Områdesstyrelsen, möte 14-09-2022

Protokollet är granskat

§ 182 Skickande av utkastet till välfärdsområdesstrategin på remiss

VAKEDno-2022-60

Tidigare behandling

Beskrivning

Strategiarbetets bakgrund

Organiseringsansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs från kommuner och samkommuner till Vanda och Kervo välfärdsområde 1.1.2023. Målet med reformen är att

  • överbrygga skillnaderna i välfärd och hälsa,
  • trygga jämlika och högkvalitativa social- och hälsovårdstjänster samt tjänster inom räddningsväsendet,
  • förbättra tillgången till välfärdsområdets tjänster samt tjänsternas tillgänglighet,
  • trygga tillgången till kvalificerad arbetskraft,
  • möta de utmaningar som samhälleliga förändringar orsakar,
  • dämpa ökningen av kostnader,
  • förbättra säkerheten.

Vid sidan av överföringen av organiseringsansvaret har de mest betydliga ändringarna att göra med ändringar i finansieringen och styrningsstrukturer. Finansieringen av välfärdsområdet bygger på statlig finansiering och delvis på klient- och serviceavgifter. Styrningen som staten riktar mot välfärdsområdet är sådan strategisk styrning som koncentrerar sig på att följa upp och utvärdera hur väl välfärdsområdets organiseringsansvar uppfylls och som genomförs bl.a. genom årliga välfärdsområdesdiskussioner, samarbetsavtal för samarbetsområden och styrningsförfaranden för investeringar.

Bestämmelser om den strategiska helheten för nya välfärdsområden finns i lagen om välfärdsområden och i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Välfärdsområden styrs enligt välfärdsområdesstrategin som godkänts av områdesfullmäktige och enligt de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi som beslutats om i den (lagen om välfärdsområden § 41). Som en del av välfärdsområdesstrategin uppgörs social- och hälsovårdsstrategin som sätter långsiktiga mål för att tillhandahålla social- och hälsovårdstjänster (§ 11 i lagen om ordnande av social- och hälsovård). Välfärdsområdesfullmäktige beslutar även om servicenivån inom räddningsväsendet, vilken slår fast målen för verksamheten, tillgängliga resurser, tjänster som produceras och servicenivån (lagen om ordnande av räddningsväsendet § 6). I välfärdsområdets ekonomiplan godkänns målen för välfärdsområdets och välfärdsområdeskoncernens verksamhet och ekonomi. Målen ska stämma överens med välfärdsområdesstrategin (lagen om välfärdsområden § 115)

Samarbetsavtalet om det gemensamma räddningsverket för Vanda och Kervo välfärdsområde och Mellersta Nylands välfärdsområde tas upp i områdesfullmäktige i april 2022. Målet med beredningen har varit att genom samarbetsavtalet överför Mellersta Nylands välfärdsområde organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde. I samarbetsavtalet fastställs bl.a. fördelningen av kostnader för räddningsverket mellan välfärdsområden.

Vanda och Kervo välfärdsområde som en verksamhetsmiljö

Vanda och Kervo välfärdsområde betjänar ungefär 276 000 invånare. Invånarantalet förväntas öka nio procent fram till år 2030. Antalet invånare som fyllt 75 år uppskattas vara 6300 vid 2030. Enligt prognoser som grundar sig på förändringarna i befolkningens åldersstruktur förväntas områdets social- och hälsovårdskostnader öka i genomsnitt 2,3 % om året (1,4 % i hela landet).

Många fenomen som påverkar metropolområden påverkar även Vanda och Kervo välfärdsområde, vilket syns bl.a. i hemlöshet och alkohol- och narkotikaproblem. Andelen personer med utländsk bakgrund är den största i landet: en femtedel av invånarna talar ett främmande språk. Fler än en av fyra barnfamiljer är familjer med en ensamstående förälder. Servicebehov av barn, unga och familjer blir uppenbara i området. Vård- och serviceskulden som coronaepidemin orsakat reflekteras länge i servicebehovet för områdets invånare.

