Beskrivning
Beredare av ärendet: sektordirektören för vuxensocialarbete och funktionshinderservice Kirsi Leväpelto
Vid områdesfullmäktiges sammanträde 2.5.2023 § 39 lämnades Elina Nykyris fullmäktigemotion ”Vanda och Kervo välfärdsområde behöver ett program och en guide för låginkomsttagare”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 10 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:
”Vi undertecknade föreslår, att man upprättar ett program och en guide för låginkomsttagare, som förbereds av en mångprofessionell arbetsgrupp som består av aktörer från olika områden i Vanda och Kervo välfärdsområde. Övervakningsgruppen för upprättandet av programmet och guiden för låginkomsttagare ska ha företrädare från alla partier.
Programmet för låginkomsttagare
Vanda och Kervo välfärdsområde ska i sitt program för låginkomsttagare sätta tydliga mål och åtgärder för att minska på fattigdom/medellöshet, marginalisering, utsatthet samt minskning av ojämlikhet och ökning av ojämlikhet bland Vandabor och Kervobor. I programmet för låginkomsttagare är det särskilt viktigt att koncentrera sig på olika förebyggande åtgärder. Det är viktigt, att vårt välfärdsområde samarbetar tätt med aktörer i Vanda och Kervo städer vid upprättandet av programmet för låginkomsttagare.
Guide för låginkomsttagare
Syftet med guiden för låginkomsttagare är att samla metoder för att hänvisa mindre bemedlade/låginkomsttagande Kervobor och Vandabor till tjänster och stöd. I programmet och guiden för låginkomsttagare är det alltså viktigt att samla metoder, med vilka välfärdsområdet kan, tillsammans med andra lokala aktörer, underlätta vardagen för låginkomsttagare och mindre bemedlade i Vanda och Kervo samt stödja dem i svåra livssituationer. Utjämna skillnaderna i tjänsterna är centrala mål i social- och hälsovårdsreformen. Den kan inte förverkligas, om inte tjänsterna är tillgängliga för alla mindre bemedlade människor. Eftersom vårt servicesystem är utspritt är det svårt att nå tjänster och stöd. Alla låginkomsttagare och mindre bemedlade i Vanda och Kervo har inte resurser eller möjligheter att hitta de tjänster eller stöd som hen omfattas av. En svår livssituation eller bristfälliga it-färdigheter är ofta ett hinder för att söka sig till tjänster och stöd. Det är viktigt att man i guiden för låginkomsttagare samlar tjänster och stöd som erbjuds av välfärdsområdet och områdets andra aktörer åt Vandabor och Kervobor. I guiden ska det klart framgå vilka villkor som finns för att få tillgång till tjänster och stöd och hur man ansöker om dem. Guiden för låginkomsttagare ska kunna läsas på välfärdsområdets webbsidor. Då alla Vandabor och Kervobor inte använder nätet, ska guiden även vara tillgänglig i pappersformat. Till exempel organisationer i Vanda och Kervo samt Vanda skulle kunna dela ut guiden för låginkomsttagare till de invånare som behöver den.
I välfärdsområdet ska man inrätta en sk. arbetsgrupp för fattigdom/mindre bemedlade för upprättandet av låginkomstguiden
För förberedelse av programmet och guiden för låginkomsttagare ska välfärdsområdet grunda en sk. arbetsgrupp för fattiga/mindre bemedlade. Åtminstone företrädare för följande aktörer ska bland annat vara med i arbetsgruppen: områdets invånare, lokala organisationer, läroanstalter och församlingar, Vanda och Kervo städer, Folkpensionsanstalten (FPA), alla fullmäktigegrupper samt kommunala och regionala påverkansorgan (dvs. ungdomsfullmäktige, råd för personer med funktionsnedsättning, äldreråd och delegationen för mångkulturfrågor).
Var tionde som bor i Vanda och Kervo området är mindre bemedlad/låginkomsttagare
I Finland finns ingen offentlig definition på låga inkomster, men enligt den mest använda definitionen är låginkomsttagare de personer eller hushåll, vars nettoinkomster är mindre än 60 procent av medianen på alla hushålls nettoinkomster. Gränsen på låg inkomst varierar årligen enligt vad som är medianen på finländska nettoinkomster. År 2021 ansågs en person som mindre bemedlad/låginkomsttagare, vars nettoinkomst var under 1350 euro i månaden. Enligt Statistikcentralen fanns ungefär 718 700 mindre bemedlade personer 2021. 13,2 procent av finländarna var låginkomsttagare 2021. Uppskattningsvis lever 241 200 finländare på grundtrygghet år 2021. Ungefär 425 000 finländare fick utkomststöd 2021. Det betyder 7,7 procent av befolkningen. Uppskattningsvis 10,3 procent av Vandaborna och 10,1 av Kervoborna var låginkomsttagare 2021. År 2021 bodde 25 500 låginkomstagare i Vanda och 3698 i Kervo.
