Områdesstyrelsen, möte 09-05-2023

Protokollet är granskat

§ 127 Svar på fullmäktigemotionen om utredning av en verksamhetsmodell för social förskrivning (hyvinvointilähete) som stöd för hjälpbehövande personer med kollektiva metoder i samarbete med den tredje sektorn i Kervo och Vanda

VAKEDno-2022-67

Beskrivning

Beredare av ärendet: Minna Lahnalampi-Lahtinen

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 31.5.2022 52 § lämnades ​​​Anne Karjalainens fullmäktigemotion om utredning av en verksamhetsmodell för social förskrivning (hyvinvointilähete) som stöd för personer som behöver hjälp med kollektiva metoder i samarbete med tredje sektorn i Kervo och Vanda. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 18 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:

”Uleåborg har i samarbete med den tredje sektorn utvecklat social förskrivning (”Social Prescribing”) för äldre personer. Målet är att i samarbete med tredje sektorn i Uleåborg hitta ensamma äldre personer som bor hemma och som behöver hjälp. Syftet med social förskrivning är att med kollektiva metoder nå de ensamma äldre personer som har behov av sociala kontakter och aktiviteter. Kunden hänvisas till stadens eller stadsdelens klubbar och aktiviteter som redan finns för äldre människor och som ordnas av tredje sektorn. En social förskrivning kan ges av en läkare, sjukvårdare, anställd inom hemvården, socialarbetare eller någon annan överenskommen anställd inom social- och hälsovården som i sitt arbete möter en äldre person som är i behov av aktivering. Kunden frågas om lov att ge hens kontaktuppgifter till en frivillig inom tredje sektorn som välfärdsområdet samarbetar med, som i sin tur kontaktar kunden. Den frivilliga kartlägger tillsammans med kunden kundens icke-medicinska behov, intressen och kommer överens om fortsatta åtgärder. Det finns en broschyr om klubbar och aktiviteter som lämpar sig för äldre personer och som ordnas av tredje sektorn på det område där kunden bor. Broschyren är ett bra hjälpmedel då man diskuterar med kunden. Den frivilliga går efter den äldre personen hemifrån och bekantar sig med aktiviteten tillsammans med den äldre personen. Om aktiviteten inte är lämplig eller inte intresserar kunden, söker den frivilliga efter en ny aktivitet eller klubb tillsammans med kunden. Om kunden inte vill ge sina kontaktuppgifter kan man ge kunden broschyren om aktiviteterna på hens eget område. Den frivilliga eller arbetstagaren på tredje sektorn är utbildad för uppdraget.

Den sociala förskrivningen ersätter inte tjänster som välfärdsområde ansvarar för att organisera.

Verksamhetsmodellen för social förskrivning kan utnyttjas också inom andra målgrupper. Motsvarande verksamhetsmodell har prövats med THL:s finansiering i några kommuner i Lappland, särskilt med tanke på utmaningarna som Covid-19-pandemin har fört med sig.

Mera information: www.hyvinvointilahete.fi (enbart på finska).
Hyvinvointilähete - Uusi toimintamalli lappilaisessa kontekstissa, Eeva Rossi, Anne Korpelainen ja Minna Zechner, 2022, Lapin yliopisto.

Vi som undertecknat fullmäktigemotionen föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde i samarbete med välfärdsområdets påverkansorgan och områdets tredje sektor på vårt välfärdsområde utreder konstruktionen av en motsvarande verksamhetsmodell som modellen för social förskrivning (Hyvinvointilähete). Samtidigt utreds kostnaderna för verksamhetsmodellen både för välfärdsområdet och för organisationerna då det gäller att organisera och utbilda frivilliga.”

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade på sitt sammanträde 22.6.2022 § 119 att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och skicka den vidare för beredning till sektordirektören för äldreservice.

Motionen lämnades in redan 2022, men den besvaras först nu på grund av inledandet av välfärdsområdets verksamhet. Svaret har formulerats utifrån den aktuella situationen. Enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga som var i kraft 2022 tillämpades under 2022 inte tidsfristen på sex månader på svaren på fullmäktigemotioner, varför svaret på motionen tas upp för beslutsfattande nu.

Svar på fullmäktigemotionen:

I beredningen av välfärdsområdets välfärdsberättelse och välfärdsplan framhävs sambandet mellan främjandet av hälsa, välfärd och säkerhet och välfärdsområdets strategi. Arbetet för främjande av hälsa och välfärd går ut på att minska skillnader i hälsa och välfärd mellan olika befolkningsgrupper, upprätthålla och förbättra hälsa, välfärd, delaktighet samt arbets- och funktionsförmåga och att förebygga bland annat psykisk ohälsa, skador orsakade av missbruk, sjukdomar, olyckor, bristande delaktighet och marginalisering. I välfärdsområdets strategi är särskilt aspekterna ”Vi stärker välfärd och säkerhet” samt ”Vi verkar tillsammans” starkt kopplade till främjandet av hälsa och välfärd. Främjandet av hälsa och välfärd är också starkt länkat till välfärdsområdets delaktighetsprogram. Enligt strategin stöds äldre personers funktionsförmåga och förbättras deras livskvalitet genom att ordna individuella, förutseende och förebyggande tjänster.

