Områdesstyrelsen, möte 28-11-2023

Protokollet är granskat

§ 284 Bekräftande av principerna och riktlinjerna för Vanda och Kervo välfärdsområdes reformprogram

VAKEDno-2023-4413

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektören för koncerntjänster Mikko Hokkanen

Välfärdsområdesfullmäktige vid Vanda och Kervo välfärdsområdes har vid sitt sammanträde 22.11.2022 § 94 godkänt välfärdsområdesstrategin för åren 2023–2025. Som en del av välfärdsområdesstrategin har välfärdsområdesfullmäktige fattat följande beslut om välfärdsområdets vision: ”År 2030 kommer invånarnas välfärd och tillfredsställelse med tjänsterna att vara nationellt sett högst i Vanda och Kervo välfärdsområde. Djärv förnyelse av tjänsterna har gjorts, baserat på data och genom att samråda med invånare och samarbetspartners. Vanda och Kervo välfärdsområde är som arbetsplats det mest eftertraktade välfärdsområdet.” 

Ansvaret för att ordna social- och hälsovårdens samt räddningsväsendets tjänster övergick till välfärdsområdena 1.1.2023. Om välfärdsområdenas finansiering stadgades att den är statens ansvar. I välfärdsområdesreformen försökte man överföra till välfärdsområdena finansiering som motsvarar deras kostnader. Dock visade Vanda och Kervo välfärdsområdes finansiering ett betydande underskott redan under det första året. De största orsakerna till finansieringens otillräcklighet under välfärdsområdets första verksamhetsår var en bristfälligt överförd grundfinansiering, att förändringskostnaderna inte beaktades, de nya uppgifter som de facto uppstod i välfärdsområdet och att man misslyckades med att förutspå förändringarna i välfärdsområdenas kostnadsnivå. 

Utöver det ovan nämnda beskriver inte finansieringsmodellen för välfärdsområdena till fullo just Vanda och Kervo välfärdsområdes finansieringsbehov, som uppskattas öka snabbare än finansieringen under hela 2020-talet. Välfärdsområdet, där folkmängden ökar och befolkningen blir äldre, genomför sina skyldigheter vad gäller tjänsterna i trycket av ökade servicebehov, knappa resurser samt personalbrist.  

I Vanda och Kervo välfärdsområde förbereds ett reformprogram, med vars hjälp välfärdsområdet kan uppnå sin ambitiösa vision i sin utmanande verksamhetsmiljö. Dessutom har staten i egenskap av välfärdsområdenas finansiär krävt att välfärdsområdena utarbetar ändringsprogram och att verkställandet av dessa följs upp vid de lagstadgade förhandlingarna mellan staten och välfärdsområdet. Reformprogrammets mål är alltså att utveckla välfärdsområdets verksamhet och söka ekonomisk effektivitet samtidigt. I beredningen av reformprogrammet identifieras skalan av den finansiella utmaning som välfärdsområdet står inför; således är syftet att göra servicestrukturen lättare och effektivisera produktionen i hela välfärdsområdet – samtidigt som man säkerställer en tillräcklig och högklassig basservice samt en kunnig och välmående personal. Reformprogrammet har lyckats när välfärdsområdet kan sörja för invånarnas välbefinnande på ett ekonomiskt hållbart sätt. 

Beredningen av reformprogrammet har delats upp i två delar, principerna och huvudriktlinjerna för reformprogrammet samt reformprogrammets åtgärdsprogram. Nu hänskjuts principerna och huvudriktlinjerna för reformprogrammet för beslut. Åtgärdsprogrammet bereds sektorsvis så att välfärdsområdets framtidssektioner deltar i arbetet under januari–mars 2024. Avsikten är att hänskjuta åtgärdsprogrammet för beslut vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde i april 2024. Det mer långsiktiga reformprogrammet och budgeten 2024 har beretts parallellt, eftersom en del av åtgärderna för att hejda kostnadsökningen genomförs direkt i början av 2024.  

Det åtgärdsspecifika reformprogrammet kommer att innefatta åtgärder som ger besparingar på kort och lång sikt samt åtgärder som påverkar servicebehovet och efterfrågan på service på lång sikt. I reformprogrammet kommer man dessutom att beakta åtgärder som inte nödvändigtvis ger direkta besparingar, men som är nödvändiga för effektivt ordnande av verksamheten eller som annars är viktiga investeringar i välfärdsområdets personal och utveckling av serviceproduktionen. 

I principerna för reformprogrammet föreslås ett årligt produktivitetsmål på 2 procent för välfärdsområdet. Produktivitetsmålet innebär att ökningen av välfärdsområdets kostnader dämpas varje år så att utgifterna växer 2 procent långsammare än efterfrågan på service i välfärdsområdet.  Detta innebär att man tar fram reformåtgärder för ekonomiplaneperioden 2024–2026 som genererar ekonomisk effektivisering till ett värde om sammanlagt 72 miljoner euro. I slutet av årtiondet är målet att uppnå en effektivisering av verksamheten till ett värde om 300 miljoner euro. 

Eftersom beredningen av HUS-sammanslutningens budgetram är en separat beslutsprocess, är reformprogrammets produktivitetsmål för 2023 16 miljoner euro. Detta motsvarar 2 procent av kostnaderna, om man räknar med den verksamhet som omfattas av välfärdsområdets eget organiseringsansvar. Ungefär en tredjedel av kostnaderna för Vanda och Kervo välfärdsområde bildas av faktureringen av HUS-sammanslutningen. I beredningen av reformprogrammet är det viktigt att beakta den specialiserade sjukvårdens betydande roll och i samarbete med HUS-sammanslutningen säkerställa att välfärdsområdenas ekonomiska utmaningar och hanteringen av dem inte leder till en relativ försvagning av basservicen.  

