Perustelut
Asian valmistelija: vt. henkilöstöjohtaja Anne Sivula
Aluehallitus on käsitellyt hyvinvointialueen henkilöstöetuja kokouksissaan 14.9.2022 § 168 ja 28.10.2022 § 210. Aluehallitus päätti kokouksessaan 28.10.2022 palauttaa lounasedun uudelleen valmisteltavaksi.
Hyvinvointialue uutena toimijana on profiloitumassa työnantajana. Kantava teema on tehdä monella saralla vaikuttavia tekoja, jotta luomme erinomaista henkilöstökokemusta ja sitä kautta turvaamme henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä. Henkilöstöruokailun tukeminen on vaikuttavimpia investointeja henkilöstön tuloksellisuuteen, työhyvinvointiin, terveyteen ja henkilöstökokemukseen.
Verohallinnon ohjeistus koskien lounasetua
Verohallinnon ohjeistuksen mukaan ravinto- eli lounasedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa palkansaajalle aterian käypää hintaa alempaan hintaan tai täysin vastikkeetta. Ateriana pidetään lounasta, päivällistä ja illallista.
Työnantaja voi järjestää työntekijälle luontoisetuna tarjoamalla aterian työnantajan ylläpitämässä omassa työpaikkaruokalassa, muun ruokalanpitäjän ylläpitämässä työpaikkaruokalassa tai niin sanottuna sopimusruokailuna yleisessä käytössä olevassa ravintolassa. Työnantaja voi tällöin kustantaa lounaan hinnasta enintään 25 % verotusarvojen puitteissa.
Laitosruokailulla tarkoitetaan taas ruokailua, joka on järjestetty potilas-, oppilas tai muuna vastaavana ruokailuna. Tällaista ruokailua ei ole järjestetty ensisijaisesti henkilökuntaa varten. Laitosruokailulle on vahvistettu oma luontoisetuarvo, jota sovelletaan sairaalan, koulun, päiväkodin, vanhainkodin ja muun vastaavan laitoksen henkilökunnan saamaan ravintoetuun. Perhekodit eivät kuulu em. laitosruokailun piiriin.
Yleisesti laitosruokailuna saadun ravintoedun arvo on 75 prosenttia tavanomaisen ravintoedun arvosta ja oppilaiden tai hoidettavien ruokailun valvonnan yhteydessä saatu ravintoetu arvostetaan 80 prosenttiin edellä mainitusta laitosruokailun arvosta. Tätä arvoa voidaan soveltaa myös silloin, kun ruoka toimitetaan laitoskeittiöstä työnantajan toiseen toimipisteeseen.
Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen VI luvun 4 §:n mukaan työnantajan työpaikkaruokaloissa peritään pääateriasta (lounas, päivällinen, kouluaterian luonteinen ateria) toimivaltaisen viranomaisen päätöksen mukaan vähintään ravintoedun verotusarvon ja enintään omakustannushinnan mukainen korvaus. Mikäli viranhaltija/työntekijä koulussa, päiväkodissa taikka lastenhuoltolaitoksessa, sairaalassa tai muussa hoitolaitoksessa työvuorossa ollessaan määrätään osallistumaan valvojana tai ohjaajana ruokailuun ns. esimerkkiruokailijana, ei ateriasta tällöin peritä korvausta. Jollei ateriasta peritä korvausta, se katsotaan verotettavaksi luontoiseduksi. Milloin työpaikkaruokailu on järjestetty ulkopuolisessa työpaikkaruokalassa tai ravitsemusliikkeessä, kunta/kuntayhtymä voi osallistua pääateriasta aiheutuviin kustannuksiin siltä osin kuin aterian hinta ylittää työnantajan omissa työpaikkaruokaloissa vastaavanlaisesta ateriasta yleisesti perityn ateriakorvauksen. Muussa tapauksessa kunta/ kuntayhtymä voi korvata ateriasta aiheutuvia kustannuksia verotusarvon ylittävältä osalta, kuitenkin enintään 25 % ateriaa kohti.
Lounasetu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on oman palvelutuotannon toimipisteitä noin 325. Alue ulottuu muun muassa pelastustoimen osalta laajemmalle alueelle kuin Vantaan ja Keravan kaupunkeihin. Osana valmistelua on todettu, että lounasetu on hankala toteuttaa esimerkiksi erilaisin sopimusruokalaratkaisuin, koska kaikkia työntekijöitä hyödyntävää ratkaisua ei olisi mahdollista järjestää. Sopimusruokaluin tasapuolisuus ei toteutuisi.
Tämän vuoksi koko henkilöstöä koskeva veroton 25 % lounasetu esitetään toteutettavaksi sähköisellä ratkaisulla ns. kohdennetulla maksuvälineellä ns. sopimusravintoloissa. Tällöin lounasedun 75 % arvo peritään suoraan lounasedun käyttäjän palkasta. Työntekijän maksuosuus on aina vähintään 8 euroa vuonna 2023 verottajan päätöksen mukaisesti.
Em. ratkaisulla on mahdollisuus ostaa lounasetuhintaan oman työvuoron aikainen ruokailu myös ilta- ja yöaikaan kaikista ruokailupaikoista, jotka ovat osa valittua sähköistä ratkaisua. Kohdennetulla maksuvälineellä on mahdollista tilata ruoka myös suoraan työpaikalle tai ostaa ruoka palvelun piirissä olevien kauppojen ruokatiskeiltä. Ruokailupaikkoja on mahdollisuus myös ehdottaa lisättäväksi sähköisen ratkaisun piiriin, jos paljon käytetty ruokailupaikka ei ole vielä mahdollinen käytettävä valitulla kohdennetulla maksuvälineellä.
