Områdesstyrelsen, möte 26-03-2024

Protokollet är granskat

§ 59 Rapportering om genomförandet av strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023

VAKEDno-2022-60

Beskrivning

Ärendets beredare: strategichef Marianne Juosila

Enligt 41 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdet ha en strategi i vilken välfärdsområdesfullmäktige beslutar om de långsiktiga målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi. Välfärdsområdesstrategin ska grunda sig på en bedömning av nuläget i välfärdsområdet samt framtida förändringar i omvärlden och deras inverkan på fullgörandet av välfärdsområdets uppgifter. Välfärdsområdesfullmäktige godkände vid sitt sammanträde 22.11.2022 § 94 den första välfärdsområdesstrategin för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2025, som beretts genom ett omfattande samarbete. Strategin har 23 mål och målen har totalt 59 indikatorer. För indikatorerna har uppställts målnivåer för 2025. Strategins mål har delats in i fem perspektiv: Vi stärker välfärden och säkerheten, Vi förbättrar tjänsterna, Vi värdesätter vår personal, Vi arbetar tillsammans och Vi sörjer för en hållbar ekonomi.

En gång per år presenteras en rapport om hur välfärdsområdesstrategin 2023–2025 framskrider. Framstegen bedöms med hjälp av indikatorer. Nu behandlas den första rapporten i vilken man utifrån den information som finns tillgänglig i slutet av 2023 bedömde om de målnivåer som fastställts för indikatorerna kommer att uppnås före utgången av 2025.

Största delen av indikatorerna (44 st.) beräknas att uppnås som planerat före utgången av 2025. Tio indikatorer beräknas vara delvis uppnådda och i detta skede av strategiperioden bedöms tre indikatorer bli helt ouppnådda. För två indikatorers del går det inte ännu att bedöma om dessa uppnås.

Målen för att stärka välfärden och säkerheten inklusive indikatorerna har framskridit i rätt riktning mot den målnivå som ställts upp för 2025. Till exempel har tjänsterna för tidigt stöd för barn, unga och familjer utvecklats genom att samla dem under modellen för familjecenter, familjerådgivningstjänsterna har lyckats minska på köerna och tjänsterna som stöder hemmaboende för äldre personer som fyllt 75 år har förnyats på olika sätt. Av indikatorerna har sju bedömts att uppnås helt och sex delvis. Däremot uppskattas andelen barn i åldern 0–17 år som är föremål för barnskyddsanmälningar i området inte minska på önskat sätt.

Även om det finns utmaningar i tillgången till personal har man gjort goda framsteg när det gäller målen och indikatorerna för att förbättra servicen och påskynda tillgången till tjänsterna. För att förbättra servicen och påskynda tillgången till vård har man vidtagit olika åtgärder och börjat använda samt etablerat nya verksamhetsmodeller. Alla indikatorer beräknas vara antingen helt eller delvis uppnådda före utgången av 2025. Arbetet med servicenätet fortsätter i början av 2024 och avsikten är att beslut om välfärdsområdets första plan för servicenätet ska fattas av välfärdsområdesfullmäktige våren 2024.

Genom att forma verksamhetskulturen har man strävat efter att skapa och påverka en god personalupplevelse. I förhållande till utgångsläget (2/2023) har verksamhetskulturen enligt mätningen utvecklats i positiv riktning inom varje delområde. Av indikatorerna för Vi uppskattar vår personal är bedömningen att åtta uppfylls helt och en delvis. Personalens välbefinnande mäts i strategin bl.a. genom avgångsomsättning och hälsorelaterad frånvaro. För dessa två indikatorers del är bedömningen i detta skede av strategiperioden att den uppställda målnivån inte kommer att uppnås på önskat sätt.

Rekryteringen av personal till öppna vakanser har bland annat påverkats genom att bygga upp en god arbetsgivarbild, genom rekryteringsmarknadsföring och samarbete med läroanstalterna. Rekryteringen har utvecklats i en riktning som gör den lättare för sökanden och sökandeupplevelsen mäts systematiskt.

Målen som främjar gemensam verksamhet och delaktighet har framskridit i den eftersträvade riktningen. Fyra av indikatorerna bedöms att uppfylls helt och en delvis. Delaktighetsprogrammet har färdigställts och dess åtgärder genomförs. Strukturer har skapats mellan välfärdsområdet, städerna, HUS och organisationerna för att främja hälsa och välfärd. Målet är också att invånarna, klienterna, arbetstagarna och andra aktörer i området ska ha mångsidiga möjligheter att delta i välfärdsområdets verksamhet och utvecklingen av den. Klienternas och invånarnas upplevelse av delaktighet kartläggs med en enkät som genomförs i slutet av 2024 eller i början av 2025, så resultaten av denna finns att tillgå först i nästa strategirapportering. Likaså mäts de centrala intressentgruppernas erfarenhet av hur samarbetet med VAKE fungerar och samarbetets effektivitet med en regelbunden enkät till intressentgrupperna. Även när det gäller denna indikator får man först senare information om hur målet har uppnåtts.

Strategins ekonomiska perspektiv innehåller mål och indikatorer som stöder uppnåendet av ekonomisk balans. Av indikatorerna uppskattas sex uppnås helt och en delvis. Informationsledning och mätning av effektiviteten vidareutvecklas och olika produktionssätt för ordnandet av tjänster utnyttjas för att bedöma och mäta kostnadseffektiviteten. Uppföljningen av klienttillfredsställelsen har utvecklats och Qpro-kundresponssystemet / indikatorn för klienttillfredsställelse började användas inom social- och hälsovårdstjänsterna under 2023. Arbetet med att utveckla indikatorn för klienttillfredsställelse fortsätter 2024. Klimatprogrammet som förverkligar VAKE:s mål för koldioxidneutralitet färdigställs och framskrider till beslutsfattande i början av hösten 2024. Då det gäller dessa åtgärder håller indikatorerna med andra ord på att uppfyllas som planerat. För det budgeterade årsbidragets del var underskottet 2023 större än i den ursprungliga budgeten. Den största överskridningen av verksamhetskostnaderna skedde inom den specialiserade sjukvården, som överskred sin ursprungliga budget med cirka 30 miljoner euro. År 2024 ser fortfarande ut att uppvisa underskott, men år 2025 är avsikten att nå ett nollresultat.

Enligt lagen ska strategin ses över minst en gång under välfärdsområdesfullmäktiges mandatperiod. Mellanutvärderingen av välfärdsområdesstrategin 2023–2025 görs 2024 i begränsad omfattning, eftersom följande välfärdsområdesval hålls våren 2025, då även beredningen av välfärdsområdesstrategin för nästa fullmäktigeperiod inleds. I mellanutvärderingen preciseras servicelöftet och eventuella nödvändiga preciseringar av indikatorerna görs.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. anteckna rapportering om genomförandet av strategin för kännedom
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar anteckna rapportering om genomförandet av strategin för kännedom.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.