Områdesstyrelsen, möte 18-06-2024

Protokollet är granskat

§ 135 Svar på fullmäktigemotionen gällande upphandling av intraorala skannrar till VAKE-områdets enhet inom specialisttandvård och avdelning för ortodonti

VAKEDno-2024-2105

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälsovårdstjänster Kati Liukko

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 29.4.2024 § 32 lämnade Gashaw Kaisa Bibanis fullmäktigemotion "Anskaffning av intraorala skannrar till VAKE-områdets enhet för specialvård och ortodontiska avdelningen". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 11 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Enheten för specialiserad mun- och tandvård i Myrbacka finns i anslutning till hälsostationen i Myrbacka i Vanda. Vid enheten vårdas alla patienter som kräver specialiserad mun- och tandvård och dessutom fungerar enheten som utbildare för blivande läkare under deras specialisering inom området.

Vid enheten har det uppstått ett behov av att modernisera de metoder som används så att de blir modernare och kostnadseffektivare. Enhetens önskemål har varit att skaffa två laserskannrar som underlättar arbetsbelastningen, påskyndar servicen och effektiviserar kostnaderna. Med ett leasingavtal är det möjligt att skaffa skannrarna redan före den nya budgetplanen (nedan kalkyler över budgeteffekterna).

Inom protetiken (och kirurgin) skulle skannern effektivisera verksamheten på flera sätt:

1. Arbeten som genom skanning är snabbare, mera användarvänlig, effektivare, noggrannare:

  • bettskena (stabiliseringsskena)
  • sömnapnéskena
  • enskilda implantatburna kronor
  • planeringsmodeller

För alla dessa uppstår en tidsbesparing på i genomsnitt 3–4 minuter/arbete. Antalet arbeten där en intraoral skanner kan användas vid en enhet för specialvård (2 specialisttandläkare i protetik och 1 som utför specialiseringsutbildning) är på årsnivå cirka 600–700 st. Detta innebär en tidsbesparing på minst 30–45 timmar per år, för att inte tala om materialbesparingar när konventionella material för avtrycken inte längre används. Avtrycken behöver inte heller förnyas helt när det bilddiagnostiska materialet i något delområde är dåligt, från skanningen kan det dåligt avbildade området raderas och fotograferas på nytt. Då det gäller ett konventionellt avtryck måste hela avtrycket förnyas, vilket tar cirka 10–15 minuter/avtryck.

2. Digital planering av implantatbehandling möjliggör ännu bättre implantatbehandling, vilket minskar risken för komplikationer på lång sikt och på så sätt minskar även arbetsbelastningen på längre sikt.

3. Arbetet blir effektivare när teknikern får skanningen i realtid, de får en arbetsdag mer när de inte behöver använda budtjänster för att hämta paketen. Även enhetens budkostnader halveras jämfört med nuläget.

4. I och med skannrarna skulle det vara möjligt att omorganisera arbetsuppgifterna. Till exempel inom den specialiserade sjukvården (HUS) sköts skanningen av sömnapnéskenor och inpassningen av apparater i munnen av munhygienister, medan specialtandläkare endast kontrollerar kvaliteten på skanningarna och riktigheten av det index som bestämmer sömnapnéskenans ställning. Antalet sömnapnéskenor har ökat betydligt i och med diagnostiseringen av sömnapné. Vid en enhet för specialvård sköts sömnapnéskenor som uppfyller kriterierna för specialiserad sjukvård. För patienten söks ett beslut om avgiftsklass för specialiserad sjukvård, varvid vården kan genomföras vid en enhet för specialvård i Vanda och vården kostar patienten detsamma som den skulle kosta om den genomfördes vid HUS. Kostnaderna för VAKE-området är dock klart lägre när åtgärderna inom den specialiserade sjukvården genomförs av de egna arbetstagarna vid det egna verksamhetsstället.

5. Av de utförda arbetena finns digitala modeller i arkivet, vilket förbättrar rättsskyddet för både patienten och de tandläkare som utför åtgärderna. I nuläget överlåts gipsmodellerna till patienterna efter avslutad behandling. Med intraorala skannrar är det också möjligt att följa upp bettet mycket mer tillförlitligt än manuellt.

Vad gäller ortodonti är motiveringarna delvis desamma, men där utförs arbetet i huvudsak på barnpatienter. Inom ortodontin konkurrensutsätts intraorala skannrar för närvarande, men på grund av resursbrist håller man inte på att skaffa skannrar för undervisning i protetik (och kirurgi).

  1. Skannern skulle eliminera behovet av att ta start- och mellanmodeller (volymerna och kostnaderna för dessa är betydande).
  2. Skannern skulle göra det möjligt att beställa apparaterna direkt från labbet utan att ta modeller (kostnadsbesparingar i någon mån och bättre vårdupplevelse hos barnpatienter). Alla fysiska modeller av bettet kan inte avskaffas, men uppskattningsvis cirka hälften.
  3. Ett dokument över skanningarna blir kvar i journalhandlingen då det för tillfället inte finns någon dokumentation kvar, eftersom modellerna överlåts efter att vården avslutats
  4. Vårdplanering med hjälp av digitala hjälpmedel är snabbare än manuell mätning.
  5. Det måste finnas tillräckligt många skannrar på kliniken så att de är lediga vid behov och för att kostnadsfördelarna ska förverkligas