Ungefär 4 600 anställda överförs till välfärdsområdets tjänst som gamla anställda. Tillgång till tillräcklig personal är den största utmaningen även vid Vanda och Kervo välfärdsområde när lagenliga skyldigheter blir allt hårdare.

Verksamheten vid välfärdsområdet inleds med servicenätet i 2022. 2020-talets största lokalprojekt som är under beredningen är centralen för hälsa och välbefinnande i Dickursby, Pejas sjukhus samt tre projekt för äldrecentral.

Det gemensamma räddningsverket betjänar två välfärdsområden med sammanlagt ungefär 478 000 invånare. Verksamhetsmiljön vid Mellersta Nylands välfärdsområde är i många avseenden likadan som vid Vanda och Kervo välfärdsområde: bl.a. ökar invånarantalet (+ fem procent vid 2030), liksom andelen äldre.

För att avhjälpa bristerna i servicenivån kommer det att byggas fyra nya beredskapsstationer i Vanda under 2022–2026. Vid samma tidsperiod byggs Mäntsäläs nya brandstation. Båda välfärdsområden ansvarar själva för kostnaderna för fastigheter inom området.

Strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde i 2022

Det är avsikten att den första strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde utarbetas för åren 2023–2025. Vid upprättandet av områdets gemensamma vilja och riktning lönar det sig dock att planera längre framåt än en fullmäktigeperiod. Strategin är det viktigaste ledningsmedlet, och den styr beredningen och beslutsfattandet inom organisationen på alla nivåer. Strategin verkställs genom det kommande ledningssystemet för området. Årliga mål som baserar sig på strategin godkänns årligen av fullmäktige vid behandlingen av budgeten.

Vid överföringen av organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde ska garanteras en trygg övergång både med tanke på tjänsternas kontinuitet och personalens välbefinnande i arbetet. Samtidigt ska vid förändringen identifieras möjligheten att förnya verksamheten och utveckla tjänsterna att svara på servicebehov bland välfärdsområdets invånare. Kraven för en trygg övergång och modiga reformer ska samordnas och planeras för i strategiarbetet på ett sätt som säkrar servicenivån inom den nya organisationen.

Utarbetandet av den första välfärdsstrategin för Vanda och Kervo välfärdsområde ska utnyttja de strategiska riktlinjerna som är i kraft i Vanda och Kervo, i social- och hälsovårdsektorerna och i räddningsväsendet. De lagenliga skyldigheterna för social- och hälsovården och räddningsväsendet och den statliga finansieringen fastställer för sin del ramarna för strategiarbetet. I strategiarbetet ska också beaktas nationella målen för reformen. Målen och utvecklingsarbetet ska tillgodose servicebehovet för områdets invånare på ett sätt som stärker välfärd.

Strategiberedningsprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde har planerats så att de centrala långsiktiga målen kan beaktas redan vid upprättande av budgeten för 2023. Trots den snäva tidtabellen och strukturerna som fortfarande är under beredning verkställs den strategiska beredningen genom dialog mellan olika intressentgrupper och genom att lyssna på dem. Under våren samlas syn på välfärdsområdets mål, värden och mission av anställda, invånare och områdesledamöter genom olika medel för delaktighet (enkät, verkstäder, intervjuer), och under hösten har olika påverkansorgan möjlighet att avge utlåtande om utkastet. Under hösten fortsätter strategiberedningen tillsammans med fullmäktigegrupperna. Under processen deltar nuvarande aktörer inom social- och hälsosektorn i strategiberedningen, medan beredningsorganisationen för välfärdsområdet ansvarar för genomförandet av strategihelheten enligt planeringen.

För att säkerställa en koordinerad helhet ska social- och hälsovårdsstrategin inkluderas i välfärdsområdesstrategin. I strategihelheten inkluderas även de centrala målen i det gällande beslutet om servicenivå som räddningsväsendet har fattat. Räddningsväsendets nya beslut om servicenivå föreläggs välfärdsområdesfullmäktige för godkännande vid slutet av 2023. När de årliga målen i budgeten för 2023 sätts ska de centrala långsiktiga målen i välfärdsområdesstrategin verkställas.

