Områdesstyrelsen, möte 18-06-2024

Protokollet är granskat

§ 131 Svar på fullmäktigemotionen gällande snabba mobila patruller för det uppsökande äldrearbetet

VAKEDno-2024-2739

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för äldreservice Minna Lahnalampi-Lahtinen 

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 4.3.2024 § 16 lämnade Antero Eerolas och Tiina Tuomelas fullmäktigemotion "Rörliga patruller för snabba åtgärder inom det uppsökande äldrearbetet". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 21 ledamöter i välfärds­områdesfullmäktige. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Den åldrande befolkningen ökar kraftigt i Vanda och Kervo välfärdsområde. Äldre människor är numera i bättre skick och det längre än tidigare. Det gör det möjligt att bo hemma relativt länge antingen utan eller endast med lätt service.

Samtidigt ökar också antalet äldre personer i dåligt skick. Eftersom en stor del av de äldre bor hemma kommer deras problem inte nödvändigtvis alltid till kännedom. Därför behövs uppsökande äldrearbete och arbete för att lindra de äldres ensamhet. Båda dessa har redan genomförts framgångsrikt i Vanda och Kervo välfärdsområde.

Det uppsökande äldrearbetet kan emellertid inte ingripa i alla fall. I de offentliga lokalerna i Vanda och Kervo välfärdsområde har det uppstått situationer där utomstående har oroat sig för en äldre persons psykiska och fysiska tillstånd. I sådana fall kan till exempel det uppsökande äldrearbetet inte omedelbart komma till hjälp. Det enda alternativet är att göra en orosanmälan om en äldre person, men handläggningen tar tid.

Inom välfärdsområdets äldreomsorg skulle det behövas ett slags "rörliga patruller för snabba åtgärder" som man skulle kunna be om hjälp i situationer där man till exempel på offentliga platser eller i lokaler möter äldre vars tillstånd väcker oro. Hjälp behövs särskilt i fall där larmandet av nödcentralen är en alltför tung åtgärd.

Denna nya typ av mobilt äldrearbete skulle ha till uppgift att reda ut den äldre personens tillstånd och snabbt erbjuda nödvändig psykisk, fysisk och sociala hjälp.

På basis av det ovan nämnda gör vi undertecknade fullmäktigeledamöter i Vanda och Kervo följande fullmäktigemotion:

* Vanda och Kervo välfärdsområde inleder en utredning om ett nytt slags mobilt äldrearbete, där man som en del av det uppsökande äldrearbetet inrättar "rörliga patruller för snabba åtgärder", som snabbt kan ingripa i situationen för äldre som väcker oro, och utifrån utredningen inleds en ny form av äldreomsorg."

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 26.3.2024 § 50 beslutat anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och vidarebefordra den till sektordirektör för äldreservice för beredning senast 4.9.2024.

Svar på fullmäktigemotionen: ​​​​​​

I Vanda och Kervo välfärdsområde kan man vid situationer där oro uppstår få hjälp och stöd från Seniorrådgivningen. De yrkesutbildade medarbetarna vid Seniorrådgivningen bedömer hur brådskande situationen är, dess karaktär och vilket kunnande som krävs för att lösa situationen. Vid kontakt görs alltid en prioritering utifrån brådskandegraden och man reagerar därefter, genom att yrkesutbildade personer gör ett hembesök eller utreda situationen på något annat sätt. Utöver Seniorrådgivningen arbetar i klienthandledningen för äldre servicehandledare, vars arbetsinsats har riktats in på handledning av de äldre som upphittats. Man samarbetar även med pågående utvecklingsprojekt inom det uppsökande och upphittande äldrearbetet.

I Vanda och Kervo välfärdsområde används för klienter över 65 år anmälan om behov av socialvård som kanal för officiella orosanmälningar. Anmälan kan alltid göras när det uppstår oro för en äldre medmänniskas välfärd, hälsa eller säkerhet. Genom att göra en orosanmälan kan man trygga att den äldre personen får hjälp och stöd även när hen inte nödvändigtvis kan eller förstår att be om det själv. Med hjälp av en orosanmälan kan yrkesutbildad personal bedöma servicebehovet på ett jämlikt sätt och anmälan säkerställer att äldre personers självbestämmanderätt förverkligas i olika situationer. Orosanmälningarna dokumenteras också i klientdatasystemet, vilket redan i sig bidrar till bedömning och uppföljning av situationen även i fortsättningen. Mottagningen och handläggningen av orosanmälningar om äldre personer har centraliserats till Seniorrådgivningen.

En orosanmälan kan göras på elektronisk väg via serviceportalen Maisa, genom att under tjänstetid ringa Seniorrådgivningens servicetelefon eller genom att skicka e-post till Seniorrådgivningen. I brådskande situationer där oro uppstår, som inträffar utanför tjänstetid, kan kontakt tas med social- och krisjouren. Vem som helst som oroar sig för den äldres situation kan göra anmälan. För att situationen ska kunna utredas måste anmälaren alltid ha information om den person som oron gäller. Om information om personen saknas eller om situationen kräver brådskande hjälp eller utgör fara för liv eller hälsa ska man alltid kontakta nödcentralen.

Som en del av seniorverksamhetsmodellen inom utvecklingsprojektet HYVÄikä (Finlands program för hållbar tillväxt) genomförs under 2024 ett pilotförsök med ett nätverksverktyg som ett verktyg för handledningen inom det uppsökande och upphittande äldrearbetet. Syftet är att påskynda handledningen till verksamhet. Eftersom det har identifierats att handledningsarbete ute på fältet är en central stödform har man i anslutning till utvecklingen av seniorverksamhetsmodellen inom utvecklingsprojektet HYVÄikä startat verksamhetsmodellen Seniorernas välfärdsturné för år 2024, under vilken yrkespersonal inom handledning arbetar ute på fältet på de ställen runtom i Vanda och Kervo där det finns äldre personer.

Som del av utvecklingen av seniorverksamhetsmodellen tar man också fram en handledningsvideo för situationer där oro uppstår. Även främjandet av organisationssamarbetet är en central del av utvecklingen av det uppsökande och upphittande äldrearbetet. Som en del av utvecklingsarbetet har man skapat ett nätverk för organisationssamarbetet, där den centrala tanken är att tillsammans via det uppsökande och upphittande arbetet främja välfärden, hälsan och säkerheten för den äldre befolkningen i området.

I Seniorrådgivningens jour under tjänstetid och i anslutning till utvecklingen av seniorverksamhetsmodellen inom utvecklingsprojektet HYVÄikä har man identifierat ett behov av snabbare verksamhet, och av denna anledning har korrigerande åtgärder redan satts in. Man gör det lättare att göra en orosanmälan genom att också ta emot anmälningar telefonledes och via e-post. När en anmälan kommer in görs prioriteringar och man reagerar på situationen på det sätt som den kräver. Avsikten är att vidareutveckla den befintliga processen för orosanmälningar och ett snabbare reagerande på klientbehov genom att prioritera klienternas behov enligt brådskandegraden och genom att vidareutveckla den befintliga rådgivningen och klienthandledningsverksamheten för äldre.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. lämna till Antero Eerola och de Tiina Tuomela samt de 19 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan,
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar för kännedom den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har slutförts.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av sektordirektör för koncerntjänster Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vakehyva.fi.