Aluehallitus, kokous 14.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 262 Keravan kaupungin selvityksen 2. täydennys Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvistä Keravan kaupungin järjestämistä sosiaali- ja terveydenhuollon toimitiloista ja asunnoista

VAKEDno-2022-30

Perustelut

Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen

Selvityksen taustaa ja täydentämisen peruste

Omaisuusselvityksen laatiminen perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettuun lakiin 616/2021 (jäljempänä sote-voimaanpanolaki), joka tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tullut tehdä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.

Sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaan kunta on ollut velvollinen täydentämään edellä mainittuja selvityksiä 30.6.2022 mennessä, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue on katsonut selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt 28.2.2022 § 63 tekemällään päätöksellä Keravan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvästä sosiaali- ja terveydenhuollon toimitilojen ja asuntojen siirtymisestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintaan. Kaupunginhallitus on 20.6.2022 § 174 tekemällään päätöksellä täydentänyt sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisesti Keravan kaupungin selvitystä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvistä asunnoista ja toimitiloista.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on aluevaltuuston päätöksellä 29.3.2022 § 34 hyväksynyt sote-voimaanpanolain 22-25 §:ssä tarkoitetun asuntojen ja toimitilojen siirtymisen 1.1.2023 hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 28 §). Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa voimaanpanolain 26.3 §:n mukaisesti.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksellään 30.8.2022 § 72 hyväksynyt Keravan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa.

Hyvinvointialueilla on edelleen oikeus pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §).

Tällä esityksellä kaupunginhallituksen 28.2.2022 § 63 hyväksymään omaisuusselvitykseen ja kaupunginhallituksen 20.6.2022 § 174 sote- voimaanpanolain 26.3 § mukaiseen omaisuusselvityksen täydennykseen annetaan lisätäydennys. Täydennystä ilmoitetaan siirtyvien asuntojen ja toimitilojen sekä sellaisten jo aiemmin ilmoitettujen asuntojen ja toimitilojen osalta, jotka ovat sote voimaanpanolain 26 § mukaisesti olennaisesti muuttuneet. Keravan kaupunki on yhdessä hyvinvointialueen kanssa todennut, että tämä 2. omaisuusselvityksen täydennys on hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteutumisen kannalta tarpeellinen.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen omaisuudesta ja sopimuksista annetun erillisen selvityksen 28.2.2022 § 62 ja sen täydentämisen 20.6.2022 § 173. Myös tämän selvityksen täydentämisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.

Kaikki edellä mainitut 28.2.2022 tehdyt kaupunginhallituksen päätökset sekä 20.6.2022 tehdyt omaisuusselvityksen täydennykset on annettu tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Tällä esityksellä kaupunginhallituksen 28.2.2022 § 63 hyväksymään selvitykseen ja voimaanpanolain 26.3 §:n mukaiseen 20.6.2022 § 174 täydennykseen tehdään toinen täydennys, jonka sisällöstä kaupunki on neuvotellut yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa. Muutoksia ilmoitetaan siirtyvien asuntojen ja toimitilojen osalta.

Siirtyvien sopimuksien täydentäminen sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen määräpäivän jälkeen

Kaupunginhallituksen päätökselle 20.6.2022 § 174 varattiin oikeus täydentää selvityksiä vielä sote-voimaanpanolaissa asetetun 30.6.2022 määräpäivän jälkeen. Lainsäädäntöön on asetettu määräpäivä, jonka tarkoitus on varmistaa se, että hyvinvointialueet saavat kunnilta tarvittavat selvitykset oman hallintonsa perustamista varten riittävän ajoissa. Keravan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa neuvotellut omaisuusselvityksen 2. täydennyksestä. Neuvotteluissa täydennys on todettu niin tarpeelliseksi, että se on tehtävä lainsäädännön määräajan umpeutumisen jälkeen, jotta voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hallittu siirtymä.

Sote-voimaanpanolaissa on kunnalle ja hyvinvointialueelle jätetty laaja oikeus neuvotella laista poikkeavia toimintatapoja. Tämä neuvotteluvara on jätetty lainsäädäntöön, koska lainsäädännön tarkoitusta ei ole mahdollista toteuttaa siinä asetettujen päivämäärien yms. tarkalla noudattamisella. On todettava, että lain tarkoituksen toteuttaminen on merkittävämpi päämäärä, kuin sen sanamuodon tarkka tulkinta. Tähän tulkintaan ovat päätyneet myös Kuntaliitto sekä valtionvarainministeriö omissa lausunnoissaan, jotka perustuvat sote- voimaanpanolain 66 § asetettuun velvollisuuteen tarjota kunnille ja hyvinvointialueelle muutostukea uudistuksen aikana. Kuntaliitto ja valtionvarainministeriö ovat todenneet, että laissa siirtyväksi määritellyt sopimukset ja irtaimistot sekä toimitilat, siirtyvät hyvinvointialueelle päivämääristä huolimatta. Tämä sisältölogiikka on näin ollen merkittävämpi kuin laissa asetetut päivämäärät.

