Beskrivning
Beredare av ärendet: sakkunnig inom förvaltningen Anni Siirola
Vid områdesfullmäktiges sammanträde 2.5.2023 § 39 lämnades Elina Nykyris fullmäktigemotion ”Vanda och Kervo välfärdsområde behöver ett program och en guide för låginkomsttagare”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 10 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:
”Vi undertecknade föreslår, att man upprättar ett program och en guide för låginkomsttagare, som förbereds av en mångprofessionell arbetsgrupp som består av aktörer från olika områden i Vanda och Kervo välfärdsområde. Övervakningsgruppen för upprättandet av programmet och guiden för låginkomsttagare ska ha företrädare från alla partier.
Programmet för låginkomsttagare
Vanda och Kervo välfärdsområde ska i sitt program för låginkomsttagare sätta tydliga mål och åtgärder för att minska på fattigdom/medellöshet, marginalisering, utsatthet samt minskning av ojämlikhet och ökning av ojämlikhet bland Vandabor och Kervobor. I programmet för låginkomsttagare är det särskilt viktigt att koncentrera sig på olika förebyggande åtgärder. Det är viktigt, att vårt välfärdsområde samarbetar tätt med aktörer i Vanda och Kervo städer vid upprättandet av programmet för låginkomsttagare.
Guide för låginkomsttagare
Syftet med guiden för låginkomsttagare är att samla metoder för att hänvisa mindre bemedlade/låginkomsttagande Kervobor och Vandabor till tjänster och stöd. I programmet och guiden för låginkomsttagare är det alltså viktigt att samla metoder, med vilka välfärdsområdet kan, tillsammans med andra lokala aktörer, underlätta vardagen för låginkomsttagare och mindre bemedlade i Vanda och Kervo samt stödja dem i svåra livssituationer. Utjämna skillnaderna i tjänsterna är centrala mål i social- och hälsovårdsreformen. Den kan inte förverkligas, om inte tjänsterna är tillgängliga för alla mindre bemedlade människor.
Eftersom vårt servicesystem är splittrat, är tillgängligheten till tjänster och stöd dåligt. Alla låginkomsttagare och mindre bemedlade i Vanda och Kervo har inte resurser eller möjligheter att hitta de tjänster eller stöd som hen omfattas av. En svår livssituation eller bristfälliga it-färdigheter är ofta ett hinder för att söka sig till tjänster och stöd.
Det är viktigt att man i guiden för låginkomsttagare samlar tjänster och stöd som erbjuds av välfärdsområdet och områdets andra aktörer åt Vandabor och Kervobor. I guiden ska det klart framgå vilka villkor som finns för att få tillgång till tjänster och stöd och hur man ansöker om dem.
Guiden för låginkomsttagare ska kunna läsas på välfärdsområdets webbsidor. Då alla Vandabor och Kervobor inte använder nätet, ska guiden även vara tillgänglig i pappersformat. Till exempel organisationer i Vanda och Kervo samt Vanda skulle kunna dela ut guiden för låginkomsttagare till de invånare som behöver den.
I välfärdsområdet ska man inrätta en sk. arbetsgrupp för fattigdom/mindre bemedlade för upprättandet av låginkomstguiden
För förberedelse av programmet och guiden för låginkomsttagare ska välfärdsområdet grunda en sk. arbetsgrupp för fattiga/mindre bemedlade. Åtminstone företrädare för följande aktörer ska bland annat vara med i arbetsgruppen: områdets invånare, lokala organisationer, läroanstalter och församlingar, Vanda och Kervo städer, Folkpensionsanstalten (FPA), alla fullmäktigegrupper samt kommunala och regionala påverkansorgan (dvs. ungdomsfullmäktige, råd för personer med funktionsnedsättning, äldreråd och delegationen för mångkulturfrågor).
Var tionde som bor i Vanda och Kervo området är mindre bemedlad/låginkomsttagare
I Finland finns ingen offentlig definition på låga inkomster, men enligt den mest använda definitionen är låginkomsttagare de personer eller hushåll, vars nettoinkomster är mindre än 60 procent av medianen på alla hushålls nettoinkomster. Gränsen på låg inkomst varierar årligen enligt vad som är medianen på finländska nettoinkomster. År 2021 ansågs en person som mindre bemedlad/låginkomsttagare, vars nettoinkomst var under 1350 euro i månaden.
Enligt Statistikcentralen fanns ungefär 718 700 mindre bemedlade personer 2021. 13,2 procent av finländarna var låginkomsttagare 2021. Uppskattningsvis lever 241 200 finländare på grundtrygghet år 2021. Ungefär 425 000 finländare fick utkomststöd 2021. Det betyder 7,7 procent av befolkningen. Uppskattningsvis 10,3 procent av Vandaborna och 10,1 av Kervoborna var låginkomsttagare 2021. År 2021 bodde 25 500 låginkomstagare i Vanda och 3698 i Kervo.
