Perustelut
Asian valmistelijat: ICT-hankintapäällikkö Aulis Ante, ICT-valmistelujohtaja Timo Pitkänen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on välttämätöntä hankkia tulostuspalvelut ulkoiselta palveluntuottajalta. Hyvinvointialueen tulostuspalveluksi on teknisistä ja käytännöllisistä syistä valikoitunut Toshiban tulostuspalvelu, joka on käytössä Vantaan kaupungilla toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Hyvinvointialue hyödyntää Vantaan kaupungin tulostuspalvelua siten, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue eriytetään 2023 Vantaan tulostuspalvelusta omaksi tulostusympäristökseen.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki (616 /2021) asettaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiouudistukselle hyvin lyhyen siirtymäajan. Lisäksi valtion hankkeelle osoittamat avustukset ovat hankkeen kokoon nähden niukat. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ei ole aikataulunsa ja resurssiensa puitteissa mahdollista toteuttaa itsenäisesti tulostuspalveluja, vaan palvelu on hankittava ulkoiselta palveluntuottajalta.
Vantaan kaupunki on julkisena hankintana kilpailuttanut vuosina 2015–2016 tulostuspalvelut ja syöttölaitteet sekä päätöksillään 7.12.2015 § 97/2015 ja 14.32016 § 22/2016 (syöttölaitteet) valinnut palveluiden toimittajaksi Toshiba Tec Nordic Ab:n. Toistaiseksi voimassa oleva hankintasopimus tulostuspalveluista tuli voimaan 7.6.2016 ja syöttölaitteista 19.9.2016. Sittemmin Vantaan kaupunki ja Toshiba Tec Nordic Ab yhdistivät tulostus- ja syöttölaitepalveluja koskevat sopimukset yhdistetyksi sopimukseksi. Yhdistetty sopimus tulostus- ja syöttölaitepalveluista tuli voimaan 17.5.2022.
Vantaan kaupungin ja Toshiba Tec Nordic Ab:n välisissä sopimuksissa on ehto, jonka mukaan Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus oikeuksineen kolmannelle tilaajan organisaatiomuutoksen johdosta seuraavasti:
Tilaajalla on oikeus siirtää Sopimus sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen Tilaajan organisaatiomuutoksien perusteella julkishallinnolliselle kolmannelle osapuolelle Toimittajalle tehtävällä kirjallisella ilmoituksella.
Toshiba Tec Nordic Ab on 30.8.2022 päivätyssä tarjouksessaan tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tulostuspalvelun arviohintaan 51 872 euroa/kk (alv 0 %), sisältäen palvelinympäristön teknisestä kehityksestä tulevan 2 700 euroa lisäkustannuksen. Kustannukset muodostuvat tulostusmäärän mukaisesti. Kokonaishinta palvelun osalta on yhteensä 622 464 euroa/v (alv 0 %). Neljän (4) vuoden osalta 2 489 856 euroa (alv 0 %).
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä myös hankintalaki) 136 §:n 1 momentissa säädetään, että hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Lainkohdan 136 §:n 2 momentissa säädetään poikkeuksista 1 momentissa mainittuun pääsääntöön. Hankintalain 136 §: n 2 momentin 1) kohdan mukaan hankintasopimuksen muuttaminen on sallittua, kun se perustuu hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin ja hankinta-asiakirjoissa mainittuihin sopimusehtoihin tai niiden muuttamista koskeviin ehtoihin, niiden rahallisesta arvosta riippumatta, ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä ne muuta hankintasopimuksen tai puitejärjestelyn yleistä luonnetta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on välttämätöntä ostaa tulostuspalvelut ulkopuoliselta palveluntuottajalta. Vantaan kaupungin ja Toshiba Tec Nordic Ab:n välisessä alkuperäisessä hankintasopimuksessa on todettu, että Vantaan kaupungilla on oikeus siirtää sopimus sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen tilaajan organisaatiomuutoksien perusteella julkishallinnolliselle kolmannelle osapuolelle. Vantaan kaupunki, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Toshiba Tec Nordic Ab tulkitsevat samansisältöisesti sopimuksen siirtolausekkeen koskevan myös osittaista siirtoa myös silloin, kun organisaatiomuutos ja tältä osin sopimuksen siirto on osittainen. Tässä on kysymys osittaisesta organisaatiomuutoksesta, jossa sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy voimaanpanolain mukaisesti hyvinvointialueelle kaupungin muun toiminnan jäädessä entiseen, alkuperäisen sopimuksen tehneeseen organisaatioon. Näin ollen tulkitaan, että sopimus on siirrettävissä hyvinvointialueelle siltä osin kuin sosiaali- ja terveystoimi sekä pelastustoimi siirtyvät hyvinvointialueelle, kun sopimuksen ehdot pysyvät alkuperäisen sopimuksen mukaisina.
Palvelujen tuottaminen tulee voida aloittaa 1.1.2023.
Päätöksen peruste
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 § 2 mom 1) kohta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 40 §
Oheismateriaali:
Toshiba Tec Nordic Ab:n tarjous, 30.8.2022 (salassapidettävä JulkL 24 § 1 mom 20) kohta
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.