Beskrivning
Ärendets föredragande: HR-beredningsdirektör Anne Sivula
Enligt § 92 i lagen om välfärdsområden står de anställda hos ett välfärdsområde i tjänsteförhållande eller arbetsavtalsförhållande till välfärdsområdet. I fråga om tjänsteförhållanden och arbetsavtalsförhållanden och tjänste- och arbetskollektivavtal i välfärdsområdena gäller vad som föreskrivs särskilt. Uppgifter i vilka offentlig makt utövas sköts i tjänsteförhållande. För en sådan uppgift inrättas en tjänst. Av grundad anledning kan en person dock för en sådan uppgift anställas i tjänsteförhållande också utan att en tjänst inrättas för uppgiften.
Vidare i enlighet med § 93 1 mom. fattas beslut om att inrätta eller dra in tjänster av välfärdsområdesfullmäktige eller ett annat organ som anges i välfärdsområdets förvaltningsstadga. Välfärdsområdesfullmäktige beslutar i enlighet med 51 § [DA1] i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde om inrättande och indragning av tjänsterna som välfärdsområdesdirektör och sektordirektör samt om ändring av beteckningarna för dem. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar om inrättande och indragning av övriga tjänster samt om ändring av beteckningarna för dem. Välfärdsområdesfullmäktige beslutar om behörighetsvillkoren för tjänsten som välfärdsområdesdirektör. Behörighetsvillkoren för övriga tjänster avgörs när tjänsterna inrättas. Räddningsnämnden beslutar om de ärenden som berör räddningsverket enligt det som anges i 24 §.
Kervo stad har numera köpt familjerättsliga tjänster i sin helhet från samkommunen för social- och hälsovård i Mellersta Nyland (KeuSote). Från 1.1.2023 säljer samkommunen inte längre ifrågavarande tjänster och de personer som ansvarar för serviceproduktionen överförs inte heller till Vanda och Kervo välfärdsområde. Med anledning av detta föreslås 5 nya tjänster för att producera tjänsten, vars kostnader kommer att täckas av finansiering som överförs till välfärdsområdet.
Tjänster som ska inrättas:
- Barnatillsyningsman, 3 tjänster: Den största efterfrågan just nu är på barnatillsyningsmannatjänster och tillgången till tjänsten måste påskyndas. En barnatillsyningsmannatjänst skulle allokeras till verksamheten med mötesplatser. Hen skulle ansvara för besöksavtalen för familjerna på mötesplatsen och vara involverad i klientarbetet, i synnerhet med de familjer som har problem med att genomföra besöken. Motsvarande uppgifter finns i andra kommuner och modellen har visat sig fungera. Behörighetskravet för tjänsten är legitimering (socialarbetare) i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 eller en högre högskoleexamen som är lämplig för uppgiften.
- Ledande barnatillsyningsman, 1 tjänst: Den ledande barnatillsyningsmannen skulle fungera som en yrkesmässig närmaste chef och teamledare för barnatillsyningsmännen samt som arbetspar till enhetschefen. Motsvarande uppgifter finns även i andra kommuner och modellen har visat sig fungera. Den nuvarande ledningsstrukturen är sårbar och enhetschefen har inte en ersättare som förstår enhetens substans. Behörighetskravet för tjänsten är legitimering (socialarbetare) i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 eller en högre högskoleexamen som är lämplig för uppgiften.
- Socialarbetare (utredning av omständigheter), 1 tjänst: En socialarbetare från teamet för utredning av omständigheter skulle komplettera det befintliga teamet och göra det möjligt för två intakta par att arbeta. Arbetet utförs huvudsakligen i par. För närvarande kommer det in många begäran om utredning och det går inte alltid att hålla tidsfristerna, utan man måste ofta begära mer tid av domstolen för att utarbeta utredningen. Behörighetskravet för tjänsten är legitimering i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 (socialarbetare).