Låg inkomst handlar inte bara om brist på pengar, utan den orsakar oftast en cirkel av utsatthet
Mindre bemedlade/låginkomsttagare/fattigdom påverkar brett människan och dennes närståendes vardag. Låg inkomst är inte bara en fråga om brist på pengar. Låg inkomst betyder ofta en kontinuerlig brist på grundtrygghet och en kamp för delaktighet i samhället. Som värst orsakar låg inkomst en cirkel av utsatthet, där de ekonomiska, sociala och hälsomässiga problem hopar sig. Minskande och förebyggande av fattigdom, marginalisering och utsatthet kopplas starkt till främjande av välfärd och hälsa, som är social-, hälso- och räddningstjänsternas kärnuppgifter.
Låg inkomst försvagar betydligt människans välfärd och hälsa. Å andra sidan ligger sociala och hälsomässiga problem oftast bakom låg inkomst. I fattigdomsrapporten 2021 konstateras att ”i bakgrunden för låga inkomster ligger ofta ett missbruks- och/eller psykiskt problem, arbetslöshet, arbetsoförmåga eller partiell arbetsförmåga på grund av skada eller kronisk sjukdom, utslagning som går i arv, låg utbildningsnivå, man har många barn, är ensamförsörjare, ensamboende eller studerar.
Låginkomsttagare har oftast ett större behov av tjänster, men de använder oftast tjänster mindre än andra
Mindre bemedlade människor har ett större behov än andra av social- och hälsovårdstjänster, men de har också en större tröskel än andra att söka sig till dem. Hälsoskillnader mellan olika inkomstklasser orsakar både omänskligt lidande som stora kostnader för samhället. Hälsoskillnaderna mellan olika inkomstklasser påverkas bland annat av att man i Finland tar ut höga kundavgifter. Genom att sänka kundavgifterna skulle man troligtvis kunna minska hälso- och välfärdsskillnader mellan inkomstklasserna.
Medellöshet är starkt generationsövergripande
Medellöshet överförs ofta från en generation till en annan. Ett barn från en familj med låg inkomst har större risk att som vuxen lida av medellöshet och de problem som den för med sig. Generationsövergripande medellöshet förstärks av, att låginkomsttagare i Finland oftare än andra i Norden blir utan de tjänster och stöd de behöver (källa: FPA).
Välfärdsområdena ska ha metoder för att hjälpa och stöda låginkomsttagare/medellösa och minska på marginaliseringen.
Social-, hälso- och räddningstjänsternas kärnuppgift är att främja och stöda människors välfärd och hälsa. Hit hör oskiljakligen förebyggandet av ojämlikhet, medellöshet, marginalisering och utsatthet med de metoder, som välfärdsområdet har till sitt förfogande. I välfärdsområdet kan man till exempel påverka kvalitén och tillgängligheten på förebyggande tjänster, kundavgifter, tillgängligheten på psykosociala behandlingar, alternativ till missbruksvård samt icke lagstadgade tjänster till barnfamiljer.
Systematisk granskning av välfärdsområdets verksamhet särskilt ur synvinkeln på att förebygga och minska på medellöshet möjliggör långsiktigt arbete med att permanent minska välfärds- och hälsoskillnader hos Vandabor och Kervobor. Detta är också grunden för vår ekonomiska hållbarhet i välfärdsområdet.
Tammerfors stad har god erfarenhet av fattigdomsprogrammet och i Vanda inser man behovet att upprätta programmet.
Tammerfors stad har använt sig av ett fattigdomsprogram under flera fullmäktigeperioder. Det har lett till en avsevärd förbättring av Tammerforsbornas välbefinnande samt förebyggt problem. Åtgärderna i Tammerfors stads fattigdomsprogram har bestått av bland annat satsningar på det förebyggande och kompletterande utkomststödet samt elev-, studerande- och skolhälsovården, ett aktivitetspass, mathjälp och en utökning av avgiftsfria hobbyverksamheter. Fattigdomsprogrammet i Tammerfors utarbetades av en sk. fattigdomsarbetsgrupp som består av ledamöter från alla fullmäktigegrupper.
Vanda stad har insett nödvändigheten med att utarbeta ett låginkomstprogram. Detta kom fram i fullmäktigemotionssvaret. I svaret konstaterades också, att social- och hälsovårdstjänsterna ska ha en stor roll i programmet.