Sote-voimaanpanolain 12 § on säädetty kunnan velvollisuudesta osallistua hyvinvointialueiden valmisteluun. Tämän lainsäädännössä asetetut velvollisuuden toteuttamiseksi kunnan on edesautettava kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla hyvinvointialueen perustamista. Tämän velvollisuuden täyttämiseksi on kaupunginhallituksen tehtävä päätös tämän esityksen liitteenä olevien sopimuksien liitteen mukaisista siirroista, vaikka sote-voimaanpanolain 26.3 §:ssä asetettu määräaika on jo kulunut umpeen.

Vuokralle otetuista toimitiloista ja asunnoista annetun selvityksen täydentäminen

Voimaanpanolain 25 § ja 22 §:ien mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset ja erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat.

Keravan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä varten vuokraamien toimitilojen ja asuntojen vuokrasopimukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat siirtyvät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 1.1.2023, jolleivat hyvinvointialue ja kunta toisin sovi (voimaanpanolaki 22, 25 §).

Täydennyksessä ilmoitetaan uutena kohteena Ahjon kylätalon äänitysstudio. Poistuneita kohteita ovat Sampolan palvelukeskuksesta listalla ollut Soten arkisto (menee terveyskeskukseen) sekä yhteispalvelupisteen 1/6 työpisteosuus, jonka tarve korvautuu erillisellä Keravan ja hyvinvointialueen välisellä palvelusopimuksella. Hoivakoti Vomman osalta on kirjattu hinnantarkistusilmoituksen mukaiset tiedossa olevat uudet vuokrahinnat. Marttilan hoivakodin aiempaan pääomavuokraan on lisätty tulevan käyttäjän haluamien lisätöiden kustannusvaikutus.

Keravan kaupunki ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on neuvotellut "Valtioneuvoston asetus kunnan ja hyvinvointialueen välisen siirtymäkauden vuokrasopimuksen vuokran määräytymisestä vuosina 2023-2026" 272/2022 mukaisesti mahdollisuudesta tuottaa siirrettävien kiinteistöjen siivous Keravan kaupungin toimesta. Siivouksen kustannukset on esitetty täydennetyssä taulukossa omassa sarakkeessaan. Siivouksen osalta voivat sopijaosapuolet jatkossa määrittää palvelutilauksen sisällön sekä keston siirtymäkauden osalta erikseen.

Keravan kaupunki on esittänyt hyvinvointialueelle, että kuntouttavan työtoiminnan tilan (kaupungintalo, Kauppakaari 11) osalta ei sovelleta sote- voimaanpanolaissa olevaa vuokra-aikaa koskevaa 3+1 vuoden sääntöä (sote- voimaanpanolaki 22.2 §). Kaupungilla on tarkoitus kaavoittaa kiinteistölle asuinrakentamista lähivuosien aikana. Kaupungilla on esittää vastaavat korvaavat tilat vuoden 2024 alusta lukien vähintään siirtymäkauden 3 +1 loppuun saakka.

Kyseessä oleva Keravan kaupunginhallituksen 7.12.2022 § 325 päätös on tämän päätösesityksen liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. merkitä tiedoksi liitteenä olevan Keravan kaupunginhallituksen 28.2.2022 § 63 hyväksymän ja kaupunginhallituksen 20.6.2022 § 174 hyväksymän selvityksen täydennyksen 2. täydennyksen Keravan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon käytössä olevista toimitiloista ja asunnoista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle voimaanpanolain 26 §:n mukaisesti;
  2. hyväksyä, että liitteessä mainitut toimitilat ja vuokrasopimukset siirtyvät 1.1.2023 Keravan kaupungilta hyvinvointialueelle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa juristi Tiia Tuovinen, tiia.tuovinen2@vantaa.fi.

Kokouskäsittely

Nina Korventaival ja Terhi Enjala ilmoittivat 261 §:n kohdalla olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella myös tässä asiakohdassa ja Jüri Linros ilmoitti § 261 kohdalla olevansa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella myös tässä asiakohdassa. He olivat pois asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan. Päätöksenteon jälkeen he saapuivat takaisin kokoukseen.