Hyvinvointialue on velvollinen noudattamaan lepotaukoja koskevien käytäntöjen osalta kunnallisten virka- ja työehtosopimusten määräyksiä. Valtaosa hyvinvointialueen henkilöstöstä kuuluu sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työ- ja virkaehtosopimuksen (SOTE-sopimus) soveltamispiiriin. Sote-sopimuksessa on neljä työaikamuotoa (toimistotyöaika, yleistyöaika, jaksotyöaika ja liitteen 4 mukainen työaika. Toimistotyöaikaa (täysi säännöllinen työaika 36h 15mim/viikko) sovelletaan hallinto- ja toimistyötehtävissä työskenteleviin. Liitteen 4 mukaisen työajan (täysi säännöllinen työaika 37h 45min/viikko) soveltamispiirissä ovat mm. sosiaalityöntekijät, kuraattorit ja psykologit. Jaksotyötä (täysi säännöllinen työaika keskimäärin 38h 15 min/viikko) sovelletaan tyypillisesti toiminnoissa, joissa on tarve teettää yötyötä tai yli 9 tunnin työvuoroja. Muuhun henkilöstöön sovelletaan yleistyöaikaa (täysi säännöllinen työaika 38h 15min/viikko). Esimerkiksi hoitohenkilöstö on tyypillisesti yleistyöajassa tai jaksotyöajassa.
Eri työaikamuodoissa säännöllisen viikoittaisen täyden työajan pituus vaihtelee. Samoin eri työaikamuodoissa on erilaisia lepotaukoja koskevia määräyksiä. Jaksotyöajassa henkilöstön on ollut mahdollista ruokailla joutuisasti työn ohessa työajalla. Sen sijaan muissa työaikamuodoissa työnantaja on ollut pääsääntöisesti velvollinen järjestämään 30 minuutin omaa aikaa olevan päivittäisen lepotauon. Lokakuussa 2022 syntyneen sopimusratkaisun mukaan 6.3.2023 alkaen myös yleistyöajassa sote-sopimukseen kuuluvalla henkilöstöllä on jatkossa mahdollisuus halutessaan valita joutuisa ateriointi työpaikalla työaikana vastaavalla tavalla kuin jaksotyöajassa on ollut jo aiemmin.
Sote-sopimuksen yleistyöaikaa koskevan lepotaukomääräyksen muuttumisen jälkeen eli 6.3.2023 alkaen valtaosa palvelutuotannossa työskentelevästä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä voi halutessaan valita joutuisan ruokailun työajalla. Muutos yhtenäistää lepotaukokäytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä, joissa työskentelee eri ammattiryhmien edustajia.
Ruokapaikkojen sijaintiin hyvinvointialue ei puutu, mutta luonnollisesti kannustaa mahdollisimman monia ruokapaikkoja liittymään valittuun maksutapajärjestelyyn
Koska teknisesti lounasetua ei valitulla maksutavalla pystytä järjestämään ennen kuin 1.3.2023 alkaen, tarvitaan alkuvuoteen eri käytäntö. Myös Vantaan kaupunkikortti maksutapana poistuu 1.1.2023 lukien. Siksi on ratkottava monien eri palvelutuottajien kanssa, miten alkuvuonna toimitaan, jotta mahdollistetaan henkilöstölle lounasruokailu. Prosenttiosuus (25%) ruuan hinnasta tekee manuaalisesti toteutettavan laskutuksen ongelmalliseksi toteuttaa, siksi työnantajan subventioksi ehdotetaan yhtä ja samaa määrää, 1,40 euroa työntekijän osuuden ollessa kuitenkin vähintään ravintoedun arvo 8,00 euroa. Mahdollisuus tammi-maaliskuussa tällaiseen järjestelyyn tullaan järjestämään vain sellaisten hyvinvointialueen työpaikkojen työpaikkaruokaloihin tai työpaikkojen läheisyydessä oleviin lounaspaikkoihin, joissa työskentelee laajemmin hyvinvointialueen henkilöstöä.
Lounasetu tullaan toteuttamaan e-passisovelluksella, jota käyttävät kaikki hyvinvointialueen työntekijät. Ruokailumahdollisuus e-passilla on hyvin laaja, useimmat lounasruokaa tarjoavat yritykset ovat liittyneet e-passisovellukseen kuten myös monet valmisaterioita myyvät ruokakaupat ja ne kaikki ovat hyvinvointialueen henkilöstön käytettävissä.
Laitosruokailu järjestetään ja päätetään eri toimipisteissä henkilöstöjohtajan päätöksellä ja ohjeistuksella erikseen verohallinnon ohjeita noudattaen. Pääsääntöisesti lounasetu hyödynnetään e-passin kautta, mutta joissain tilanteissa, mm. kouluilla, on tarpeen ratkaista lounasmahdollisuus sopimalla asiasta erikseen palvelutuottajan kanssa.
Lounasedun kustannukseksi 25 %:n edulla arvioidaan 1,9 – 2,1 miljoonaa euroa vuositasolla.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.