I välfärdsområdets tjänster ligger fokus på rådgivning och handledning om och produktion av de lagstadgade tjänsterna inom social- och hälsovården samt tjänster som förebygger försämring av funktionsförmågan i enlighet med grunderna för beviljande av tjänsterna. I Vanda och Kervo välfärdsområde betjänar seniorrådgivningen äldre och deras anhöriga med handledning och rådgivning i flera kanaler, per telefon, via e-post, vid verksamhetsställen (västra Vanda, östra Vanda och Kervo) samt via Maisa. Också konsultationer mellan yrkesutbildade personer genomförs i huvudsak via meddelanden i Apotti och telefonledes. Medarbetarna vid seniorrådgivningen hänvisar dem som tar kontakt enligt behoven till verksamhet som bedrivs av olika aktörer, såsom städerna, organisationsaktörer och församlingen. Seniorrådgivningen har information om olika aktörer inom hälsa och välfärd och invånare hänvisas bland annat till kulturlotsen-verksamheten, Rasti-gemenskapernas öppna verksamhet, kvartersklubbar eller verksamhet i invånarlokaler. 

I Vanda och Kervo välfärdsområde har den äldre befolkningen möjlighet att ta del av HyväTyö-verksamhet, där äldre personer får hjälp av en assistent som är anställd på viss tid med lönesubvention. HyväTyö-assistentens klienter är ensamma personer som inte har anhöriga som kan hjälpa till i vardagen eller vars anhöriga bor långt borta. HyväTyö-assistenten hjälper till med vardagssysslor (utevistelse, ledsagande till ärenden, sällskap för samtal), uppmuntrar och motiverar att delta i verksamhet i området, till exempel ledsagar personen till kvartersklubben eller verksamheten i Havu-/Myyrasti-gemenskaperna. Med verksamheten stöds det sociala välbefinnandet och boendet i hemmet. Information om invånare som behöver en assistent kommer från klienthandledningen, dagverksamheten, rehabiliteringen i hemmet, Steppi Vantaa, psykiatriska polikliniken. 

Även verksamheten i kvartersklubbar är en del av frivilligverksamheten i välfärdsområdet, och klubbarnas innehåll produceras av frivilliga aktörer. Kvartersklubbarna samordnas av verksamhetsledaren för frivilligverksamheten. Kvartersklubbarna är mötesplatser med låg tröskel och målet är att genom att starta klubbar öppna platser i områden där det bor äldre personer och områden, från vilka man har fått information om att det finns behov av en mötesplats. Äldre, ensamma personer och personer som saknar socialt umgänge kan komma till kvartersklubben och delta i verksamheten utifrån sina egna möjligheter. Verksamhetens innehåll formas baserat på deltagarnas önskemål. Kvartersklubbarna finns runtom i välfärdsområdet. Äldre personer har hänvisats till verksamheten i kvartersklubbarna från alla tjänster inom välfärdsområdet, om klienten har framfört önskemål om en mötesplats med låg tröskel och den person som bemött hen har upptäckt behovet. Målet är att främja kvartersklubbarnas verksamhet i hela välfärdsområdet. Verksamheten är förebyggande och ett sätt att mota ensamheten och öka välbefinnandet hos den äldre befolkningen. Alla frivilliga aktörer som är verksamma i välfärdsområdet har fått utbildning och det har upprättats ett skriftligt avtal om verksamheten med dem.

Inom äldreservicen försöker man uppnå målen enligt välfärdsområdets strategi med hjälp av olika utvecklingsprojekt, såsom Vanda och Kervo välfärdsområdes projekt enligt Finlands program för hållbar tillväxt. Projektet syftar till att stöda äldre personers boende i hemmet genom att rikta in tjänster utifrån ett proaktivt arbetssätt och genom att förtydliga välfärdsområdets helhet av tjänster för äldre som produceras i hemmet och knyta dessa på ett naturligt sätt till hela serviceutbudet inom social- och hälsovården. Äldre personer får bättre tillgång till tjänster i rätt tid när dolda stödbehov och problem identifieras med hjälp av förebyggande insatser i tidigt skede. Öppna tjänster som stöder välbefinnandet och som riktas till stadsborna samt social- och hälsovårdens tjänster gör det möjligt att bo hemma med god funktionsförmåga. Projektet Hyvä Ikä kommer att ta fram en modell för seniorverksamhet som gör det enklare att ta kontakt när det uppstår oro och med hjälp av vilken äldre personer kan nås proaktivt. I projektet bedrivs ett samarbete med organisationer, frivilliga, städernas basservice (t.ex. kultur- och idrottstjänster) samt välfärdsområdet för att fortsätta och vidareutveckla de verksamhetsmodeller som används i arbetet enligt modellen för positiv särbehandling och i det uppsökande äldrearbetet så att dessa kan inkluderas i utbudet inom äldreservicen. 