Förslaget till strategiprocessen för välfärdsområdet finns bifogat.

Beslutsförslag

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget.

Muutettu päätösehdotus

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget. Tidtabellen för strategiarbetet och organs deltagande i strategiberedningen tas upp i välfärdsområdesstyrelsens nästa sammanträde.

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Sakari Rokkanen anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18:17.

Beskrivning

Beredare av ärendet: chef för strategiberedningen Marianne Juosila

Områdesstyrelsen vid Vanda och Kervo välfärdsområde beslutade vid sitt sammanträde 15.3.2022 §6 att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget och beslutade att i välfärdsområdesstyrelsens nästa sammanträde tas upp tidtabellen för strategiarbetet och organs deltagande i strategiberedningen.

Strategiberedningsprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde har planerats så att de centrala långsiktiga målen kan beaktas redan vid upprättande av budgeten för 2023. Trots den snäva tidtabellen och strukturerna som fortfarande är under beredning verkställs den strategiska beredningen genom dialog mellan olika intressentgrupper och genom att lyssna på dem. Under våren samlas synpunkter på välfärdsområdets mål, värden och mission av anställda, invånare och organisationer genom olika medel (enkät, verkstäder). Välfärdsområdesfullmäktige bereder strategin under våren bl.a. i samband med en virtuell tankesmedja och verkstad. Områdesstyrelsen och områdesfullmäktige fortsätter startegiarbetet under höstperioden för att nå ett beslut. Under hösten samlas även in utlåtanden om strategiutkastet från sektioner och påverkansorgan inom välfärdsområdet.

 

Preliminär tidsplan för beredningen

Bifogat finns ett förslag till organens deltagande i strategiberedningen och beslutsfattandet; datumen preciseras när mötestiderna för organen har beslutats om

  • Områdesstyrelsen 15.3.2022: Inledande av strategiprocessen
  • Områdesstyrelsen 7.4.2022: Strategiprocessens tidtabell
  •  Intervjuer med fullmäktigegruppers representanter 5-13.4.2022
  • Områdesfullmäktige 19-23-4: Virtuell tankesmedja
  • Områdesfullmäktige 26.4.2022: Verkstad för strategiberedningen
  • Områdesfullmäktige 8/2022: Ekonomi- och strategiseminarium
  • Områdesstyrelsen ca. vecka 37: Utkastet till strategin behandlas och sänds på remiss
  • Sektioner och nämnder cirka veckor 37–41: Uttalande till välfärdsområdesstyrelsen om utkastet till strategin
  • Påverkansorgan veckor 37–41: Uttalande till välfärdsområdesstyrelsen om utkastet till strategin
  • Områdesstyrelsen + fullmäktigegruppernas ordförande ca. vecka 43: Verkstad för färdigbearbetning av strategin
  •  Områdesstyrelsen ca. vecka 45: förslag till välfärdsområdesfullmäktige om godkännande av strategin
  • Områdesstyrelsen ca. vecka 47: behandling och godkännande av strategin

Under processen deltar nuvarande aktörer inom social- och hälsosektorn i strategiberedningen, medan beredningsorganisationen för välfärdsområdet ansvarar för genomförandet av beredningshelheten av strategin enligt planering.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att godkänna tidtabellen för strategiprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde och organs deltagande i strategiberedningen enligt förslaget.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen. Dessutom beslutades att för områdesstyrelsen skulle ordnas en strategiverkstad med temat analys om nuläget. Verkstaden hålls 25.4.2022 kl. 13–16.


Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet  Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Områdesstyrelsens 1. vice ordförande Paula Lehmuskallio anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18:06.

Beskrivning

Beredare av ärendet: Riikka Liljeroos, chef för beslutsberedningen och Marianne Juosila, chef för strategiberedningen

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sammanträdet 15.3.2022 § 6 inlett strategiprocessen för välfärdsområdet och har vid sammanträdet 7.4.2022 § 41 godkänt tidtabellen för strategiprocessen och de organ som medverkar i beredningen av strategin.

