Områdesstyrelsen, möte 26-03-2024

Protokollet är granskat

§ 64 Svar på fullmäktigemotionen om bevarande av rätten till eftervård

VAKEDno-2023-36

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för vuxensocialarbete och funktionshinderservice Kirsi Leväpelto 

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 11.9.2023 § 105 lämnade de grönas fullmäktigegrupp och Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp in fullmäktigemotionen "Fullmäktigemotion för att bevara eftervårdsförmånen". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 34 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:  

"Fullmäktigemotion för att bevara åldersgränsen för eftervården inom barnskyddet vid 25 års ålder i Vanda och Kervo välfärdsområde.

Med eftervård avses det heltäckande stöd som erbjuds barnet eller den unga efter att vården utom hemmet eller en långvarig placering inom öppenvården har upphört. Syftet med eftervården är att stödja barnets utskrivning från vården utom hemmet eller hjälpa en ung person som blir vuxen att uppnå tillräckliga färdigheter för att inleda ett självständigt liv. 

Enligt det nya regeringsprogrammet är planen att sänka åldersgränsen för eftervården inom barnskyddet från 25 år till 23 år. Detta är problematiskt bland annat på grund av att åldersgränsen för eftervården höjdes till 25 år så sent som under föregående regeringsperiod och det ännu inte finns ordentliga bevis för dess önskade effekter. De äldsta som får eftervård fyller 24 år i år, vilket betyder att när lagen ändras hinner man inte se vilken verklig effekt en höjning av åldersgränsen skulle ha haft och det är med andra ord inte möjligt att bedöma följderna av ändringen. Klienterna inom eftervården är unga som befinner sig i en särskilt utsatt ställning. När den unga blir självständig från vården utom hemmet är behovet av stöd ofta fortfarande stort. Det är därför i sådana här förändrings- och övergångssituationer särskilt viktigt att säkerställa tillräckligt stöd. En väl genomförd eftervård är en central förutsättning för ett effektivt barnskydd och en effektiv vård utom hemmet.

Eftervården arbetar endast med de unga som verkligen behöver och tar emot hjälp och allas klientrelationer varar inte tills den unga fyller 25 år. Eftervårdens stödåtgärder byggs alltid upp enligt barnets eller den ungas individuella behov och planmässigt i samarbete med myndigheterna. När lagstiftningen hela tiden ändrar orsakar det ökad osäkerhet i livet för de unga som redan befinner sig i en utmanande situation. De inbesparingar som eftersträvas genom att sänka åldersgränsen är mycket anspråkslösa, i synnerhet i förhållande till effekterna på längre sikt. Vid enheten för eftervård i Vanda och Kervo välfärdsområde har man bland annat koncentrerat sig på att stödja föräldraskapet bland unga vuxna, eftersom klienterna inom eftervården i genomsnitt får barn i yngre ålder än den övriga befolkningen, på samarbete med vården utom hemmet och på sektorsövergripande samarbete med unga som reagerar genom att begå brott. Dessa är åtgärder som gör det möjligt att uppnå både ekonomisk och mänsklig nytta genom att förebygga bl.a. utslagning, generationsöverskridande utsatthet samt behovet av barnskydd. De ständiga förändringarna fördröjer planeringen av det långsiktiga arbetet inom eftervården samt utvecklingen och utvärderingen av innehållet och kvaliteten. Vi föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde, trots en eventuell lagändring, bevarar åldersgränsen för eftervården inom barnskyddet vid 25 års ålder och fortsätter att ordna socialt arbete i enlighet med lagen som trädde i kraft 2020."

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 26.9.2023 § 234 beslutat anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och vidarebefordra den till sektordirektören för vuxensocialarbete och funktionshinderservicen för beredning senast 11.3.2024. Utkastet till svar på fullmäktigemotionen behandlades vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 13.2.2024 § 25. Då beslutade välfärdsområdesstyrelsen enhälligt att återremittera ärendet för ny beredning.

Svar på fullmäktigemotionen: 

Barnskyddets eftervård erbjuder stöd för 18–25-åriga unga vuxna som varit omhändertagna och placerade utom hemmet och som ofta inte har ett nätverk av närstående som stöder dem. I början av 2024 trädde en lagändring i kraft som sänker åldersgränsen för eftervård till 23 år. Övergångsperioden för ändringen av åldersgränsen pågår fram till 30.6.2024.