I Vanda och Kervo välfärdsområde utvecklas som en del av projektet VakeHyva – Hyvät palvelut, som ingår i HyväHyte-spetsprojektet för utvecklingen, ett servicekoncept för hälsa och välfärd. HyväHytes mål är att kommunernas kultur-, natur- och idrottsverksamhet ska bli en del av serviceutbudet inom social- och hälsovården. Med hjälp av verksamhetsmodellen som utvecklas i projektet ska hemmaboende äldre hänvisas till kommunernas och den tredje sektorns hälsotjänster som främjar hälsa och välfärd, såsom kultur-, natur- och idrottstjänster, och gemenskaplig verksamhet. För det systematiska arbetet utvecklas en modell för servicebricka och handledning och enhetliga, täckande verksamhetsmodeller för de utvalda målgruppernas behov. Åtgärderna inom projektet kommer att preciseras i takt med att det nationella definitionsarbetet framskrider och i åtgärderna beaktas utnyttjande av verksamhetsmodeller (bl.a. sektorövergripande servicehandledning, mobila tjänster och tjänster ute på fältet) enligt THL:s definitioner och modellen Social prescribing. I utvecklingsarbetet inom ramen för projektet beaktas invånarnas utvecklardelaktighet. I projektet har man under 2022 genomfört en invånarenkät där man kartlade tillgängligheten av kultur-, natur- och idrottstjänster ur den äldre befolkningens perspektiv.

Parallellt med dessa utvecklingsarbeten som gäller hela välfärdsområdet startar i Havukoski och Myrbacka våren 2023 ett program som finansieras av Päivikki och Sakari Sohlbergs stiftelse. I programmet skapas en servicehelhet som fungerar som ett nätverk och en modell med vilken man kan tillhandahålla mångsidigt, snabbt och rättidigt stöd för äldre. Programmet genomförs genom fem arbetspaket som producerar innehåll för uppgifterna enligt finansieringsprogrammet. Arbetspaketen är hjälp med det digitala, stöd i vardagen, psykiskt välbefinnande, stöd för föräldraskapet samt psykiskt välbefinnande hos äldre. Finansiering har beviljats till verkningsfulla och mätbara åtgärder, och syftet är att främja, vidareutveckla och utvidga bästa verksamhetsmodeller som redan används. Målet för arbetspaketet för stöd för psykiskt välbefinnande hos äldre är att hitta äldre i utsatt ställning genom ett nätverkssamarbete med hemvården i området, gerontologiskt socialarbete och yrkesutbildade personer som arbetar med bedömning av servicebehovet. I programmet producerar Stiftelsen Diakonissanstalten i Helsingfors och HelsingforsMissionen uppsökande äldrearbete, tjänsten Seniorhållplatsen och tjänsten med stödpersoner. De utvecklar verksamheten tillsammans med äldreservicen och olika aktörer i områdena. Det centrala är att skapa fungerande praxis med hjälp av vilka äldre personer hittar lämpliga stödåtgärder för sig själva med hjälp av olika organisationsaktörer, Seniorrådgivningen eller serviceproducenter i välfärdsområdet.

Välfärdsremissen är utmärkt verksamhet som verkligen genomförs på olika sätt i olika välfärdsområden. I Vanda och Kervo välfärdsområde genomförs motsvarande verksamhet via den centraliserade klienthandledningen, där Seniorrådgivningen handleder och hjälper äldre att hitta verksamhet och aktiviteter som stärker välbefinnandet. Klienterna och deras anhöriga kan ta direkt kontakt med tjänsten telefonledes, via e-post eller via Maisa och vid behov med hjälp av en yrkeskunnig person inom social- och hälsovården via klientdatasystemet. Dessutom kan klienten vid behov få hjälp från HyväTyö-verksamheten eller det uppsökande äldrearbetet för att hitta lämplig verksamhet. I Vanda och Kervo välfärdsområde används också en remissbaserad verksamhetsmodell med välfärdsmentorer, där stadens idrottstjänster och hälsotjänster samarbetar för att erbjuda livsstilshandledning och rådgivning för dem som behöver det.

Stadens tjänster som stöder välfärden, såsom kultur- och idrottstjänsterna, samt organisationsaktörer som bedriver verksamhet i området och deras tjänster är centrala i arbetet för att främja hälsa och välfärd. Det nära samarbetet med staden och organisationerna bör fortsätta även framöver och detta samarbete säkerställs med hjälp av välfärds- och delaktighetsplaner samt via de verksamhetsmodeller, elektroniska verktyg och samarbetsmodeller som nu utvecklas inom projekten.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar den mottagna utredningen för kännedom som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar fullmäktigemotionen vara slutbehandlad.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.