Perustelut
Asian valmistelija: henkilöstöjohtaja Anne Sivula
Aluevaltuusto on päätöksellään 19.4.2022 § 42 perustanut lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialan, aikuissosiaalityön ja vammaisten palvelujen toimialan, vanhusten palvelujen toimialan, terveydenhuollon palvelujen toimialan sekä konsernipalvelujen toimialan toimialajohtajien virat. Edelleen aluehallitus on kokouksessaan 27.4.2022 § 61 perustanut 11 palvelualuejohtajan virkaa sekä talousjohtajan, henkilöstöjohtajan, tietohallintojohtajan, hallintojohtajan, järjestämisen tuen johtajan, kehittämispäällikön, tilakeskuspäällikön ja johtavan ylilääkärin virat ja vahvistanut virkojen kelpoisuusvaatimukset. Edelleen aluehallitus on kokouksessaan 14.9.2022 § 165 perustanut konsernipalvelujen toimialan virat. Edelleen aluehallitus on kokouksessaan 5.10.2022 § 191 perustanut toimialojen palvelujen tehtäväalueille tehtäväalueen päälliköiden virat.
Nyt päätöksentekoon tuodaan perustettavaksi Vantaa Kerava hyvinvointialueen aikuissosiaalityön palvelualueen nuorten aikuisten sosiaalityön yksikön jälkihuollon tiimiin viisi (5) lastensuojelun sosiaalityöntekijän virkaa sekä kotoutumista tukevien palveluiden vastaanoton ja lähityön tiimin vastaavan ohjaajan virka, joka siirtyy liikkeen luovutuksen perusteella palkkarahoineen Keravalta hyvinvointialueelle. Kyseinen virka on tällä hetkellä avoimena, eikä liikkeen luovutuksen yhteydessä siirry viran mukana viranhaltijaa. Tähän perustuen virka tulisi perustaa hyvinvointialueelle nyt, että rekrytointi voitaisiin käynnistää mahdollisimman pian. Virka täytettäisiin 1.1.2023 lähtien.
Jälkihuollon ikäraja nousi vuonna 2020 lainmuutoksen myötä 21 vuodesta 25-vuotiaaseen saakka. Nuorella, joka on ollut sijoitettuna kodin ulkopuolelle vähintään 6 kk tai hän ollut huostassa, muodostuu subjektiivinen oikeus lastensuojelun jälkihuoltoon. Jälkihuollon tarkoituksena on lastensuojelulakia koskevan hallituksen esityksen mukaan turvata nuoren aiemman sijaishuollon kantavuus ja varmistaa riittävän pitkäjänteisesti se, ettei nuori ajaudu liian varhain lopetetun tuen vuoksi yhteiskunnan muun huolto- ja hoitokoneiston varaan. Hyvin toteutettu jälkihuolto on myös ehkäisevää lastensuojelutyötä. Hallituksen esityksen mukaan jälkihuollolla on pyrittävä tukemaan sijaishuollossa ollutta lasta tai nuorta samalla tavoin, kuin vanhemmat tavanomaisesti tukevat ja avustavat aikuistuvia ja itsenäistyviä lapsiaan. Jälkihuolto ei merkitse nuoren holhoamista vaan hänen itsenäistymisensä tukemista (HE 252/2006).
Hyvinvointialueella jälkihuollettavien määrä nousee paitsi ikärajamuutoksen myötä myös Vantaalle muuttavien muiden kuntien jälkihuoltovelvoitteen piirissä olevien kasvun myötä. Lain mukaan hyvinvointialueella asuvien on saatava samat palvelut, eikä näin ollen maksuvelvoite ole peruste olla tarjoamatta yhtäläisiä jälkihuollon palveluita myös Vantaan ja Keravan alueille muuttaville muiden kuntien jälkihuoltovelvoitteen piirissä oleville nuorille. Jälkihuollon asiakasmäärä on arvioitu kasvavan hyvinvointialueelle siirryttäessä kokonaisuudessaan 1050 nuoreen kun heitä tällä hetkellä on noin 600. Lastensuojelulain mukaan kullekin asiakkaalle tulee nimetä vastuusosiaalityöntekijä. Lisäksi sosiaalihuoltolain mukaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai muun erityistä tukea tarvitsevan henkilön omatyöntekijän tulee lain mukaan olla sosiaalityöntekijä (sosiaalihuoltolaki 42 §).
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa sosiaalityöntekijän ammattia laillistettuna ammattihenkilönä henkilölle, joka on suorittanut Suomessa ylemmän korkeakoulututkinnon, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä (laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 7 §). Perustettavan viran haltijalta edellytetty kelpoisuus määrittyy näin ollen suoraan lainsäädännön nojalla.