Låg inkomst handlar inte bara om brist på pengar, utan den orsakar oftast en cirkel av utsatthet
Mindre bemedlade/låginkomsttagare/fattigdom påverkar brett människan och dennes närståendes vardag. Låg inkomst är inte bara en fråga om brist på pengar. Låg inkomst betyder ofta en kontinuerlig brist på grundtrygghet och en kamp för delaktighet i samhället. Som värst orsakar låg inkomst en cirkel av utsatthet, där de ekonomiska, sociala och hälsomässiga problem hopar sig. Minskande och förebyggande av fattigdom, marginalisering och utsatthet kopplas starkt till främjande av välfärd och hälsa, som är social-, hälso- och räddningstjänsternas kärnuppgifter. Låg inkomst försvagar betydligt människans välfärd och hälsa. Å andra sidan ligger sociala och hälsomässiga problem oftast bakom låg inkomst. I fattigdomsrapporten 2021 konstateras att ”i bakgrunden för låga inkomster ligger ofta ett missbruks- och/eller psykiskt problem, arbetslöshet, arbetsoförmåga eller partiell arbetsförmåga på grund av skada eller kronisk sjukdom, utslagning som går i arv, låg utbildningsnivå, man har många barn, är ensamförsörjare, ensamboende eller studerar.
Låginkomsttagare har oftast ett större behov av tjänster, men de använder oftast tjänster mindre än andra
Mindre bemedlade människor har ett större behov än andra av social- och hälsovårdstjänster, men de har också en större tröskel än andra att söka sig till dem. Hälsoskillnader mellan olika inkomstklasser orsakar både omänskligt lidande som stora kostnader för samhället. Hälsoskillnaderna mellan olika inkomstklasser påverkas bland annat av att man i Finland tar ut höga kundavgifter. Genom att sänka kundavgifterna skulle man troligtvis kunna minska hälso- och välfärdsskillnader mellan inkomstklasserna.
Medellöshet är starkt generationsövergripande
Medellöshet överförs ofta från en generation till en annan. Ett barn från en familj med låg inkomst har större risk att som vuxen lida av medellöshet och de problem som den för med sig. Generationsövergripande medellöshet förstärks av, att låginkomsttagare i Finland oftare än andra i Norden blir utan de tjänster och stöd de behöver (källa: FPA). Välfärdsområdena ska ha metoder för att hjälpa och stöda låginkomsttagare/medellösa och minska på marginaliseringen Social-, hälso- och räddningstjänsternas kärnuppgift är att främja och stöda människors välfärd och hälsa. Hit hör oskiljakligen förebyggandet av ojämlikhet, medellöshet, marginalisering och utsatthet med de metoder, som välfärdsområdet har till sitt förfogande. I välfärdsområdet kan man till exempel påverka kvalitén och tillgängligheten på förebyggande tjänster, kundavgifter, tillgängligheten på psykosociala behandlingar, alternativ till missbruksvård samt icke lagstadgade tjänster till barnfamiljer. Systematisk granskning av välfärdsområdets verksamhet särskilt ur synvinkeln på att förebygga och minska på medellöshet möjliggör långsiktigt arbete med att permanent minska välfärds- och hälsoskillnader hos Vandabor och Kervobor. Detta är också grunden för vår ekonomiska hållbarhet i välfärdsområdet.
Tammerfors stad har god erfarenhet av fattigdomsprogrammet och i Vanda inser man behovet att upprätta programmet.
