Områdesstyrelsen, möte 28-11-2023

Protokollet är granskat

§ 293 Stärkande av strukturen för organisationssamarbetet i välfärdsområdet och uppdatering av strukturen i förvaltningsstadgan

VAKEDno-2023-3813

Beskrivning

Ärendets beredare: stf. förvaltningsdirektör Riikka Liljeroos och serviceområdesdirektör Elina Eeva

I strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde betonas organisationernas roll och anges som målnivå till 2025 att ”samarbetsstrukturer mellan föreningar och privata serviceproducenter har fastställts och de är i gång”. Nämnden för närdemokrati och delaktighet har på sitt sammanträde 6.3.2023 § 14 godkänt färdplanen för organisationssamarbetet och verkställandeplanen för 2023, där man ställt följande mål: ”Fungerande strukturer: Baserat på utvecklingsgruppen för organisationer inrättas i välfärdsområdet i samarbete med organisationerna en samarbetsgrupp/delegation/motsvarande för organisationssamarbetet.” Målet är att beslut om strukturen ska fattas och verksamheten startas redan under 2023.    

Fullmäktigeutskottet har på sitt sammanträde 24.4.2023 fastställt som riktlinje att ärendet avses hänskjutas till politiskt beslutsfattande på hösten baserat på de ställningstaganden som fås från organisationerna. 

Som en del av beredningen har man utarbetat en utredning gällande tillsättandet av organisationernas samarbetsgrupp/en organisationsdelegation/ett motsvarande organ. I detta skede har man börjat granska i synnerhet tre alternativ: 

  1. Påverkansorgan 
  2. Samarbetsorgan/delegation som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet 
  3. Informellt samarbetsorgan 

 

Under sommaren kartlades organisationernas åsikter om de framtida strukturerna för Vanda och Kervo välfärdsområdes organisationssamarbete med hjälp av en virtuell och interaktiv öppen arbetsyta på plattformen Howspace. I arbetsytan kartlades organisationernas åsikter med hjälp av följande avsnitt:  

  • För- och nackdelar i tre olika scenarier för strukturerna för organisationssamarbetet: ett påverkansorgan, ett samarbetsorgan/en delegation som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet och informellt samarbetsorgan.
  • För organisationerna presenterades SWOT-analyser av ovanstående scenarier för att hjälpa dem att bedöma för- och nackdelarna.
  • Strukturerna för organisationssamarbetet – uppgifter, sammansättning och mötesfrekvens, medlemskapets varaktighet och urvalsprocess.

Arbetsytan var öppen 12.6.2023–30.6.2023 (40 svarspersoner). Deltagandet var oberoende av tid och plats och deltagarna kunde återgå till diskussionen på plattformen om de så önskade. Arbetsytan genomfördes anonymt. Arbetsytan marknadsfördes på välfärdsområdets kanaler på olika sociala medier och skickades direkt till alla organisationer som ansökt om understöd samt till välfärdsområdets utvecklingsgrupp för organisationssamarbetet. 

Efter detta hölls i augusti 2023 en workshop om strukturen för organisationssamarbetet tillsammans med organisationer i regionen.  Workshopen var öppet inbjuden och hölls 17.8.2023.

Bifogat finns materialet från nämnden för närdemokrati och delaktighet från 5.9.2023 ”Förberedelse av en samarbetsgrupp/delegation/motsvarande för organisationssamarbetet – lägesrapport om resultaten från sommarens remissrunda” och ytterligare material med sammanfattning av workshopen om organisationssamarbetet 17.8.2023 i kombination med resultaten av sommarens enkät. Till föredragningslistan har man dessutom bifogat en kartläggning av strukturerna för organisationssamarbetet i andra välfärdsområden. I det bifogade materialet beskrivs strukturerna för organisationssamarbetet i Egentliga Finlands välfärdsområde, Birkalands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde och Helsingfors stad. 

Nämnden för närdemokrati och delaktighet har på sitt sammanträde 16.10.2023 § 33 fört en remissdebatt om strukturen för organisationssamarbetet i välfärdsområdet och beslutat att ge följande anvisningar för den fortsatta beredningen av ärendet:

  • Strukturen för organisationssamarbetet skulle kunna kallas delegationen för organisationsarbetet.
  • Strukturen för organisationssamarbetet bör inte bindas till välfärdsområdesvalets resultat (ingen partipolitisk anknytning).
  • Företrädare för organisationsfältet skulle kunna väljas ut efter organisationstyp enligt Patent- och registerstyrelsens föreningsregister (2 företrädare per organisationstyp i PRS register, totalt 16 företrädare).
    • Föreningar inom området barnskydd, barnpassning, föräldraskap och förmyndarskap
    • Föreningar inom området sjukdomar och funktionsnedsättningar (t.ex. patient- och handikappföreningar, krigsinvalider)
    • Pensionärsföreningar
    • Föreningar för främjande av hälsa och välfärd och förebyggande av social marginalisering
    • Andra föreningar inom området social- och hälsovård
    • Föreningar inom området äldres välfärd
    • Föreningar för främjande av sysselsättning och arbete
    • Föreningar inom området rusmedels- och narkotikamissbruk, andra beroendesjukdomar, nykterhetsföreningar
  • Alternativ 2 (Samarbetsorgan/delegation som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet) fick stort bifall i nämnden, även alternativ 1 (Påverkansorgan) förordades. Alternativ 3 (Informellt samarbetsorgan) fick inget bifall i nämnden.
  • Nämnden konstaterade att utifrån den genomförda enkäten och den workshop som hölls önskade även organisationerna en struktur och välfärdsområdets stöd för organisationssamarbetet.
  • Oavsett vilken lösning som väljs har nämnden för närdemokrati och delaktighet enligt förvaltningsstadgan i uppgift att koordinera välfärdsområdets organisationssamarbete.