Toimialan talousarviossa on huomioitu vuodelle 2023 perustettavaksi seitsemän uutta sosiaalityön resurssia. Nyt esitetään perustettavaksi viisi (5) sosiaalityöntekijän virkaa 1.1.2023 lähtien. Loput kaksi resurssia esitetään perustettavaksi sosiaaliohjaajan toimina.
Hyvinvointialueiden virkojen perustamiseen liittyvät yleiset määräykset
Lain hyvinvointialueesta 92 §:n mukaan hyvinvointialueen palveluksessa oleva henkilöstö on virkasuhteessa tai työsopimussuhteessa hyvinvointialueeseen. Virkasuhteesta ja työsopimussuhteesta sekä virka- ja työehtosopimuksista hyvinvointialueilla säädetään erikseen. Tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Tällaista tehtävää varten perustetaan virka. Perustellusta syystä henkilö voidaan kuitenkin ottaa tällaiseen tehtävään virkasuhteeseen myös ilman, että tehtävää varten on perustettu virka.
Edelleen lain hyvinvointialueesta 93 §:n 1 momentin mukaan viran perustamisesta ja lakkauttamisesta päättää aluevaltuusto tai hyvinvointialueen hallintosäännössä määrätty muu toimielin. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen 45 §:n mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialuejohtajan ja toimialajohtajien virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta. Aluehallitus päättää muiden virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta. Hyvinvointialuejohtajan viran kelpoisuusvaatimuksista päättää aluevaltuusto. Muiden virkojen kelpoisuusvaatimuksista päätetään virkaa perustettaessa. Pelastuslautakunta päättää pelastuslaitosta koskevat asiat 24 §:n mukaisesti.
Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 6 §:n mukaan virkasuhteeseen otettavalla on lisäksi oltava erikseen säädetty tai hyvinvointialueen päättämä erityinen kelpoisuus. Henkilö voidaan ottaa määräaikaiseen virkasuhteeseen erityisistä kelpoisuusvaatimuksista riippumatta, jos siitä erikseen säädetään tai hyvinvointialue erityisestä syystä yksittäistapauksessa toisin päättää. Virkasuhteeseen voidaan ottaa vain 18 vuotta täyttänyt henkilö.
Hyvinvointialue voi päätöksellään tiukentaa laissa tai asetuksessa säädettyjä kelpoisuusvaatimuksia. Sen sijaan kelpoisuusvaatimuksia ei voida lieventää hyvinvointialueen päätöksellä. Kun kelpoisuusvaatimuksia ei ole säädetty lailla tai asetuksella, hyvinvointialueen toimivaltainen viranomainen harkitsee viran tarkoituksenmukaiset kelpoisuusvaatimukset. Viran kelpoisuusvaatimukset voidaan määrätä hallintosäännön määräyksillä, virkaa perustettaessa tai erillisillä päätöksillä. Toimivaltaan päättää kelpoisuusvaatimuksista kuuluu myös kelpoisuusvaatimusten muuttaminen.
Hyvinvointialueen hallintosäännön 51 §:n mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialuejohtajan ja toimialajohtajien valinnasta. Hyvinvointialuejohtaja valitsee suorat alaisensa, jotka eivät ole toimialajohtajia. Lisäksi hyvinvointialuejohtaja päättää toimialajohtajan avoimen viran hoitajan. Vuonna 2022 ennen toimialajohtajan virassaan aloittamista hyvinvointialuejohtajan toimivaltaan kuuluu päättää palvelualuejohtajien valinnasta. Toimialajohtaja, palvelualuejohtaja ja tehtäväalueen päällikkö ja toimintayksikön esihenkilö valitsee alaisensa muun alaisensa henkilöstön. Palkkauksessa on huomioitava mahdolliset täyttölupamääräykset. Palvelussuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen päättää myös valittavan palkkauksesta noudattaen hyvinvointialueen palkkausjärjestelmää. Palvelussuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen päättää myös valittavan koeajan määräämisestä tai siitä sopimisesta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle perustettavat virat ovat hyvinvointialueen yhteisiä virkoja. Hyvinvointialueen aloittaessa perustettavat virat sijoittuvat tietyille toimialoille ja palvelualueille. Nyt perustettaviksi esitettävät virat sijoittuvat hyvinvointialueen aloittaessa aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan aikuissosiaalityön palvelualueelle ja ne perustetaan sellaisiin tehtäviin, jotka sisältävät julkisen vallan käyttöä.
Virkojen perustamisen jälkeen on tarkoitus edetä virkojen täytössä huomioiden liikkeenluovutuksessa siirtyvä henkilöstö sekä hyvinvointialueen nykyinen valmisteluhenkilöstö. Tarvittaessa virat laitetaan julkiseen hakuun.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.