Beskrivning
Beredare av ärendet: ekonomidirektör Hanna Heinikainen
Enligt 75 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde ska välfärdsområdesstyrelsen godkänna anvisningar för hur budgeten ska göras upp.
Anvisningar för hur budgeten görs upp gällande budget- och ekonomiplanen år 2024–2026 har utarbetats för Vanda och Kervo välfärdsområde. Syftet med anvisningen är att samla centrala handlingar som styr verksamheten i ett dokument, särskilt med tanke på finansiering och budgetberedning samt på ett allmänt plan ge anvisningar om beredning. Anvisningen innehåller dessutom en tidtabell för utarbetningen.
Anvisningarna definierar budgetens och ekonomiplanens innehåll till den del de är kända när anvisningarna utarbetas. Anvisningarna för hur budgeten och ekonomiplanen ska göras upp har utarbetats på basis av de uppgifter om ekonomi och verksamhet som varit kända vid den tidpunkten då anvisningar för hur budgeten görs upp har publicerats.
Bakgrund
Organiseringsansvaret för social- och hälsovården samt räddningsväsendet överfördes till välfärdsområden 1.1.2023. Ett välfärdsområde är ett offentligrättsligt samfund som har självstyre inom sitt område (lagen om välfärdsområden 611/2021). Finansieringsmodellen av välfärdsområdena grundar sig i huvudsak på statlig finansiering och delvis på kund- och användaravgifter. Med stöd av självstyren har välfärdsområden rätt att självständigt besluta om hur den allmänt täckta basfinansieringen riktas för att sköta sina uppgifter.
Principerna för utarbetandet av budget och ekonomiplan för välfärdsområdet
Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska innehålla en investeringsplan samt en ekonomiplan för tre eller flera år. Budgetåret är planperiodens första år. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi.
I budgeten inkluderas de anslag och beräknade inkomster som krävs för att uppnå målet för uppgifterna och verksamheten. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. Finansieringsbehovet får inte täckas med långfristiga lån. Välfärdsområdets budget och ekonomiplan ska innehålla en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel.
Enligt lagen om välfärdsområden ska i ekonomiplanen godkännas målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi som verkställer välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska upprättas så att den är i balans eller uppvisar överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.
Enligt § 24 i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) förhandlar social- och hälsovårdsministeriet årligen separat med varje välfärdsområde om genomförandet av de social- och hälsovårdens uppgifter som omfattas av dess organiseringsansvar. Finansministeriet deltar i förhandlingarna. I förhandlingarna behandlas bland annat hur behovet och kvantiteten av tjänster och övriga åtgärder kan uppskattas och förutses, hur produktiv och kostnadsnyttoeffektiv social- och hälsovården är samt hur kostnaderna utvecklas och finansieringen räcker i välfärdsområdet.
Behandling av budgetförslaget
Uppgörandet av budgeten i Vanda och Kervo välfärdsområde har inletts med att utarbeta en verksamhetsmiljöanalys, som presenterades för välfärdsområdesfullmäktige och -styrelsen i april 2023. Välfärdsområdesstyrelsen ger vägledningar för budgetberedningen i vårens och höstens strategiseminarium.
Välfärdsområdesdirektörens budgetförslag publiceras 24.10.2023, efter vilken fullmäktigegruppernas behandling av budgetförslaget inleds. Ledamöterna och fullmäktigegrupperna har en möjlighet att ställa skriftliga frågor och begära om utredningar som rör budgeten, som välfärdsområdet ger svar på. Efter detta kan fullmäktigegruppen göra ändringsförslag på välfärdsdirektörens budgetförslag. Alla ändringsförslag skickas till fullmäktigegrupperna för utvärdering innan budgetförhandlingarna kompletterade med föredragarens eventuella förslag. Syftet med utvärderingen är, att förslag som har fått ett tydligt understöd med viktat enligt fullmäktigegruppernas storlek kan godkännas direkt som en del av budgetförslaget, budgetförslag som blivit utan understöd kan utelämnas från förhandlingarna och förhandlingen riktas mot ändringsförslag som blir kvar. I anvisningen för budgeten föreslår man att man drar upp en riktlinje, där gränsen mellan direkt understöd och avslag är 55 % eller mer. De kvarvarande ändringsförslagen tas upp för behandling i budget- och ekonomiplansförhandlingen 21.11.2023.
Välfärdsområdesstyrelsen behandlar budgetförslaget 2024 för Vanda och Kervo välfärdsområde och ekonomiplanen 2024–2026 på sitt sammanträde 28.11.2023, efter vilken ärendet ska gå till behandling i välfärdsområdesförvaltningen 12.12.2023.
Beslutsförslag
Områdesstyrelsen beslutar att:
- godkänna bifogade anvisningar för hur budgeten ska göras upp,
- befullmäktigar ekonomiberedningsdirektören att under 2023 precisera och komplettera anvisningarna för hur budgeten görs upp för de delar som det behövs.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.