Vi undertecknade vill alltså, att man upprättar ett program och en guide för låginkomsttagare, som förbereds av en mångprofessionell arbetsgrupp som består av aktörer från olika områden i Vanda och Kervo välfärdsområde. Övervakningsgruppen för upprättandet av programmet och guiden för låginkomsttagare ska ha företrädare från alla partier. Vi inser, att motionen har ekonomiska effekter och vi önskar, att motionen beaktas, när man upprättar en budget för 2024 för välfärdsområdet.
Källor:
- Finlands fattigdomsrapport 2022: https://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2022/10/EAPN-FIN_Koyhyysvahti-2022_nettiin-valmis.pdf
- Nyheter gällande fattigdomsrapporten 2022:
- https://www.soste.fi/uutiset/koyhyysvahti-2022-kriisit-toisensa-jalkeen-osuvat-samoihin-ihmisiin-tarvitaan-maaratietoista-politiikkaa-koyhyyden-kasvun-hillitsemiseksi/
- https://www.eapn.fi/koyhyysvahti-2022-myonteista-kehitysta-mutta-myos-merkkeja-koyhyyden-syvenemisesta/
- Finlands fattigdomsrapport 2021: https://www.eapn.fi/koyhyysvahti-2021-tiivis-paketti-koyhyydesta-ja-koronan-vaikutuksista/
- Statistikscentralens inkomstfördelningsstatistik: https://www.stat.fi/tilasto/tjt
- Kervo stads omfattande välfärdsberättelse 2017–2020: https://www.hyvinvointikertomus.fi/preview/7131074713
- Kervo stad, utkast av välfärdsberättelsen och -planen 2023:https://kerava.production.geniem.io/uploads/sites/2/2023/01/hyvinvointikertomus-ja-hyvinvointisuunnitelma-luonnos.pdf
- Vanda stads välfärdsprogram 2018–2022: https://www.vantaa.fi/fi/hankkeet/hanke/vantaan-hyvinvointiohjelma-2018-2022
- Vanda stad, främjande av välfärd och hälsa:https://www.vantaa.fi/fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/talous-ja-strategia/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistaminen
- Vanda stads välfärdsöversikt 2022: https://www.vantaa.fi/sites/default/files/document/Hyvinvointikatsaus%202022_Vantaan%20kaupunki.pdf
- Vanda stads välfärdsberättelse 2020: https://www.vantaa.fi/sites/default/files/document/Hyvinvointikertomus%202020_Vantaan%20kaupunki.pdf
- Tammerfors stads fattigdomsprogram 2018–2021: https://www.kukakuunteleekoyhaa.fi/wordpress/wp-content/uploads/2019/06/Tampereen-kaupungin-k%C3%B6yhyysohjelma-2018-2021.pdf
- Tammerfors stads fattigdomsprogram 2018–2021 rapport: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_762021/Tampereen_kaupungin_koyhyysohjelman_2018(228333)
- Utnämning av Tammerfors stads fattigdomsarbetsgrupp 2021–2025: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Viranhaltijat/Pormestari/Koyhyystyoryhman_nimeaminen_valtuustokau(254957)
- Artiklar som rör Tammerfors stads fattigdomsprogram:
- https://mikkoaaltonen.fi/tampereelle-koyhyysohjelma/
- https://vasenkaista.fi/2014/10/tampere-sai-koyhyysohjelman/
- https://mikkoaaltonen.fi/koyhyysohjelma-kaupunginvaltuustossa/
- https://mikkoaaltonen.fi/koyhyysohjelma-tamopereelle/koyhyysohjelma/
- https://yle.fi/a/3-7537417
- Kukka Kunnaris fullmäktigemotion: fattigdomsprogrammet för Birkalands välfärdsområde: https://vasenkaista.fi/2022/11/toimenpiteita-koyhyyden-ja-eriarvoisuuden-vahentamiseksi-hyvinvointialueella
- Undertecknades fullmäktigemotion: låginkomsttagares program och guide för Vanda: http://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2337108
- Svar på undertecknades fullmäktigemotion: https://paatokset.vantaa.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2480295
- Jyväskylä stads fattigdomsprogram 2020–2024: https://www.jyvaskyla.fi/sites/default/files/2022-10/koyhyysohjelma-2020-2024.pdf
- Mervi Uusitalos motion till Åbo stads fullmäktige:
- https://www.turku.fi/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/aloite/hae/1768723
- https://www.turunvasemmisto.fi/blogi/2019/12/12/32563/?page2
- https://www.turunvasemmisto.fi/blogi/2019/12/12/32563
- http://merviuusitalo.fi/aloitteeni-turun-koyhyysohjelma/