Områdesstyrelsen, möte 28-10-2022

Protokollet är granskat

§ 218 Vanda och Kervo välfärdsområdes upphandlingsprinciper för personalhyrning och deltagande i Hansel Ab:s gemensamma upphandling Hyrning av personal inom vårdsektorn 2021–2025

VAKEDno-2022-511

Beskrivning

Beredare av ärendet: upphandlingschef Marianne Punkki

Under ledning av HR-beredningen har sektorernas behov av hyrd personal kartlagts. Det har konstaterats att behovet av hyrd personal inte helt kan tillgodoses av Seure Henkilöstöpalvelut och Sarastia Rekry. Därför har vi undersökt vilka möjligheter som finns att upphandla avtal för personalhyrning för välfärdsområdet för våren 2023, för att säkra den personal som behövs för att tillhandahålla tjänsterna inom välfärdsområdet. Baserat på undersökningen konstaterades att Hansel Ab har ett dynamiskt inköpssystem (DPS) för hyrning av personal inom social- och hälsovården, som Vanda och Kervo välfärdsområde kan gå med i. Med detta DPS-system kan upphandling av hyrd personal för specifika behov ske genom minikonkurrensutsättning. Inköp av hyrd personal är inriktat på serviceområdena för sjukhustjänster, funktionshinderservice, service för att bo hemma och service för omsorgsboende. Det handlar om inköp av ungefär 100–120 vårdarresurser (sjukskötare och närvårdare). För tydlighetens skull noteras det att Seure Henkilöstöpalvelut är den primära personalhyrningspartnern för Vanda och Sarastia Rekry för Kervo trots konkurrensutsättningen, fram till slutet av övergångsperioden den 1.8.2023. 

Hansel Ab är en i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) avsedd inköpscentral som konkurrensutsätter och förhandlar tjänster för alla statliga och kommunala myndigheter som har gått med i upphandlingen i fråga. Hansel Ab har som inköpscentral konkurrensutsatt hyrning av personal inom vårdsektorn för tiden 2021–2025. Välfärdsområdet kan ansluta sig till den gemensamma upphandlingen genom ett separat anslutningsavtal om den vill konkurrensutsätta personalhyrning för eget behov genom den gemensamma upphandlingen i fråga.

DPS-systemet innebär ett helt elektroniskt upphandlingsförfarande som under hela giltighetstiden är öppet för alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Hansel Ab förvaltar systemet och de beställare som anmält sig kan ordna minikonkurrensutsättningar enligt behov mellan de leverantörer som finns i DPS-systemet. I minikonkurrensutsättningar definierar välfärdsområdet föremålet för upphandlingen och sina behov inom de ramar som skapats för inköpssystemet. 

Baserat på beredningen har följande upphandlingsprinciper fastställts:

  • Upphandlingen genomförs via Hansel Ab:s Hyrning av personal inom vårdsektorn 2021–2025 DPS-system så, att urvalskriteriet för anbuden enligt delområde är det lägsta priset. Det lägsta priset har kunnat väljas som urvalskriterium eftersom kvalitetskraven för upphandlingen läggs på tillräckligt hög nivå, vilket gör det möjligt att säkerställa upphandlingens kvalitet. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet.
  • I konkurrensutsättningen konkurrensutsätts yrkestitlarna enligt titel för att få ett tillräckligt antal anbud för att täcka välfärdsområdets behov.
  • Upphandlingen konkurrensutsätts tills vidare för avtalsperioden 1.2.2023–31.5.2023 + en optionsperiod på fyra (4) månader.

Det uppskattade värdet för upphandlingen för avtalsperioden är 7 080 000 euro. Enligt 40 § i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga fattar välfärdsområdesstyrelsen beslut om upphandlingar, avtal och förbindelser på över 1 000 000 euro. Eftersom beslutet om själva upphandlingen senare kommer att höra till välfärdsområdesstyrelsens befogenheter enligt den ovan nämnda bestämmelsen, hör det också till områdesstyrelsens befogenheter att besluta om anslutningen till Hansels gemensamma upphandling och vidare att besluta om principerna för upphandlingen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. välfärdsområdet ansluter sig till Hansel Ab:s Hyrning av personal inom vårdsektorn 2021–2025 DPS-system,
  2. fastställa principerna för upphandlingen enligt följande:
    • Upphandlingen genomförs via Hansel Ab:s Hyrning av personal inom vårdsektorn 2021–2025 DPS-system så, att urvalskriteriet för anbuden enligt delområde är det lägsta priset. Det lägsta priset har kunnat väljas som urvalskriterium eftersom kvalitetskraven för upphandlingen läggs på tillräckligt hög nivå, vilket gör det möjligt att säkerställa upphandlingens kvalitet. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet,
    • I konkurrensutsättningen konkurrensutsätts yrkestitlarna enligt titel (delområden) för att få ett tillräckligt antal anbud för att täcka välfärdsområdets behov,
    • Upphandlingen konkurrensutsätts tills vidare för avtalsperioden 1.2.2023–31.5.2023 + en optionsperiod på fyra (4) månader.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.