Eftervårdsenhetens klienter kan ha generationsöverskridande utmaningar samt anstaltsplaceringar och avbrutna placeringar i bakgrunden. När klienten kommer till eftervården kan hen ha dåliga förutsättningar för att bo självständigt och sköta sina egna ärenden. Klienterna kan ha anknytningsstörningar, rusmedelsproblem och psykiska problem, reagera genom att begå brott och också ha svårigheter att hantera ekonomin. En förutsättning för att stödja klienten är relationsbaserat arbete.

Arbetsgruppen för eftervård hade i januari 2024 totalt cirka 890 klienter, då en åldersklass bestod av cirka 130 klienter. I och med den nya lagen kommer det i fortsättningen att finnas fem åldersklasser inom eftervården, vilket skulle innebära 650 klienter. Enligt lagändringen upphör eftervården före sommaren 2024 för uppskattningsvis cirka 250 klienter inom eftervården i Vanda och Kervo välfärdsområde.

Enligt en preliminär bedömning fortsätter servicebehovet hos cirka 80 procent av de klienter som avslutar eftervården. De 23–24-åriga klienter som i fortsättningen behöver socialservice överförs enligt det individuella servicebehovet i regel antingen till socialarbetets tjänster för unga eller specialsocialservicen för boende. På grund av lagändringen diskuterar man med de klienter som avslutar eftervården hur förändringen påverkar deras situation och tjänster och de överförs till nya tjänster i samarbete med de mottagande tjänsterna. Eftersom övergången sker tillsammans med den yrkesutbildade personalen, säkerställs informationsgången och de tjänster som klienten behöver tryggas så att klienten som behöver tjänsterna fortsättningsvis har tillgång till dem.

Åldersgränsen för eftervården ändrades senast 1.1.2020, då åldersgränsen höjdes från 21 år till 25 år. Man har inte hunnit göra någon utvärdering eller undersökning av effekterna av att höja åldersgränsen för eftervården till 25 år. Många faktorer har betydelse för effektiviteten av eftervården, till exempel tillgången till mentalvårds- och missbrukartjänster för unga vuxna samt hur intensivt arbetet är. Man vet alltså inte vilken andel just åldersgränserna har då det gäller effektiviteten av eftervården. För att stärka resurserna utökades antalet anställda inom eftervården i välfärdsområdet i samband med att åldersgränsen höjdes.

Den nya lagen om ändring av åldersgränsen för eftervård inom barnskyddet till 23 år har trätt i kraft och Vanda och Kervo välfärdsområde förbinder sig att följa den nya lagen. Välfärdsområdet fokuserar på att stärka innehållet i och kvaliteten på arbetet inom eftervården, det multiprofessionella samarbetet samt samarbetet mellan olika intressentgrupper, såsom kommunerna och tredje sektorn. För unga som avslutar eftervården som 23-åringar säkerställs att tjänsterna överflyttas i samråd med yrkespersonalen. Samtidigt säkerställs att det stöd som behövs fortsätter i samarbete med eftervården och andra mottagande tjänster.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. ge de Grönas fullmäktigegrupp, Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp och 34 andra fullmäktigeledamöter som undertecknat fullmäktigemotionen svar på fullmäktigemotionen enligt redogörelsedelen ovan;
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen för kännedom och konstaterar att fullmäktigemotionen är slutbehandlad.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt:

  1. ge de grönas fullmäktigegrupp, Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp och 34 andra fullmäktigeledamöter som undertecknat fullmäktigemotionen svar på fullmäktigemotionen enligt redogörelsedelen ovan;
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen för kännedom och konstaterar att fullmäktigemotionen är slutbehandlad.

 

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

​​​​​​

Möte hantering

Föredraganden gjorde följande tillägg till svaret på fullmäktigemotionen: "Under 2024 bedöms lagändringens funktionella och ekonomiska konsekvenser, utreds effekterna av de planerade utvecklingsåtgärderna och framtida utvecklingsbehov, varefter en utredning i ärendet lämnas till välfärdsområdesstyrelsen." Tillägget har beaktats i protokollet.