Perustelut
Asian valmistelijat: juristi Tiia Tuovinen ja sopimushallinnan asiantuntija Lasse Lund
Selvityksen taustaa ja täydentämisen peruste
Omaisuusselvityksen laatiminen perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettuun lakiin 616/2021 (jäljempänä sote-voimaanpanolaki), joka tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tullut tehdä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.
Sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaan kunta on ollut velvollinen täydentämään edellä mainittuja selvityksiä 30.6.2022 mennessä, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue on katsonut selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 §10 tekemällään päätöksellä Vantaan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvästä sosiaali- ja terveystoimen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista sekä arvion hyvinvointialueelle siirtyvästä henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Vantaan kaupunginhallitus on 6.6.2022 §15 tekemällään päätöksellä täydentänyt sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisesti Vantaan kaupungin selvitystä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvästä omaisuudesta sekä sopimuksista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksillä 29.3.2022 §30, §31, §32 hyväksynyt sote-voimaanpanolain 22–25 §:ssä tarkoitetun irtaimen omaisuuden, sopimuksien ja vastuiden siirtymisen 1.1.2023 hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 28 §). Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa voimaanpanolain 26.3 §:n mukaisesti.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksellään 30.8.2022 §73 hyväksynyt Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa.
Hyvinvointialueilla on edelleen oikeus pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §).
Tällä esityksellä Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 §10 hyväksymään omaisuusselvitykseen ja kaupunginhallituksen 6.6.2022 §15 sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaiseen omaisuusselvityksen täydennykseen annetaan hyvinvointialueelle hyväksyttäväksi Vantaan kaupungilta toimitettu lisätäydennys. Täydennystä ilmoitetaan siirtyvien ja jaettavien sopimusten sekä sellaisten jo aiemmin ilmoitettujen sopimusten osalta, jotka ovat sote-voimaanpanolain 26 § mukaisesti olennaisesti muuttuneet. Vantaan kaupunki on yhdessä hyvinvointialueen kanssa todennut, että tämä 2. omaisuusselvityksen täydennys on hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteutumisen kannalta tarpeellinen.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen omaisuusselvityksestä kaupunginhallitus teki erilliset päätökset 31.1.2022 §12 ja täydensi sitä päätöksellä 6.6.2022 §16. Pelastuslaitosta koskevien selvitysten 2. täydentämisestä on tässä kokouksessa erillinen esitys.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen käytössä olevista toimitiloista ja asunnoista annetun erillisen selvityksen 31.1.202 2 § 11 ja sen täydentämisen 6.6.2022 § 17. Myös tämän selvityksen 2. täydentämisen hyväksymisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.
Kaikki edellä mainitut 31.1.2022 tehdyt kaupunginhallituksen päätökset sekä 6.6.2022 tehdyt omaisuusselvityksen täydennykset on annettu tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Keski- Uudenmaan pelastuslaitosta koskevat selvitykset on annettu myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Tällä esityksellä esitetään hyväksyttäväksi Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 § 10 hyväksymään selvitykseen ja voimaanpanolain 26.3 §:n mukaiseen 6.6.2022 §15 selvityksen täydennykseen tehty 2. täydennys, jonka sisällöstä kaupunki on neuvotellut yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa. Muutoksia ilmoitetaan siirtyvien ja jaettavien sopimusten (ml. ICT-sopimukset) ja siirtyvän irtaimiston osalta.
Siirtyvien sopimuksien täydentämisen perusteet sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen määräpäivän jälkeen
Kaupunginhallituksen päätökselle 6.6.2022 §15 varattiin oikeus täydentää selvityksiä vielä sote-voimaanpanolaissa asetetun 30.6.2022 määräpäivän jälkeen. Lainsäädäntöön on asetettu määräpäivä, jonka tarkoitus on varmistaa se, että hyvinvointialueet saavat kunnilta tarvittavat selvitykset oman hallintonsa perustamista varten riittävän ajoissa. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa neuvotellut omaisuusselvityksen 2. täydennyksestä. Neuvotteluissa täydennys on todettu niin tarpeelliseksi, että se on tehtävä lainsäädännön määräajan umpeutumisen jälkeen, jotta voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hallittu siirtymä.
