Perustelut
Asian valmistelija: päätöksenteon valmistelupäällikkö Riikka Liljeroos
Aluevaltuusto on kokouksessaan 21.6.2022 § 64 päättänyt merkitä tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2021 tiedokseen ja todennut, että hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan aluehallitus antaa aluevaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksen kohdassa 5 (sivu 19) tehnyt seuraavat nostot:
"Tarkastuslautakunta nostaa havaintoinaan esille erityisesti kolme asiaa:
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on täysin uusi organisaatio, jonka luominen on aloitettu tyhjästä ja erittäin vähäisellä henkilöstömäärällä. Valmistelu näyttää STM:n alueellisen valmistelun tiekartan perusteella kuitenkin etenevän suunnitellusti ja aikataulussa. 31.12.2021 tilannekatsauksessa olleisiin punaisilla merkittyihin kohtiin on saatu hallintovalmistelujohtajalta sekä hyvinvointialueen muutosjohtajalta perusteltu selitys.
- Tarkastuslautakunta haluaa kiinnittää huomiota siihen, että valmisteluorganisaation on syytä olla riittävä, jotta toiminnan siirto kunnilta hyvinvointialueelle 1.1.2023 ei vaarannu.
- ICT-valmistelu on hyvinvointialueen valmistelukokonaisuuksista haastavin ja eniten kustannuksia aiheuttava osa-alue. Valtio ei kyennyt tekemään valmistelurahoitukseen liittyviä ICT-rahoituspäätöksiä ajoissa, mikä hidasti sekä rekrytointeja että sopimusten solmimista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ICT-muutokseen haettiin rahoitusta 44,9 miljoonaa euroa vuosille 2022–2025 ja rahoitusta myönnettiin vuodelle 2022 7,8 miljoonaa euroa. Myönnetyllä rahoituksella ei voida turvata järjestämisvastuun siirtoa, mikä on tarkastuslautakunnan mielestä huolestuttavaa. Ongelmana voi olla myös osaavan ICT-henkilöstön rekrytointi.
- Tarkastuslautakunta kehottaa hyvinvointialuetta varautumaan myös tilanteeseen, missä ICT-rahoitusta ei ole riittävästi ja/tai osaavaa henkilöstöä ei ole rekrytoitavissa.
- Tarkastuslauta korostaa, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on ilman turhia viivytyksiä palkattava tarkastuspäällikkö, jotta lautakunnalla on esittelijä ja riittävästi asiantuntemusta lautakunnan jäsenten tueksi. Tähän mennessä asiat on käsitelty lautakunnan puheenjohtajan selostuksen pohjalta."
Oheismateriaali:
Hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2021
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi seuraavan selvityksen toimenpiteistä, joihin aluehallitus on ryhtynyt/ryhtyy hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan vuoden 2021 arviointikertomuksessa esitettyjen havaintojen ja huomioiden pohjalta:
1. Tarkastuslautakunnan huomiot koskien valmisteluorganisaation riittävyyttä
"Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on täysin uusi organisaatio, jonka luominen on aloitettu tyhjästä ja erittäin vähäisellä henkilöstömäärällä. Valmistelu näyttää STM:n alueellisen valmistelun tiekartan perusteella kuitenkin etenevän suunnitellusti ja aikataulussa. 31.12.2021 tilannekatsauksessa olleisiin punaisilla merkittyihin kohtiin on saatu hallintovalmistelujohtajalta sekä hyvinvointialueen muutosjohtajalta perusteltu selitys. Tarkastuslautakunta haluaa kiinnittää huomiota siihen, että valmisteluorganisaation on syytä olla riittävä, jotta toiminnan siirto kunnilta hyvinvointialueelle 1.1.2023 ei vaarannu."
Selvitys toimenpiteistä:
Hyvinvointialueen valmistelussa on edetty suunnitelmien mukaan ja aikataulussa. Kaikki valmisteluorganisaation kriittiset osaajat on rekrytoitu, kiireellisintä tällä hetkellä on ICT-arkkitehtuurin luonti sekä talouden ja henkilöstöhallinnon ratkaisujen luominen hyvinvointialueelle. Hyvinvointialueen valmistelua on priorisoitu siten, että asiakkaiden, potilaiden ja työtenkijöiden kannalta pystytään toteuttamaan järjestämisvastuun siirto turvallisesti. Valtion on rahoittanut hyvinvointialuetta ylimääräisillä rahoituskierroksilla, joiden avulla on pystytty resursoimaan paremmin hyvinvointialuevalmistelua paremmin.
