Perustelut
Aluehallitus on kokouksessaan 18.5.2022 § 69 hyväksynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman laadintaohjeen vuosille 2023–2026. Laadintaohjeeseen on koottu keskeiset talousarviovalmistelua ohjaavat periaatteet, lait ja asetukset.
Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialuelain mukaan talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelma on hyvinvointialuelain mukaan laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä, eli vuoden 2025 loppuun mennessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.
Talousarvion ja -suunnitelman laadinta hyvinvointialueella
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvioehdotus 2023 on valmisteltu siten, että se sisältää tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot, sekä investointilaskelman. Lisäksi siinä on osoitettu, miten rahoitustarve katetaan.
Talousarvioarvio 2023 laadittu valtiovarainministeriön 17.11.2022 julkaisemaan rahoituskehykseen. Taloussuunnitelmavuosien 2024 - 2026 osalta arvio valtiolta saatavasta rahoituksesta perustuu hyvinvointialueiden rahoitusta koskevaan ns. painelaskelmaan, joka sisältää siirtymätasauksen vaikutuksen vuosien 2024–2026 rahoitukseen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen taloussuunnitelmassa vuosille 2024 ja 2025 on otettu huomioon lain hyvinvointialueiden rahoituksesta § 10 (8.7.2022/700) mukainen valtion rahoituksen tasoa määritettäessä toteutuneiden kustannusten jälkikäteen tapahtuva rahoittaminen. Arvioidut korjaukset perustuvat tilinpäätösennusteisiin alkaen vuoden 2022 talouden toteumaennusteesta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvio on noin 57 milj. euroa alijäämäinen. Alijäämän taustalla on mm. siirtyvien organisaatioiden vuoden 2022 ennakoidut talouden ylitykset sekä se, ettei valtion rahoitus kata kaikkia historiallisen suuren muutoksen muutoskustannuksia. Taloussuunnitelma on laadittu siten, että talouden tasapainottaminen toteutuu lain edellyttämässä määräajassa.
Talousarvioprosessi
Aluehallitus päätti kokouksessaan 28.10.2022 § 220 asettaa talousarvioneuvotteluihin talousarvion neuvottelukunnan. Hyvinvointialuejohtajan talousarvio- 2023 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2023–2026 julkaistiin tiedotustilaisuudessa 3.11.2022. Tämän jälkeen aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä on ollut mahdollisuus kysyä ja tehdä muutosesityksiä liittyen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen. Muutosesitykset käsitellään talousarvion neuvottelukunnan neuvottelussa 13.12.2022, jonka jälkeen talousarvioehdotus etenee aluehallituksen käsittelyyn 14.12.2022.
Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan, tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi. Tarkastuslautakunta on osaltaan käsitellyt talousarviota kokouksessaan 15.11.2022 § 47.
Aluevaltuusto käsittelee hyvinvointialueen talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2023-2026 kokouksessaan 20.12.2022. Talousarvion hyväksynnän yhteydessä hyväksytään myös investointisuunnitelma vuosille 2023-2027. Aluevaltuuston hyväksymä talousarvio tulee voimaan 1.1.2023 lukien.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2026.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2026. Talousjohtajalle annetaan oikeus tehdä talousarvioon teknisiä korjauksia.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
------------------------------------------------
Lauri Kaira jätti päätökseen Kokoomuksen aluevaltuustoryhmän ja Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: "Esitämme huolemme hoitotakuun toteutumisesta ja henkilöstön riittävyydestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveyspalveluissa syksyllä 2023. Hoitotakuu kiristyy 1.9.2023 alkaen 14 vuorokauteen perusterveydenhuollon kiireettömässä hoidossa ja edelleen 1.11.2024 alkaen seitsemään vuorokauteen. Jos hyvinvointialue ei kykene antamaan hoitoa laissa säädetyissä enimmäisajoissa, sen on hankittava lain mukaan palveluita muilta palveluntuottajilta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tulisi hoitotakuun velvoitteiden turvaamiseksi, henkilöstön saatavuusongelmien helpottamiseksi ja terveyskeskusjonojen lyhentämiseksi tarkastella yhtenä ratkaisuna ostopalveluiden lisäämistä terveyspalveluissa. Tarkastelun tulisi kattaa sekä kokonaisvaltaisen terveysasemapalvelun hankinnan yksityiseltä palveluntuottajalta että palveluseteleiden laajentamisen ja kehittämisen.”
Pirkko Letto jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: "SOTE-uudistuksen yksi tärkeä tavoite on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraatio. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja uuden HUS yhtymän yhteistyö käynnistyy vuoden alussa, jonka tavoitteena tulee olla asiakaslähtöiset palvelut ja hoitopolut. SDP haluaa tukea tätä yhteistyötä."