Sote-voimaanpanolaissa on kunnalle ja hyvinvointialueelle jätetty laaja oikeus neuvotella laista poikkeavia toimintatapoja. Tämä neuvotteluvara on jätetty lainsäädäntöön, koska lainsäädännön tarkoitusta ei ole mahdollista toteuttaa siinä asetettujen päivämäärien yms. tarkalla noudattamisella. On todettava, että lain tarkoituksen toteuttaminen on merkittävämpi päämäärä, kuin sen sanamuodon tarkka tulkinta. Tähän tulkintaan ovat päätyneet myös Kuntaliitto sekä valtionvarainministeriö omissa lausunnoissaan, jotka perustuvat sote-voimaanpanolain 66 § asetettuun velvollisuuteen tarjota kunnille ja hyvinvointialueelle muutostukea uudistuksen aikana. Kuntaliitto ja valtionvarainministeriö ovat todenneet, että laissa siirtyväksi määritellyt sopimukset ja irtaimistot sekä toimitilat, siirtyvät hyvinvointialueelle päivämääristä huolimatta. Tämä sisältölogiikka on näin ollen merkittävämpi kuin laissa asetetut päivämäärät.
Sote-voimaanpanolain 12 § on säädetty kunnan velvollisuudesta osallistua hyvinvointialueiden valmisteluun. Tämän lainsäädännössä asetetun velvollisuuden toteuttamiseksi kunnan on edesautettava kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla hyvinvointialueen perustamista. Tämän velvollisuuden täyttämiseksi on kaupunginhallituksen on tullut tehdä päätös tämän esityksen liitteenä olevien sopimuksien liitteen mukaisista siirroista, vaikka sote-voimaanpanolain 26.3 §:ssä asetettu määräaika on jo kulunut umpeen. Hyvinvointialueen on puolestaan annettava päätös annetuille selvityksille.
Siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta annetun selvityksen 2. täydentäminen
Voimaanpanolain 23 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät 1.1.2023 sen järjestämisvastuulle kuuluvaan toimintaan liittyvä irtaimisto, irtaimen omaisuuden omistusta, hallintaa ja käyttöä koskevat oikeudet sekä immateriaaliset oikeudet ja luvat.
Siirtyväksi irtaimeksi omaisuudeksi annettua selvitystä täydennetään siirtyvissä tiloissa sijaitsevien ilmanlämpöpumppujen osalta.
Täydennykset siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta ovat liitteen välilehdellä ”Siirtyvä irtaimisto”.
Siirtyvistä sopimuksista annetun selvityksen 2. täydentäminen
Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät kunnista 1.1.2023 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset. Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia siitä, että jokin sopimus ei siirry hyvinvointialueelle.
Hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee ajanjaksolla 1.7.2021–31.12.2022.
Siirtyvistä sopimuksista 31.1.2022 § 10 annettuun selvitykseen ja siihen tehtyyn 6.6.2022 § 15 täydennykseen ilmoitetaan tässä 2. täydennyksessä yhteensä 150 kappaletta siirtyviä sopimuksia ja 15 kappaletta jaettavia sopimuksia. Lisäksi siirtyvistä ja jaettavista sopimuksista on ilmoitettu tietojen päivityksiä aiemmin siirrettäviksi ja jaettaviksi ilmoitettuihin sopimuksiin.
Siirtyvät ja jaettavat ICT-sopimukset on koottu omalle välilehdelle. Aiemmin annettua selvitystä täydennetään ilmoittamalla tietojen päivityksiä siirrettäväksi ja jaettavaksi ilmoitettuihin sopimuksiin.
Sopimusten teknisestä siirrosta kaupungin tietojärjestelmistä hyvinvointialueelle sovitaan hyvinvointialueen kanssa tarkemmin (voimaanpanolaki 13.3 §).
Siirtyvät sopimukset ovat päätösesityksen liitteen välilehdillä ”Siirtyvät sopimukset” ja jaettavista sopimuksista on liitteessä välilehti ”Jakautuvat sopimukset”. ICT-sopimuksista on oma välilehtensä ”ICT- sopimukset”.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle osittain siirtyvät sopimukset
Vantaan kaupunginhallitus on päättänyt (31.1.2022 § 10, 6.6.2022 § 15, 28.11.2022 § 13), että osa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvistä sopimuksista siirtyy Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle osittain (”jakautuvat sopimukset”). Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on edelleen päättänyt lainvoimaisilla päätöksillä kyseisten sopimusten siirtämisen (29.3.2022 § 30, 30.8.2022 § 75). Osittain siirtyvien sopimusten osalta sopimukset on tullut jakaa kunnan ja hyvinvointialueen kesken erillisillä dokumenteilla ja voimaanpanolain 28 §:ää tulkiten aluevaltuuston tulee hyväksyä viranhaltijan toimivalta allekirjoittaa ja laatia kyseiset dokumentit.
Vantaan kaupunginhallituksen päätös 28.11.2022 § 13 on tämän päätösesityksen liitteenä.