Enligt lagen om välfärdsområden 41 § har Vanda och Kervo välfärdsområdesstrategi beretts under våren 2022. Som stöd för beredningen har åsikter om de olika delområdena i strategin samlats ihop av de centrala aktörerna och intressentgrupperna på området med hjälp av enkäter, intervjuer och workshoppar (personal, invånare och organisationer, välfärdsområdesledamöter och sakkunniga från beredningen av välfärdsområdet och från nuvarande organisation).

Välfärdsområdesfullmäktiges ekonomi- och strategiseminarium planeras att hållas 6–7.9.2022 och efteråt är det meningen att välfärdsområdesstyrelsen skickar utkastet till välfärdsområdesstrategi för remissbehandling bl.a. till sektioner, nämnder och påverkansorgan (ungefär under veckorna 47–31).

Målet är att välfärdsområdesstrategin blir färdig så att den kan behandlas på välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 8.11.2022 och därefter godkännas på välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 22.11.2022.

På välfärdsområdesstyrelsens föregående möte 18.5.2022 diskuterades om det är motiverat att tillsätta en delegation för välfärdsområdesstrategin som skulle stödja beredningen av strategiarbetet. Delegationen skulle kunna stödja och styra beredningen av strategin, presentera åsikter som stöd för de strategiska riktlinjerna och främja informationsgången mellan beredningen och beslutsfattarna.

Om det anses motiverat att tillsätta en delegation kunde denna sammanträda med 3–4 veckors mellanrum. Sammanträdena skulle planeras så att de stöder den tidtabell som välfärdsområdesstyrelsen godkände vid sammanträdet 7.4.2022 § 41. Delegationen skulle kunna bestå av välfärdsområdesstyrelsens ordförande och 8 andra medlemmar, som utnämns av välfärdsområdesstyrelsen. Dessutom kunde välfärdsområdets förändringsledare/välfärdsområdesdirektören delta i mötena tillsammans med följande sakkunniga då det gäller strategiberedning: ekonomiberedningsdirektören, chefen för strategiberedningen och specialsakkunniga samt övriga sakkunniga, som ytterligare kan fördjupa insikterna i de riktlinjer som presenteras.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att tillsätta en delegation som stöd för beredningen av arbetet med välfärdsområdesstrategin och att utnämna välfärdsområdesstyrelsens ordförande och 8 andra av välfärdsområdesstyrelsen utsedda medlemmar som medlemmar i delegationen. Varje medlem har en personlig ersättare. Som ordförande för delegationen fungerar välfärdsområdesstyrelsens ordförande. Dessutom kan välfärdsområdets förändringsledare/välfärdsområdesdirektören delta i mötena tillsammans med följande sakkunniga då det gäller strategiberedning: ekonomiberedningsdirektören, chefen för strategiberedningen och specialsakkunniga samt övriga sakkunniga, som ytterligare kan fördjupa insikterna i de riktlinjer som presenteras.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt efter diskussion att tillsätta en delegation som stöd för beredningen av arbetet med välfärdsområdesstrategin och att utnämna välfärdsområdesstyrelsens ordförande och 7 av välfärdsområdesstyrelsen utsedda medlemmar i delegationen. Varje medlem har en personlig ersättare. Dessutom har följande personer rätt att närvara och yttra sig i delegationen: ordföranden för nationalspråksnämnden och som hens ersättare verkar nationalspråksnämndens vice ordförande. Som ordförande för delegationen fungerar välfärdsområdesstyrelsens ordförande. Delegationens sammansättning:

  • ordförande: Maarit Raja-Aho, ersättare Terhi Enjala
  • vice ordförande Pirkko Letto, ersättare Jari Sainio
  • medlem Lauri Kaira, ersättare Sakari Rokkanen
  • medlem Olga Gilbert, ersättare Eva Tawasoli
  • medlem Jukka Hako, ersättare Riitta Särkelä
  • medlem Pirjo Luokkala, ersättare Timo Laaninen
  • medlem Teemu Purojärvi, ersättare Tanja Aidanjuuri
  • medlem Antero Eerola, ersättare Gashaw Bibani
  • rätt att närvara och yttra sig har ordföranden för nationalspråksnämnden (Patrik Karlsson), hans ersättare nationalspråksnämndens vice ordförande (Kaj Andersson)