I detta skede är avsikten att staka ut riktlinjerna för en så kallad överordnad struktur för välfärdsområdets organisationssamarbete (påverkansorgan eller samarbetsorgan/delegation som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet eller informellt samarbetsorgan) och att införa nödvändiga bestämmelser i förvaltningsstadgan, för att sedan titta närmare på det praktiska genomförandet av den valda modellen. I detta senare skede ska större uppmärksamhet ägnas åt hur man väljer företrädarna för organet, dess sammansättning, mötesfrekvens, hur medlemskapets varaktighet ska definieras och andra praktiska frågor.

Välfärdsområdesdirektörens förslag på strukturen för organisationssamarbetet grundar sig på behandlingen i nämnden för närdemokrati och delaktighet, i fråga om vilket man bedömer att majoriteten i nämnden föredrar en modell där strukturen för organisationssamarbetet lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet (samarbetsorgan/delegation som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet). Bifogat finns ett uppdaterat utkast till förvaltningsstadga, där den föreslagna bestämmelsen har införts som en ny paragraf i kapitel 3.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att

  1. bekräfta strukturen för organisationssamarbetet i välfärdsområdet enligt följande: Nämnden för närdemokrati och delaktighet tillsätter i välfärdsområdet en delegation för organisationsarbetet som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet och godkänner för delegationen en verksamhetsstadga, där man stakar ut riktlinjerna för delegationens uppgifter, antalet medlemmar och sättet att utse medlemmarna, verksamhetsperioden samt sammanträdes- och verksamhetspraxis,
  2. göra den ovan nämnda ändringen till välfärdsområdets förvaltningsstadga enligt bilagan.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att

  1. bekräfta strukturen för organisationssamarbetet i välfärdsområdet enligt följande: Nämnden för närdemokrati och delaktighet tillsätter i välfärdsområdet en delegation för organisationssamarbetet som lyder under nämnden för närdemokrati och delaktighet och godkänner för delegationen en verksamhetsstadga, där man stakar ut riktlinjerna för delegationens uppgifter, antalet medlemmar och sättet att utse medlemmarna, verksamhetsperioden samt sammanträdes- och verksamhetspraxis,
  2. göra den ovan nämnda ändringen till välfärdsområdets förvaltningsstadga enligt bilagan.


Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Efter att ha avslutat diskussionen om ärendet konstaterade ordföranden för välfärdsområdesstyrelsen att välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt att ändra i paragrafen och bilagan termen ”delegation för organisationsarbete" till termen ”delegation för organisationssamarbete”. Den ovan nämnda ändringen har beaktats i protokollet.

Dessutom konstaterade ordförande för välfärdsområdesstyrelsen att Pirkko Letto lagt fram två ändringsförslag. Ändringsförslagen löd enligt följande: 1. ”att delegationen för organisationsarbetet ska lyda under välfärdsområdesstyrelsen” och 2. ”att termen påverkansorgan bevaras i rubriken för kapitel 3 i förvaltningsstadgan”. Riitta Särkelä yrkade bifall till Pirkko Lettos ändringsförslag.

Eftersom det hade lagts fram ändringsförslag som avvek från beslutsförslaget och som fått bifall konstaterade ordföranden för välfärdsområdesstyrelsen att en omröstning i ärendet behövdes. Ordföranden föreslog att omröstningen ska genomföras med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som omröstningsmetod.

Först genomfördes omröstning mellan beslutsförslaget och Pirkko Lettos första ändringsförslag (”att delegationen för organisationsarbetet ska lyda under välfärdsområdesstyrelsen”).  JAA innebar bifall till beslutsförslaget och NEJ innebar bifall till Pirkko Lettos ändringsförslag. Tolv ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Antero Eerola, Maarit Raja-Aho, Olga Gilbert, Eva Tawasoli, Marjo Vacker, Marja Ahava, Teemu Purojärvi, Tanja Aidanjuuri, Terhi Enjala, Harri Koski, Lauri Kaira, Markku Pyykkölä) röstade JAA och fem ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Jari Sainio, Jukka Hako, Sini Syrjäläinen, Riitta Särkelä, Pirkko Letto) röstade NEJ, varvid välfärdsområdesstyrelsen godkände beslutsförslaget med rösterna 12–5.

Efter detta genomfördes omröstning mellan beslutsförslaget och Pirkko Lettos andra ändringsförslag (”att termen påverkansorgan bevaras i rubriken för kapitel 3 i förvaltningsstadgan”). JAA innebar bifall till beslutsförslaget och NEJ innebar bifall till Pirkko Lettos ändringsförslag. Tolv ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Lauri Kaira, Eva Tawasoli, Teemu Purojärvi, Tanja Aidanjuuri, Marjo Vacker, Olga Gilbert, Maarit Raja-Aho, Markku Pyykkölä, Harri Koski, Marja Ahava, Terhi Enjala, Antero Eerola) röstade JAA och fem ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Jukka Hako, Riitta Särkelä, Pirkko Letto, Sini Syrjäläinen, Jari Sainio), röstade NEJ, varvid välfärdsområdesstyrelsen godkände beslutsförslaget med rösterna 12–5.