Aluehallitus, kokous 14.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 173 Suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien hankinnan periaatteet

VAKEDno-2022-377

Perustelut

Asian valmistelija: Hankintapäällikkö Marianne Punkki

Vantaan kaupungilla on suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien osalta voimassa olevat hankintasopimukset (VD/9148/02.08.00.00/2018) 30.6.2023 asti. Kyseiset sopimukset ovat sisältäneet myös Keravan kaupungin hankinnan kohteena olevat tarvikkeet ja laitteet. Sopimuskausi on alkanut 1.7.2019. Kyseiset sopimukset ovat Vantaan kaupungin omaisuusselvityksen mukaan siirtymässä 1.7.2023 lukien Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle, jonka vuoksi hyvinvointialueen vastuulla on kilpailuttaa uudet sopimukset 1.7.2023 alkavalle sopimuskaudelle. Hammashuollon instrumentit ja pienlaitteet ovat hammaslääkärien, hammashoitajien ja suuhygienistien käyttämiä asiakkaiden suun hoitoon soveltuvia instrumentteja ja pienlaitteita. Aputuolit, eli työtuolit, ovat hammaslääkärien ja hoitohenkilöstön käyttöön soveltuvia ergonomisia työtuoleja. Vantaan kaupunki on hankinnut instrumentteja koko sopimuskauden aikana noin 15 000 kpl, pienlaitteita noin 3 000 kpl ja aputuoleja noin 40 kpl. Keravan kaupunki on hankkinut instrumentteja noin 5 000 kpl, pienlaitteita noin 4 000 kpl ja aputuoleja ei ole hankittu lainkaan.

Aluehallitus on kokouksessaan 23.3.2022 § 37 päättänyt valtuuttaa Vantaan kaupungin ja Keravan kaupungin hoitamaan vuonna 2022 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen puolesta hankintojen kilpailutusmenettelyt ja tekemään asiassa hankintapäätöksen sekä hankintasopimuksen. Valtuutus koskee koko kilpailutusmenettelyä, kuitenkin sillä edellytyksellä, että hankintapäätös tehdään 31.12.2022 mennessä ja uusi sopimuskausi alkaa viimeistään 1.4.2023 lukien. Sopimuskausi on alkamassa yllä kerrotun mukaisesti 1.7.2023, jonka vuoksi aluehallituksen aikaisemmin tekemää valtuutusta (23.3.2022 § 37) ei voida soveltaa ja tämän vuoksi kyseisen hankinnan osalta valtuutus kilpailutuksen toteuttamiseen hyvinvointialueen puolesta on tehtävä erikseen. Tarjouspyyntö julkaistaan syyskuun 2022 aikana. 

Vantaan kaupungilla on valmistelussa kyseisten sopimusten uuden hankintakauden kilpailutus, johon Vantaan kaupunki on lähettänyt hyvinvointialueelle tiedustelun yhteishankinnan tekemisestä siten, että hyvinvointialueen tarve kilpailutetaan samalla. Hankinta ylittää lain julkisista hankinnoista (1397/2016) 26 §:n tarkoittaman EU-kynnysarvon. Valmistelun pohjalta on luonnosteltu seuraavat hankinnan periaatteet:

  • Kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä siten, että tarjoajan soveltuvuuden vaatimuksena käytetään ESPD-lomakkeen mukaisia vaatimuksia ja tarjousten valintaperusteena osa-alueittain on halvin hinta. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset asetetaan riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
  • Hankinta jaetaan kolmeen (3) osa-alueeseen, joihin jokaiseen valitaan yksi (1) Toimittaja. Osa-alueet ovat: Osa-alue 1) Instrumentit, Osa-alue 2) Pienlaitteet ja Osa-alue 3) Aputuolit (työtuolit).
  • Hankinta kilpailutetaan siten, että sopimuskausi on voimassa määräaikaisesti kaksi (2) vuotta 1.7.2023 alkaen. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, jotka voidaan ottaa käyttöön yksi (1) vuosi kerrallaan.
     

Hankinnan ennakoitu arvo on koko sopimuskaudelle noin 2 900 000 ​​​​​euroa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 40 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Koska itse hankinnasta päättäminen tulee myöhemmin kuulumaan em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan, kuuluu aluehallituksen toimivaltaan päättää myös hankintaa koskevat periaatteet.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. vahvistaa hankinnan periaatteet seuraavasti:
    • Kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä siten, että tarjoajan soveltuvuuden vaatimuksena käytetään ESPD-lomakkeen mukaisia vaatimuksia ja tarjousten valintaperusteena osa-alueittain on halvin hinta. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset asetetaan riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
    • Hankinta jaetaan kolmeen (3) osa-alueeseen, joihin jokaiseen valitaan yksi (1) Toimittaja. Osa-alueet ovat: Osa-alue 1) Instrumentit, Osa-alue 2) Pienlaitteet ja Osa-alue 3) Aputuolit (työtuolit).
    • Hankinta kilpailutetaan siten, että sopimuskausi on voimassa määräaikaisesti kaksi (2) vuotta 1.7.2023 alkaen. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, jotka voidaan ottaa käyttöön yksi (1) vuosi kerrallaan.
  2. valtuuttaa Vantaan kaupungin toteuttamaan kilpailutuksen ja allekirjoittamaan tarjouspyynnön siten, että hyvinvointialueen tarve huomioidaan hankinnassa. Hyvinvointialue tekee hankinnan osalta hankintapäätöksen sekä -sopimuksen valittujen Toimittajien kanssa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.