tillgängligheten beaktas i stor utsträckning, både i tekniska lösningar och i språkbruket. 

Information om tjänsterna ska finnas tillgänglig även på annat sätt än elektroniskt och elektroniska tjänster får inte vara det enda sättet att få service. Av befolkningen i Vanda och Kervo är 16 procent över 65 år. Information om tjänsterna ska ges, inte bara på webben, utan också i pappersform och per telefon. 

Finland har förbundit sig att följa FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (27/2016). Den nionde artikeln i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning kallas tillgänglighetsartikeln. Tillgänglighet är en mänsklig rättighet. Personer med funktionsnedsättning ska ha samma möjligheter som andra att delta och påverka i samhället, få information och använda tjänster. 

Europeiska unionens tillgänglighetsdirektiv (2019/882) förutsätter att offentliga tjänster ska uppfylla tillgänglighetskraven. Dessutom föreskriver lagen om tillhandahållande av digitala tjänster att tjänsteleverantören ska säkerställa att innehållet i de elektroniska tjänsterna är begripligt (306/2019). 

Utifrån det som konstaterats ovan föreslår vi undertecknade att Vanda och Kervo välfärdsområde utvecklar sin kommunikation i flera kanaler, kommunikationens tillgänglighet och användningen av lättläst språk. Det innebär att välfärdsområdet: 

  • informerar om sina tjänster, inte bara elektroniskt, utan också per telefon och i tryckt form,  
  • garanterar att det alltid finns ett alternativ till elektroniska tjänster,  
  • beaktar i sina tjänster, inklusive elektroniska tjänster, variationer i invånarnas språkliga förmåga,  
  • säkerställer att det i fortsättningen är möjligt att på lättläst språk åtminstone sätta sig in i tjänsteutbudet samt i planer och ändringar som gäller tjänsterna, inklusive reformprogrammet och servicenätplanerna, 
  • säkerställer att servicebeslut och andra brev till klienterna i fortsättningen kan fås även på lättläst språk,  
  • gör sina anställda, tjänsteinnehavare och förtroendevalda förtrogna med hur områdets tillgänglighet kan utvecklas,  
  • säkerställer att webbplatsen är kompatibel med skärmläsningsprogram (t.ex. att pdf-filer inte används på webbplatsen),  
  • säkerställer att tolkningstjänsterna fungerar (inkl. HUS och räddningstjänsterna), och  
  • engagerar invånarna i utvecklingen av kommunikationen och kommer ihåg särskilt utsatta människogrupper. 

 

Källor (de flesta på finska): 

https://www.tillganglighetskrav.fi/om-webbtillganglighet/  

https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/saavutettavuus  

Hirvonen, Maija & Kinnunen, Tuija (red.) 2020: Saavutettava viestintä – yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus. 

Hirvonen, Maija; Kinnunen, Tuija & Tiittula, Liisa 2020. Viestinnän saavutettavuus. I verket: Hirvonen, Maija & Kinnunen, Tuija (red.) 2020: Saavutettava viestintä – yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.  

Leskelä, Leealaura & Uotila Eliisa 2020: Selkokieli saavutettavan viestinnän välineenä. Teoksessa Hirvonen, Maija & Kinnunen, Tuija (toim) 2020: Saavutettava viestintä – yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.  

Åkermarck, Mikael 2020: Viestinnän saavutettavuus lainsäädännössä. I verket: Hirvonen, Maija & Kinnunen, Tuija (red.) 2020: Saavutettava viestintä – yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus. 

https://pirkanmaa.vasemmisto.fi/aluevaltuusto/aluevaltuustoryhman-toiminta/valtuustoaloite-6-11/ 

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf 

Tillgänglighetsdirektivet: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX%3A32019L0882 

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster: https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2019/20190306”

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och vidarebefordra den till sektordirektören för koncerntjänster för beredning senast 4.9.2024.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.