Dessutom kan välfärdsområdets förändringsledare/välfärdsområdesdirektören delta i mötena tillsammans med följande sakkunniga då det gäller strategiberedning: ekonomiberedningsdirektören, chefen för strategiberedningen och specialsakkunniga samt övriga sakkunniga, som ytterligare kan fördjupa insikterna i de riktlinjer som presenteras.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Beskrivning

Ärendets beredare: chefen för strategiberedningen Marianne Juosila

Bearbetningen av välfärdsområdesstrategin har fortsatt under sommaren. Vid välfärdsområdesfullmäktiges informationsmöte 14.6.2022 hölls en lägesöversikt över beredningen av välfärdsområdesstrategin. Efter detta har en begäran om kommentar skickats till alla välfärdsområdesfullmäktigegrupper 15.6.2022, och fullmäktigegrupperna har haft möjlighet att kommentera utkasten till värderingar, mission och mål i den strategi som är under beredning i välfärdsområdet under sommaren.

Strategiutkastet har bearbetats med beaktande av de kommentarer som fullmäktigegrupperna lämnat in före 2.8.2022 om bland annat utkasten till prioriteringar och mål. 

Delegationen för välfärdsområdesstrategin som välfärdsområdesstyrelsen utnämnde vid sitt möte 7.6.2022 § 103 har sammanträtt 30.8.2022 och diskuterat utkastet till välfärdsområdesstrategi. Därefter har välfärdsområdesstrategin bearbetats vid välfärdsområdesfullmäktiges ekonomi- och strategiseminarium 6–7.9.2022, där en välfärdsområdesfullmäktiges strategiworkshop hölls på eftermiddagen 6.9. I grupparbetena skisserade man upp en vision för välfärdsområdet 2030 och ett servicelöfte för 2023 samt utarbetade mallar för hur målen i strategiutkastet ska uppnås.

Utifrån välfärdsområdesfullmäktiges seminarium har strategiberedningen producerat ett uppdaterat utkast till välfärdsområdesstrategin. Utkastet behandlas i delegationen för välfärdsområdesstrategin 12.9.2022, varefter utkastet till strategi kommer till detta välfärdsområdesstyrelsens möte för behandling. Utkastet till välfärdsområdesstrategin skickas separat före mötet.

Avsikten är att som följande skede skicka utkastet till välfärdsområdesstrategin på remiss till välfärdsområdets nämnder, sektioner och påverkansorgan. Tidtabellen för utlåtandena har i vårens strategiprocess fastställts för perioden 47–31, dvs. 15.9–16.10.2022.

Avsikten är att välfärdsområdesstrategin ska bli klar så att den kan behandlas vid välfärdsområdesstyrelsens möte 8.11.2022 och därefter godkännas vid välfärdsområdesfullmäktiges möte 22.11.2022.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att skicka det bifogade utkastet till välfärdsområdesstrategin på remiss till välfärdsområdets nämnd för närdemokrati- och delaktighet, räddningsnämnden, nationalspråksnämnden, framtidssektionerna (sektionen för tjänster för barn, unga och familjer, sektionen för vuxensocialarbete och funktionshinderservice, sektionen för hälso- och sjukvårdstjänster, sektionen för tjänster för äldre) samt välfärdsområdets påverkansorgan (äldrerådet, rådet för personer med funktionsnedsättning, ungdomsfullmäktige och delegationen för mångkulturfrågor). Utlåtandena ska ges senast 16.10.2022. Givandet av utlåtanden kan också genomföras med hjälp av en verkstadsmetod.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Det konstaterades att ett utkast till välfärdsområdesstrategin har skickats till välfärdsområdesstyrelsen efter att föredragningslistan skickats.