Beskrivning
Beredare av ärendet: ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen
Anvisningar för hur budgeten görs upp gällande budget- och ekonomiplanår 2023–2026 har utarbetats för Vanda och Kervo välfärdsområde. Syftet med anvisningarna är att samla centrala handlingar som styr välfärdsområdets verksamhet i ett dokument, särskilt med tanke på finansiering och budgetberedning.
Kapitel ett (1) innehåller lagstiftning och definitioner i lagen som styr beredningen av verksamheten och ekonomin. I kapitel två (2) beskrivs huvudprinciperna för hur statens finansiering för välfärdsområden bildas. Kapitel tre (3) omfattar principerna för hur budgetberedningen för välfärdsområden ska göras upp, investeringsplanens innehåll, samt den externa beräkningen.
I kapitel fyra (4) har centraliserats analysen av situationen idag, organisationsstrukturen för 2023, statens ramfinansiering för välfärdsområdet för 2023 och processen för upprättandet av budgeten samt övriga centrala frågor vad gäller verksamheten och ekonomin. Kapitel fem (5) innehåller en beskrivning om välfärdsområdets strategihelhet för 2023–2025.
Anvisningarna definierar budgetens och ekonomiplanens innehåll till den del de är kända när anvisningarna utarbetas. Anvisningarna för hur budgeten och ekonomiplanen ska göras upp har utarbetats på basis av de uppgifter om ekonomi och verksamhet som varit kända vid den tidpunkten då anvisningar för hur budgeten görs upp har publicerats. Anvisningarna för uppgörandet av budgeten preciseras och kompletteras under 2022 till de delar det behövs.
Bakgrund
Riksdagen godkände i juni 2021 lagarna som gäller reformen av social- och hälsovården (RSv 111/2021), på basis av vilka välfärdsområdena inledde sin verksamhet 1.7.2021. Formellt inleddes beredningen av välfärdsområdet på Vandas och Kervos välfärdsområde vid det temporära beredningsorganets konstituerande möte 18.8.2021. Organiseringsansvaret för social- och hälsovården samt räddningsväsendets tjänster övertas i sin helhet av välfärdsområden från och med 1.1.2023.
Ett välfärdsområde är ett offentligrättsligt samfund som har självstyre inom sitt område (lagen om välfärdsområden 611/2021, nedan lagen om välfärdsområden). Finansieringsmodellen av välfärdsområdena grundar sig i huvudsak på statlig finansiering och delvis på kund- och användaravgifter. Välfärdsområdena har inte beskattningsrätt då reformen träder i kraft. Med stöd av självstyren har välfärdsområden rätt att självständigt besluta om hur den allmänt täckta basfinansieringen riktas för att sköta sina uppgifter.
Principerna för utarbetandet av budget och ekonomiplan för välfärdsområdet
Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska innehålla en investeringsplan samt en ekonomiplan för för tre eller flera år. Budgetåret är planperiodens första år. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi.
I budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde utgör anslaget för upphandlingen av specialiserade sjukvårdstjänster den bindande nivån på fullmäktigenivå.
I budgeten inkluderas de anslag och beräknade inkomster som krävs för att uppnå målet för uppgifterna och verksamheten. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. Finansieringsbehovet får inte täckas med långfristiga lån. Välfärdsområdets budget och ekonomiplan ska innehålla en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel (lagen om välfärdsområden 611/2021).
Enligt lagen om välfärdsområden (611/2021) ska i ekonomiplanen godkännas målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi som verkställer välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska upprättas så att den är i balans eller uppvisar överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.
Välfärdsområdets finansieringsmodell grundar sig i huvudsak på statens finansiering och delvis på kund- och användaravgifter. Finansieringen för 2023 förutses vara knapp i relation till de beräknade kostnaderna. Statens finansiering grundar sig på nettokostnader enligt städernas bokslut för 2021 och ekonomiplanen för 2022. Nettofinansieringen i boksluten för 2021 minskas på grund av coronaersättningarna av staten. Under undantagsperioden som corona orsakade var man tvungen att begränsa produktionen av basservice och överföra resurser till serviceproduktionen i anknytning till behandling av corona. Som följd av det minskar nettoberäkningen av coronaersättningar det tillbudsstående anslaget för basservice i 2023.
Bland andra personallösningar kommer att samordnas med statens finansiering för 2023, dock så att trygg övergång kan säkras. Enligt § 24 i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) förhandlar social- och hälsovårdsministeriet årligen separat med varje välfärdsområde om genomförandet av de social- och hälsovårdens uppgifter som omfattas av dess organiseringsansvar. Finansministeriet deltar i förhandlingarna. I förhandlingarna behandlas bland annat hur behovet och kvantiteten av tjänster och övriga åtgärder kan uppskattas och förutses, hur produktiv och kostnadsnyttoeffektiv social- och hälsovården är samt hur kostnaderna utvecklas och finansieringen räcker i välfärdsområdet. I förhandlingarna i fråga kommer att lyftas fram finansieringssituationen för Vanda och Kervo välfärdsområde.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- godkänna bifogade anvisningar för hur budgeten ska göras upp,
- befullmäktigar ekonomiberedningsdirektören att under 2022 precisera och komplettera anvisningarna för hur budgeten görs upp där det behövs.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt efter diskussionen att godkänna beslutsförslaget med den ändringen att ekonomi- och strategiseminariet ska hållas 6–7.9.2022 och att en remissdebatt ska föras 21.6.2022, dock så att budgeten behandlas även vid informationsmötet 14.6.2022.
Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.