Beskrivning
Ärendets beredare: stf. personaldirektör Anne Sivula
Välfärdsområdesstyrelsen har behandlat välfärdsområdets personalförmåner på sina sammanträden 14.9.2022 § 168 och 28.10.2022 § 210. Välfärdsområdesstyrelsen beslutade på sitt sammanträde 28.10.2022 att återremittera lunchförmånen.
Välfärdsområdet är i egenskap av en ny aktör i färd att profilera sig som arbetsgivare. Det bärande temat är att utföra verkningsfulla handlingar inom flera områden för att skapa en utmärkt personalupplevelse och därigenom trygga tillgången på personal och att personalen stannar hos oss. Stödet till personalmåltider är en av de mest effektfulla investeringarna i personalens resultatrika arbete, arbetshälsa, hälsa och personalupplevelsen.
Skatteförvaltningens anvisningar om lunchförmån
Enligt skatteförvaltningens anvisningar avses med kostförmån eller lunchförmån ett arrangemang där arbetsgivaren erbjuder löntagaren en måltid till ett pris som är lägre än gängse pris eller helt utan kostnad. Som måltid ses lunch, middag och supé.
En arbetsgivare kan ordna en kostförmån för en arbetstagare genom att erbjuda en måltid i en egen personalrestaurang som arbetsgivaren driver, i en personalrestaurang som någon annan driver eller som så kallade avtalsmåltider i en restaurang som är i allmän användning. Arbetsgivaren kan då bekosta upp till 25 procent av priset för lunchen, inom ramen för beskattningsvärdet.
Med anstaltsmåltid i sin tur avses en måltid som anordnats för patienter, skolelever eller i form av annan motsvarande måltid. Det är fråga om bespisning som inte i första hand har ordnats för personalen. För anstaltsbespisning har ett separat naturaförmånsvärde fastställts, och detta tillämpas på kostförmåner som man ger personalen vid sjukhus, skolor, daghem, äldreboende och andra motsvarande inrättningar. Familjehem omfattas inte av den ovan nämnda anstaltsbespisningen.
Vanligtvis är värdet av en kostförmån som ges i form av anstaltsbespisning 75 procent av värdet av en sedvanlig kostförmån och en kostförmån i samband med övervakning av elevers eller patienters måltider värderas till 80 procent av värdet av den ovan nämnda anstaltsmåltiden. Detta värde kan också tillämpas då maten levereras från anstaltens kök till arbetsgivarens övriga driftställen.
Enligt kapitel VI 4 § i det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorn uppbärs för huvudmål (lunch, middag, måltid av typen skolmåltid) i en personalmatsal hos arbetsgivaren enligt beslut av den behöriga myndigheten en ersättning som är minst lika stor som kostförmånens beskattningsvärde och högst lika stor som självkostnadspriset. Om en tjänsteinnehavare eller arbetstagare vid en skola, ett daghem, en barnavårdsanstalt, ett sjukhus eller någon annan vårdinstitution åläggs att under ett arbetsskift delta i en måltid i egenskap av övervakare eller handledare s.a.s. som förebild för de andra matgästerna, uppbärs ingen ersättning för måltiden. Om ingen ersättning uppbärs för måltiden, anses den vara en beskattningsbar naturaförmån. Om personalbespisningen har ordnats i en utomstående personalmatsal eller förplägnadsrörelse, kan kommunen eller samkommunen delta i kostnaderna för huvudmålet till den del priset på måltiden överstiger den måltidsersättning som allmänt uppbärs för motsvarande måltid i arbetsgivarens egna personalmatsalar. I annat fall kan kommunen eller samkommunen ersätta kostnaderna för måltiden till den del de överstiger beskattningsvärdet, dock högst med 25 procent per måltid.
Lunchförmånen i Vanda och Kervo välfärdsområde
Vanda och Kervo välfärdsområde har cirka 325 verksamhetsställen för egen serviceproduktion. Området sträcker sig bland annat beträffande räddningsväsendet utanför Vanda och Kervo städers område. Som en del av beredningen har man konstaterat att lunchförmånen är svår att genomföra exempelvis genom olika slags avtalsmatsalslösningar, eftersom det inte går att ordna en lösning som gagnar alla arbetstagare. Avtalsmåltiderna skulle inte vara jämlika.