De centrala åtgärderna i reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde för att balansera ekonomin är strukturerade kring följande huvudlinjer:  

Ordnandet av tjänsterna 

  • Servicestrukturen lättas för att dämpa kostnadsökningen 
  • Serviceprocesserna förnyas för att förbättra tillgången och tillgängligheten  
  • Servicemenyn effektiviseras och man identifierar och väljer ut kostnadseffektiva produktionssätt genom att utnyttja analyser av produktionssätt 
  • Användningen av köpta tjänster optimeras  

Digitaliseringen utnyttjas 

  • Digitala tjänster och tjänster på distans ges en större roll i serviceutbudet 
  • Teknologi utnyttjas som stöd för klienterna och personalen  
  • Kunskapsledning som grund för planering, ledning och mätning av verksamheten 

Personal och ledning 

  • Arbetshälsan förbättras för att uppnå bättre hållkraft 
  • Tillsättningsgraden av egna vakanser förbättras och användningen av inhyrd arbetskraft minimeras 
  • Vi behöver varje arbetstagare i byggandet av välfärdsområdet; arbetsuppgifterna, platsen där arbetet utförs och kompetensbehoven kan ändras när verksamhetsmiljön utvecklas   
  • Personalstrukturen optimeras till att motsvara servicebehoven 

Stödtjänster och lokaler 

  • Användningen av lokaler och verksamhetsställen granskas och optimeras, kapacitetshantering  
  • Finslipande av stödtjänsterna för att öka produktiviteten 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att 

  1. bekräfta principerna och huvudriktlinjerna för reformprogrammet Vanda och Kervo välfärdsområde enligt bilagan,   
  2. ange som kalkylmässigt årligt produktivitetsmål för reformprogrammet effektivisering av verksamheten med 2 procent i förhållande till ökningen av servicebehovet, 
  3. bekräfta att produktivitetsmålet för år 2024 är 16 miljoner euro och att detta har inkluderats i budgeten 2024, 
  4. bekräfta att produktivitetsmålet för ekonomiplaneåren 2024–2026 är 72 miljoner euro, 
  5. bekräfta att man till slutet av årtiondet eftersträvar produktivitetsåtgärder till ett värde om cirka 300 miljoner euro. 


Ändrat beslutsförslag:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att 

  1. bekräfta principerna och huvudriktlinjerna för reformprogrammet Vanda och Kervo välfärdsområde enligt bilagan,   
  2. ange som kalkylmässigt årligt produktivitetsmål för reformprogrammet effektivisering av verksamheten med 2 procent i förhållande till ökningen av servicebehovet, 
  3. bekräfta att produktivitetsmålet för år 2024 är 16 miljoner euro och att detta har inkluderats i budgeten 2024, 
  4. bekräfta att produktivitetsmålet för ekonomiplaneåren 2024–2026 är 72 miljoner euro, 
  5. bekräfta att man till slutet av årtiondet eftersträvar produktivitetsåtgärder till ett värde om cirka 300 miljoner euro, 
  6. budget- och ekonomiplanedelegationen även har i uppgift att fungera som styrgrupp för reformprogrammet och omedelbart fortsätta styrningen och verkställande av beredningen av reformprogrammet,
  7. om välfärdsområdets finansieringsutsikter fortsätter att försämras under budgetår 2024/ekonomiplaneperioden 2024–2026, ska man påskynda verkställandet av reformprogrammet och lägga till fler mål för anpassning av ekonomin.​​​​​​

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att 

  1. bekräfta principerna och huvudriktlinjerna för reformprogrammet Vanda och Kervo välfärdsområde enligt bilagan,   
  2. ange som kalkylmässigt årligt produktivitetsmål för reformprogrammet effektivisering av verksamheten med 2 procent i förhållande till ökningen av servicebehovet, 
  3. bekräfta att produktivitetsmålet för år 2024 är 16 miljoner euro och att detta har inkluderats i budgeten 2024, 
  4. bekräfta att produktivitetsmålet för ekonomiplaneåren 2024–2026 är 72 miljoner euro, 
  5. bekräfta att man till slutet av årtiondet eftersträvar produktivitetsåtgärder till ett värde om cirka 300 miljoner euro, 
  6. budget- och ekonomiplanedelegationen även har i uppgift att fungera som styrgrupp för reformprogrammet och omedelbart fortsätta styrningen och verkställande av beredningen av reformprogrammet,
  7. om välfärdsområdets finansieringsutsikter fortsätter att försämras under budgetår 2024/ekonomiplaneperioden 2024–2026, ska man påskynda verkställandet av reformprogrammet och lägga till fler mål för anpassning av ekonomin.

 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Efter att ha avslutat diskussionen om ärendet konstaterade ordföranden för välfärdsområdesstyrelsen att Antero Eerola hade lagt fram ett ändringsförslag som avvek från det ändrade beslutsförslaget. Ändringsförslaget hade följande lydelse:  ”Vänsterförbundet bifaller tillägget av punkt 6 till beslutet. Vänsterförbundet föreslår att punkt 7 inte läggs till i beslutet. Dessutom föreslår Vänsterförbundet följande tillägg till beslutsunderlaget: ”Produktivitetsåtgärderna görs på ett sätt som tryggar tjänsternas kvalitet och tillgänglighet. Om produktivitetsmålet äventyrar tjänsternas kvalitet och tillgänglighet, kan man också göra avkall på det. Produktivitetsåtgärderna rapporteras regelbundet till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige." Antero Eerolas ändringsförslag lämnades utan bifall och förföll därmed.