Tammerfors stad har använt sig av ett fattigdomsprogram under flera fullmäktigeperioder. Det har lett till en avsevärd förbättring av Tammerforsbornas välbefinnande samt förebyggt problem. Åtgärderna i Tammerfors stads fattigdomsprogram har bestått av bland annat satsningar på det förebyggande och kompletterande utkomststödet samt elev-, studerande- och skolhälsovården, ett aktivitetspass, mathjälp och en utökning av avgiftsfria hobbyverksamheter. Fattigdomsprogrammet i Tammerfors utarbetades av en sk. fattigdomsarbetsgrupp som består av ledamöter från alla fullmäktigegrupper. Vanda stad har insett nödvändigheten med att utarbeta ett låginkomstprogram. Detta kom fram i fullmäktigemotionssvaret. I svaret konstaterades också, att social- och hälsovårdstjänsterna ska ha en stor roll i programmet. Vi undertecknade vill alltså, att man upprättar ett program och en guide för låginkomsttagare, som förbereds av en mångprofessionell arbetsgrupp som består av aktörer från olika områden i Vanda och Kervo välfärdsområde. Övervakningsgruppen för upprättandet av programmet och guiden för låginkomsttagare ska ha företrädare från alla partier. Vi inser, att motionen har ekonomiska effekter och vi önskar, att motionen beaktas, när man upprättar en budget för 2024 för välfärdsområdet.
Källor:
- Finlands fattigdomsrapport 2022: https://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2022/10/EAPN-FIN_Koyhyysvahti-2022_nettiin-valmis.pdf
- Nyheter gällande fattigdomsrapporten 2022:
- https://www.soste.fi/uutiset/koyhyysvahti-2022-kriisit-toisensa-jalkeen-osuvat-samoihin-ihmisiin-tarvitaan-maaratietoista-politiikkaa-koyhyyden-kasvun-hillitsemiseksi/
- https://www.eapn.fi/koyhyysvahti-2022-myonteista-kehitysta-mutta-myos-merkkeja-koyhyyden-syvenemisesta/
- Finlands fattigdomsrapport 2021: https://www.eapn.fi/koyhyysvahti-2021-tiivis-paketti-koyhyydesta-ja-koronan-vaikutuksista/
- Statistikscentralens inkomstfördelningsstatistik: https://www.stat.fi/tilasto/tjt
- Kervo stads omfattande välfärdsberättelse 2017–2020: https://www.hyvinvointikertomus.fi/preview/7131074713
- Kervo stad, utkast av välfärdsberättelsen och -planen 2023:https://kerava.production.geniem.io/uploads/sites/2/2023/01/hyvinvointikertomus-ja-hyvinvointisuunnitelma-luonnos.pdf
- Vanda stads välfärdsprogram 2018–2022: https://www.vantaa.fi/fi/hankkeet/hanke/vantaan-hyvinvointiohjelma-2018-2022
- Vanda stad, främjande av välfärd och hälsa:https://www.vantaa.fi/fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/talous-ja-strategia/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistaminen
- Vanda stads välfärdsöversikt 2022: https://www.vantaa.fi/sites/default/files/document/Hyvinvointikatsaus%202022_Vantaan%20kaupunki.pdf
- Vanda stads välfärdsberättelse 2020: https://www.vantaa.fi/sites/default/files/document/Hyvinvointikertomus%202020_Vantaan%20kaupunki.pdf
- Tammerfors stads fattigdomsprogram 2018–2021: https://www.kukakuunteleekoyhaa.fi/wordpress/wp-content/uploads/2019/06/Tampereen-kaupungin-k%C3%B6yhyysohjelma-2018-2021.pdf
- Tammerfors stads fattigdomsprogram 2018–2021 rapport: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_762021/Tampereen_kaupungin_koyhyysohjelman_2018(228333)
- Utnämning av Tammerfors stads fattigdomsarbetsgrupp 2021–2025: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Viranhaltijat/Pormestari/Koyhyystyoryhman_nimeaminen_valtuustokau(254957)
- Artiklar som rör Tammerfors stads fattigdomsprogram:
- https://mikkoaaltonen.fi/tampereelle-koyhyysohjelma/
- https://vasenkaista.fi/2014/10/tampere-sai-koyhyysohjelman/
- https://mikkoaaltonen.fi/koyhyysohjelma-kaupunginvaltuustossa/
- https://mikkoaaltonen.fi/koyhyysohjelma-tamopereelle/koyhyysohjelma/
- https://yle.fi/a/3-7537417
- Kukka Kunnaris fullmäktigemotion: fattigdomsprogrammet för Birkalands välfärdsområde: https://vasenkaista.fi/2022/11/toimenpiteita-koyhyyden-ja-eriarvoisuuden-vahentamiseksi-hyvinvointialueella
- Undertecknades fullmäktigemotion: låginkomsttagares program och guide för Vanda: http://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2337108
- Svar på undertecknades fullmäktigemotion: https://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2480295
- Jyväskylä stads fattigdomsprogram 2020–2024: https://www.jyvaskyla.fi/sites/default/files/2022-10/koyhyysohjelma-2020-2024.pdf
- Mervi Uusitalos motion till Åbo stads fullmäktige:
- https://www.turku.fi/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/aloite/hae/1768723
- https://www.turunvasemmisto.fi/blogi/2019/12/12/32563/?page2
- https://www.turunvasemmisto.fi/blogi/2019/12/12/32563
- http://merviuusitalo.fi/aloitteeni-turun-koyhyysohjelma/
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att vid sitt sammanträde 30.5.2021 § 160 anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och sända den för beredning till sektordirektören för vuxensocialarbete och funktionshinderservice före den 2.11.2023. Svaret på fullmäktigemotionen behandlades i välfärdsområdesstyrelsen 10.10.2023 § 249, där områdesstyrelsen beslutade enhälligt att återremittera ärendet för ny beredning.