Enligt 125 § 2 mom. i Finlands grundlag är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Enligt 6 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden ska den som anställs i ett tjänsteförhållande dessutom ha särskilt föreskriven eller av kommunen eller välfärdsområdet bestämd särskild behörighet. En person kan anställas i tjänsteförhållande för viss tid oberoende av de särskilda behörighetsvillkoren, om det föreskrivs särskilt om det eller kommunen eller välfärdsområdet av särskilda skäl beslutar något annat i ett enskilt fall. Endast personer som fyllt 18 år kan anställas i tjänsteförhållande.
Välfärdsområdet kan med sitt beslut skärpa behörighetskraven som föreskrivs i lagen eller förordningen. Däremot kan behörighetskraven inte lättas efter beslut av välfärdsområdet. Om inga behörighetskrav föreskrivs i lag eller förordning, ska den behöriga myndigheten inom välfärdsområdet överväga ändamålsenliga behörighetskrav för tjänsten. Behörighetskraven för tjänsten kan fastställas med förvaltningsstadgans bestämmelser, när tjänsten inrättas eller genom separata beslut. Befogenheten att fatta beslut om behörighetskrav inkluderar även ändring av behörighetskraven.
Adoptionsrådgivningen skulle fortsättningsvis köpas antingen från Helsingfors stad eller från tredje sektorn, och användningen av Seures vikarier på mötesplatsen skulle också fortsätta som tidigare. För båda dessa verksamheter skulle en del av kostnaderna täckas av de befintliga budgetarna för de befintliga familjerättsliga tjänsterna i Vanda och Kervo.
Om rekryteringen sker vid årsskiftet eller ännu senare finns det risk för att väntetiderna kommer att öka betydligt, särskilt som reformen av föräldraskapslagen och införandet av det nya klientdatasystemet också kommer att ske vid årsskiftet. Tjänsterna inleds från 1.1.2023.
Tjänsteförslaget har beretts i samarbete med medarbetarna vid teammöten under våren 2022. Förslaget har också behandlats vid enheten för familjerättsliga tjänster 14.6.2022 samt vid teammöten i augusti–september (skilsmässoteamet 30.8.2022, utredningsteamet 30.8.2022, mötesplatsteamet 1.9.2022 och barnatillsyningsmannateamet 5.9.2022).
Enligt § 51 i välfärdsområdets förvaltningsstadga beslutar välfärdsområdesfullmäktige om val av välfärdsområdesdirektören och sektordirektörerna. Välfärdsområdesdirektören väljer dem som är direkt underställda hen som inte är sektordirektörer. Dessutom fattar välfärdsområdesdirektören beslut om den som ska sköta en ledig tjänst som sektordirektör. År 2022, innan sektordirektören tillträder sin tjänst, omfattar välfärdsområdesdirektörens befogenheter att fatta beslut om val av serviceområdesdirektörer. Sektordirektören, serviceområdeschefen och uppgiftsområdeschefen väljer personal som är underställd dem. Vid anställning ska befintliga eventuella tillsättningstillstånd tas i beaktande. Den myndighet som beslutar om anställningen följer välfärdsområdets lönesystem i fråga om lönen. Den myndighet som beslutar om anställningen beslutar även om prövotiden eller överenskommelsen om den.
Förutom de tjänster som inrättas nu kommer ett betydande antal tjänster att inrättas i både oktober och november inom välfärdsområdesstyreslen för uppgifter som innebär utövande av offentlig makt. Tjänster måste inrättas för såväl nya uppgifter som för tjänsteinnehavare som överförs, eftersom tjänsterna inte överförs. Tjänsterna är organisationsspecifika, vilket innebär att man måste inrätta tjänster för de tjänsteinnehavare som överförs.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:
- att inrätta följande tjänster från 1.1.2023: barnatillsyningsman (3 tjänster), ledande barnatillsyningsman (1 tjänst) och socialarbetare (utredning av omständigheter) (1 tjänst)
- att som behörighetskrav för barnatillsyningsman bekräfta legitimering (socialarbetare) i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 eller en för uppgiften lämplig högre högskoleexamen, för ledande barnatillsyningsman legitimering (socialarbetare) i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 eller en för uppgiften lämplig högre högskoleexamen samt för socialarbetare (utredning av omständigheter) legitimering (socialarbetare) i enlighet med 7 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.