Nedan finns de intraorala skannrar som nu planeras införskaffas. För protetikens del behövs en skanner som också lämpar sig för användning med CAD/CAM-borren som finns på mottagningen, medan en annan tillverkares skanner för ortodontiska avdelningen erbjuder bättre program för planering av ortodontisk behandling:

Som skanner till protetikavdelningen (en bekräftad begäran av avdelningen) föreslår vi:

CONNECT Primescan,
Pris ~ 29 500 moms 0%
Leasing exempel / 5 år / restvärde 1%/ månad pris 611 eur moms 0%

Som skanner till ortodontiska avdelningen (en bekräftad begäran av avdelningen) föreslår vi:

TRIOS
TRIOS 5 Move+ - apparat 28 490 € [moms 0%]
Trios 5 Move+ - apparatens leasingpris för 36 månaders avtal är (detta inkluderar utöver apparaten även årslicenser, stöd samt installation av apparater):
 967 € [moms 0%], och 1 200 € [moms 24%]."

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 24.5.2024 § 108 beslutat anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och vidarebefordra den till sektordirektör för hälsovårdstjänste för beredning senast 29.10.2024.

Svar på fullmäktigemotionen:

Vanda och Kervo välfärdsområdes reformprogram

I Vanda och Kervo välfärdsområdes (VAKE) reformprogram för åren 2023–2030 beskrivs åtgärderna som området ska vidta för att förbättra produktiviteten och kostnadseffektiviteten samt för att balansera ekonomin. Reformprogrammet en är en central del av områdets strategihelhet. 

Digitalisering och tekniska lösningar som en del av reformprogrammet

En av huvudriktlinjerna i Vanda och Kervo välfärdsområdes reformprogram är följande: i ordnandet av tjänsterna eftersträvas bland annat identifiering och val av kostnadseffektiva produktionssätt samt undersökning av de digitala och tekniska lösningarna och de fördelar som dessa ger som stöd för klienterna och yrkespersonerna. 

Lättanvända digitala verktyg möjliggör ett smidigt dagligt arbete och en bra personalupplevelse. Fullskaligt utnyttjande av nya tekniska möjligheter förbättrar produktiviteten och främjar kostnadseffektiviteten. I Vanda och Kervo välfärdsområde samordnar och projekterar informationsförvaltningen de utvecklingsbehov i det tekniska området och de digitala tjänsterna som ingår i reformprogrammet i anslutning till välfärdsområdets helhet för digital utveckling, i ett nära samarbete med sektorn.

Sektorn för hälsovårdstjänster, åtgärd i reformprogrammet

Som en konkret åtgärd inom sektorn för hälsovårdstjänster har följande antecknats i reformprogrammet: Förnyad registreringsmetod inom ortodonti: Metoden för registrering av tänder och bett vid ortodontisk behandling ändras från gipsmodeller till digital form. Målet är att man inom ortodontin i Vanda och Kervo välfärdsområde ska ersätta avgjutningar med alginat med en intraoral skanner. Per år görs uppskattningsvis 4 000 gipsmodeller. Totalkostnaden för en gipsmodell är 50 €/st. Genom digitaliseringen uppnås en besparing om 200 000 € per år. 

Beredningen av denna upphandling har inletts och den är för närvarande i utredningsfasen och samordnas av VAKE:s IT-förvaltning. Upphandlingen har i enlighet med reformprogrammet budgeterats för år 2024. Målet är att inleda produktionen av det nya verksamhetssättet under perioden 2024–2025. Skannrar som lämpar sig för ortodontins behov upphandlas enligt konkurrensutsättningen. Valet påverkas av priset och kvalitetskriterierna som experterna fastställt.  Målet är att i det första skedet skaffa fyra stycken skannrar för ortodontin.  Enheten för tandreglering använder för närvarande en Emerald-skanner, men dess lämplighet och egenskaper har föråldrats jämfört med nyare system.

Sammanfattning

Fördelarna med att använda en skanner har identifierats även inom andra specialiteter, såsom protetiken.
Inom protetiken används för närvarande skanner och tillhörande fräsmaskin på tandkliniken vid Myrbacka hälsostation, tandkliniken i Västerkulla samt i Kervo vid Sampola tandklinik.  En mer omfattande anskaffning av skannrar och byte av utrustning kommer att granskas under de kommande åren inom ramen för budgeten. Behoven inom specialiteterna kommer att kartläggas i beredningsskedet så att systemen som skaffas ska vara optimala för respektive verksamhet. Riktlinjerna för upphandlingarna inom sektorn för hälsovårdstjänster bestäms utifrån de tekniska utvecklingsbehoven och utvecklingsbehoven inom digitala tjänster.  Reformprogrammet och genomförandet av åtgärderna följs upp halvårsvis och det ekonomiska utfallet i anslutning till delårsrapporterna. 

_______________________

Enligt 134 § i förvaltningsstadgan ska välfärdsområdesstyrelsen bereda ett svar på en motion som undertecknats av minst 15 fullmäktigeledamöter senast inom ett halvt år från det att motionen lämnats in och delge den till välfärdsområdesfullmäktige för information. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 11 ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige, varför fullmäktigemotionen inte går vidare till välfärdsområdesfullmäktige för behandling.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. lämna till Gashaw Kaisa Bibani och de tio andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan,
  2. konstatera att behandlingen av fullmäktigemotionen har slutförts.

 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av sektordirektör för koncerntjänster Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vakehyva.fi.