Svar på fullmäktigemotionen:
Vanda och Kervo välfärdsområde har i bruk en mångsidig stödhelhet, med hjälp av vilken man kan stöda invånarnas hantering av den egna ekonomin och livet, förebygga utslagning och öka delaktighet. I sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice inleds utvärderingen av klientens situation och de tjänster hen behöver i den inledande bedömningen/inledande utvärderingen, utgående från vilken klienten kan erbjudas rådgivning och stöd av engångsnatur eller göra en mer omfattande bedömning av servicebehovet för att inleda det planmässiga socialarbetet eller andra tjänster. Låginkomsttagare kan antingen få ekonomiskt stöd eller konkreta tjänster som hjälper dem klara sig i frågor om den egna ekonomin och livshanteringen.
Kunder/invånare kan beviljas ekonomiskt stöd som kompletterande eller förebyggande utkomststöd eller social kredit, om invånaren har regelbundna inkomster. Utöver det planenliga socialarbetet omfattar tjänsterna som erbjuds socialväsendets klienter social rehabilitering, ett förmedlingskonto eller förebyggande socialrådgivning för boende, som har målet att förebygga skuldsättning och vräkning på grund av hyresskulder. Bostadslösa klienter kan få boendeservice.
Ett viktigt sätt att förebygga fattigdom är även att förbättra klienternas och invånarnas sysselsättnings- och deltagandemöjligheter. Socialarbetet kan styra kunden till enheten för utredning av arbetsförmågan, som har målet att förutom arbetsförmågan även utreda primära förmåner, till exempel möjligheten att få pension. Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte riktas till de vars sysselsättning görs svårare av till exempel bristande yrkesutbildning eller hälsoproblem. Arbetsverksamhet för personer med funktionsnedsättning är avsedd för personer som på grund av skada, sjukdom eller någon annan grund enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp inte har förutsättningar att delta i vanligt arbete.
Utöver socialtjänsterna görs vid behov samarbete med hälso- och sjukvården, sysselsättningstjänster och representanter för den tredje sektorn, såsom organisationer, för att utreda kundernas situation, stöda livshanteringen och förebygga utslagning. I projektet för att förebygga bostadslöshet har man utvecklat boenderådgivningen, nätverket för bostadslöshetsarbetet samt det uppsökande arbetet, i vilket förenas det multiprofessionella teamets och erfarenhetsexpertens kunnande. Gemensamt bord är ett nätverk för mathjälp i Vanda, vars mathjälp delas av aktörer som tillhör nätverket i ca. 85 verksamhetsställen på olika håll i Vanda. I Kervo kan man få stöd och mathjälp av församlingar. I välfärdsområdet har genomförts ekonomirådgivningens sommarturné, där utsökningsverket, ekonomi- och skuldrådgivningen, Elämänlaatu ry och projektet för att förebygga bostadslöshet har erbjudit mångprofessionell handledning och rådgivning utan tidsbokning i frågor om ekonomi, boende och livshantering.
De tjänster som socialvården erbjuder är i regel kostnadslösa för klienter, men för vissa social- och hälsovårdstjänster kan uppbäras antingen en jämnstor avgift eller en avgift enligt betalningsförmågan. Klientavgifter kan dock sänkas eller inte tas ut till den del klientavgiften försämrar klientens förutsättningar för utkomst eller äventyrar förverkligandet av klientens lagstadgade försörjningsplikt. Klientavgifternas avgiftstak för en klient är 692 euro i kalenderåret. Efter det överskrids är alla de tjänster som omfattas av avgiftstaket avgiftsfria, eller klienten får dem på ett sänkt pris till slutet av kalenderåret.