2. Tarkastuslautakunnan huomiot koskien ICT-rahoituksen ja henkilöstön rekrytoinnin haasteita
"ICT-valmistelu on hyvinvointialueen valmistelukokonaisuuksista haastavin ja eniten kustannuksia aiheuttava osa-alue. Valtio ei kyennyt tekemään valmistelurahoitukseen liittyviä ICT-rahoituspäätöksiä ajoissa, mikä hidasti sekä rekrytointeja että sopimusten solmimista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ICT-muutokseen haettiin rahoitusta 44,9 miljoonaa euroa vuosille 2022–2025 ja rahoitusta myönnettiin vuodelle 2022 7,8 miljoonaa euroa. Myönnetyllä rahoituksella ei voida turvata järjestämisvastuun siirtoa, mikä on tarkastuslautakunnan mielestä huolestuttavaa. Ongelmana voi olla myös osaavan ICT-henkilöstön rekrytointi. Tarkastuslautakunta kehottaa hyvinvointialuetta varautumaan myös tilanteeseen, missä ICT-rahoitusta ei ole riittävästi ja/tai osaavaa henkilöstöä ei ole rekrytoitavissa."
Selvitys toimenpiteistä:
ICT-valmistelun kannalta kaikki kriittisimmät osaajat on rekrytoitu. Rahoituksen puutteen luoma ongelma on tunnistettu ja sitä pyritään korjaamaan lisärahoitusta järjestämällä. Valtiolta haettiin ja saatiin elo-syyskuun alussa kassakriisirahoitusta 7,5 miljoonaa euroa. Valtio lisäksi avasi elo-syyskuun vaiheessa ensi vuodelle 100 miljoonan euron lisärahoitushaun. ICT-hankkeessa työskentelee tällä hetkellä 18 rekrytoitua asiantuntijaa ja 38 konsulttia. Yhteistyötä kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön kanssa on myös tiivistetty: tietohallintoon on siirtymässä vuoden vaihteessa noin 16 asiantuntijaa. Hyvinvointialueen tietohallinnon teknistä osaamista on tarkoitus vahvistaa ostamalla jatkossakin joitakin ICT-hallintaan liittyviä palveluita integraattorikumppanilta.
3. Tarkastuslautakunnan huomiot koskien tarkastuspäällikön rekrytointia
"Tarkastuslautakunta korostaa, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on ilman turhia viivytyksiä palkattava tarkastuspäällikkö, jotta lautakunnalla on esittelijä ja riittävästi asiantuntemusta lautakunnan jäsenten tueksi. Tähän mennessä asiat on käsitelty lautakunnan puheenjohtajan selostuksen pohjalta."
Selvitys toimenpiteistä:
Aluehallitus on kokouksessaan 7.6.2022 § 104 käsittelyt tarkastuslautakunnan ehdotusta tarkastuspäällikön viran perustamisesta. Aluehallitus hyväksyi päätti perustaa tarkastuspäällikön viran ja että tarkastuspäällikön viran kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä perehtyneisyys hallinnon ja talouden tarkastustehtäviin sekä julkishallinnon tarkastustoimintaan. Viran hoitaminen edellyttää erinomaista suomen kielen taitoa ja tyydyttävää ruotsin kielen taitoa sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Tämän jälkeen tarkastuslautakunta päätti kokouksessaan 15.6.2022 julistaa tarkastuspäällikön viran avoimeksi, asettaa hakuajaksi 22.6.-8.8.2022 ja valita rekrytointiryhmän valmistelemaan valintaa. Määräaikaan 8.8.2022 klo 16.00 mennessä virkaa haki 4 hakijaa. Haastatteluryhmä suoritti haastattelun 23.8.2022 ja esitti, että hallintotieteiden maisteri Aleksi Paanasen valitaan tarkastuspäällikön virkaan. Tarkastuslautakunta on suorittanut tarkastuspäällikön virkavaalin kokouksessaan 31.8.2022 § 29 ja valinnut hallintotieteiden maisteri Aleksi Paanasen hyvinvointialueen tarkastuspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässä alustavasti 1.11.2022. Hallintosäännön 80 §:n mukaan tarkastuspäällikkö toimii tarkastuslautakunnan esittelijänä, valmistelee tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi tulevat asiat, avustaa lautakuntaa toiminnan ja talouden arviointitehtävässä ja on oikeutettu tekemään toiminnan ja talouden tarkastuksia tilintarkastajan kanssa sovittavalla tavalla ja lautakunnan hyväksymän työohjelman mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.