Statsrådets planerade ändringar i det grundläggande utkomststödet, bostadsbidraget och arbetslöshetsförmåner kan orsaka ekonomiskt tryck för välfärdsområden, särskilt vad gäller kompletterande och förebyggande utkomststöd, socialarbete och boendeservice. I Vanda och Kervo välfärdsområde kan det vara nödvändigt att uppdatera kriterierna för det kompletterande och förebyggande utkomststödet samt beviljandet av olika socialtjänster.
Vi får en mer omfattande synpunkt på möjliga ändringsbehov i socialtjänster även av den regionala delegationen för utkomststödsärenden. Utöver Vanda och Kervo välfärdsområde hör till den också Helsingfors, Västra Nylands välfärdsområde, FPA, arbets- och näringsbyrån samt Y-stiftelsen och Blåbandsförbundet. Delegationen har till uppgift att diskutera regionala särdrag som påverkar verkställandet av utkomststödet. Utöver det kan delegationen till exempel följa områdets servicenät och samarbetet med olika lokala aktörer samt samarbetsfrågor i anslutning till boende och sysselsättning.
De olika välfärdsutmaningarna som invånarna råkar ut för har även skrivits in i den lagenliga regionala välfärdsområdesberättelsen och -planen, som är under arbete. Som insatsområden i välfärdsplanen har lyfts fram säkerställningen av tillgången och tillräckligheten på tjänsterna, samhällelig rättvisa, psykiskt välbefinnande, sociala relationer samt förebyggande av välfärdens utmaningar.
I Elina Nykyris fullmäktigemotion lyfts fram bland annat fattigdomsarbetsgrupperna i Tammerfors och Jyväskylä, som i sina fattigdomsprogram föreslagit olika åtgärder för att förebygga fattigdom. Innehållet i Tammerfors och Jyväskyläs fattigdomsprogram påminner om Vanda och Kervo välfärdsområdes välfärdsrapport och -plan samt det redan färdiga delaktighetsprogrammet och de sektorspecifika delaktighetsplanerna. Dessutom genomförs redan på välfärdsområdet motsvarande tjänster och åtgärder, som satsning på utvecklingen av socialrådgivningen, verksamheten av Gemensamt bord-mathjälpens nätverk samt de organisationsunderstöden som välfärdsområdet beviljat.
För att få en bredare synpunkt för svaret på fullmäktigemotionen presenterade sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice fullmäktigemotionen även för sektionen för vuxensocialarbete och funktionshinderservice 23.8.2023. Sektionen lyfte fram att utmaningarna med låg inkomst kunde tas upp ännu mer i den allmänna delen av välfärdsplanen som är under arbete. Vid diskussionen om låginkomsttagarguiden lyfte man fram att det kan vara svårt att uppdatera den information som en annan serviceproducent har, liksom FPA. Man önskade dock att välfärdsområdets webbplats hade mer sådan aktuell information om de egna tjänsterna och förmånerna som beaktar ändringar i samhället, liksom statsrådets kommande ändringar i förmåner och arbetslösheten i byggindustrin.
I diskussionen lyfte man också fram förbättringen av kunddeltagandet och utvecklingen av socialrådgivningen.
Utgående från sektionens kommentarer har man nu i den allmänna delen i välfärdsplanen lagt till mer information om läget bland låginkomsttagare som bor i Vanda och Kervo välfärdsområde. Utöver det har man i serviceområdet för vuxensocialarbete på webbplatsen gjort helheten ”Jos rahat eivät riitä” (https://vakehyva.fi/fi/jos-rahat-eivat-riita), med länkar till välfärdsområdets tjänster och material samt serviceproducenters övriga tjänster. Sektorn har också upplevt att utvecklandet av socialrådgivningen tillsammans med FPA är viktigt.
Vanda och Kervo välfärdsområde har redan en mångsidig servicehelhet för sina invånare, som ger invånarna stöd med kontroll över den egna ekonomin, livshanteringen och delaktigheten samt förebygger utslagning. Sektorn för för vuxensocialarbete och funktionshinderservice anser att välfärdsområdets nuvarande tjänster kan svara på klienternas servicebehov och de kommande lagändringarna. Således ska man inte utse en separat fattigdomsarbetsgrupp eller utarbeta ett program och en guide för låginkomsttagare i sådan omfattning som föreslagits i fullmäktigemotionen.