Av denna anledning föreslås att den skattefria lunchförmånen om 25 procent som gäller hela personalen genomförs med en elektronisk lösning, ett så kallat riktat betalningsmedel i så kallade avtalsrestauranger. Då uppbärs lunchförmånens värde om 75 procent direkt från lönen för den som utnyttjar lunchförmånen. Den andel som betalas av arbetstagaren är 2023 alltid minst 8 euro enligt skattemyndighetens beslut.
Med den ovan nämnda lösningen kan måltider köpas till ett pris som inkluderar lunchförmån under det egna arbetsskiftet även kvälls- och nattetid vid alla måltidsställen som ingår i den valda elektroniska lösningen. Med det riktade betalningsmedlet kan maten också beställas direkt till arbetsplatsen eller köpas i matdisken i affärer som omfattas av tjänsten. Det finns också möjlighet att föreslå att måltidsställen läggs till i den elektroniska lösningen, om ett måltidsställe som används mycket ännu inte kan användas med det valda elektroniska betalningsmedlet.
Välfärdsområdet är skyldigt att i fråga om praxis för vilotider iaktta bestämmelserna i tjänste- och arbetskollektivavtalen för kommunsektorn. Merparten av välfärdsområdets personal hör till tillämpningsområdet för arbets- och tjänstekollektivavtalet för social- och hälsovårdssektorn (SH-avtalet). SH-avtalet har fyra arbetstidsformer (byråarbetstid, allmän arbetstid, periodarbetstid och arbetstid enligt bilaga 4. Byråarbetstid (ordinarie arbetstid på heltid högst 36 h 15 min./vecka) tillämpas på personal som utför administrativa arbetsuppgifter eller byråarbetsuppgifter. Till tillämpningsområdet för arbetstiden enligt bilaga 4 (ordinarie arbetstid på heltid 37 h 45 min./vecka) hör bland annat socialarbetare, kuratorer och psykologer. Periodarbete (ordinarie arbetstid på heltid i genomsnitt 38 h 15 min./vecka) tillämpas vanligtvis inom funktioner där man behöver nattarbete eller över nio timmar långa arbetsskift. På den övriga personalen tillämpas allmän arbetstid (ordinarie arbetstid på heltid 38 h 15min./vecka). Exempelvis vårdpersonal har vanligtvis allmän arbetstid eller periodarbetstid.
Längden på den ordinarie arbetstiden på heltid per vecka varierar i de olika arbetstidsformerna. Likaså gäller olika bestämmelser om vilotid för de olika arbetstidsformerna. Vid periodarbetstid har personalen haft möjlighet att raskt inta måltider vid sidan av arbetet under arbetstid. I de andra arbetstidsformerna har arbetsgivaren däremot i regel varit skyldig att ordna en daglig rast om 30 minuter som inte räknas in i arbetstiden. Enligt avtalsuppgörelsen från oktober 2022 har från och med 6.3.2023 även personal med allmän arbetstid som omfattas av SH-avtalet i fortsättningen möjlighet att, om den anställda önskar det, möjlighet att raskt inta en måltid under arbetstid på arbetsplatsen på motsvarande sätt som tillämpats redan tidigare i periodarbetstid.
Efter ändring av SH-avtalets vilotidsbestämmelse för allmän arbetstid, det vill säga från och med 6.3.2023, kan merparten av personalen inom social- och hälsovården som utför arbete inom serviceproduktionen välja att raskt inta en måltid under arbetstid, om man så önskar. Ändringen förenhetligar vilotidspraxis vid verksamhetsställen där representanter för olika arbetsgrupper arbetar.
Välfärdsområdet lägger sig inte in i placeringen av måltidsställen, men uppmuntrar naturligtvis så många måltidsställen som möjligt att ansluta sig till det valda arrangemanget för betalningsmetod.
Eftersom lunchförmånen av tekniska anledningar inte kan ordnas med den valda betalningsmetoden förrän med start 1.3.2023, behövs för årets början ett annat tillvägagångssätt. Också Vandas stadskort som betalningsmetod upphör från och med 1.1.2023. Därför måste man tillsammans med många olika serviceproducenter lösa frågan om verksamheten under början av året för att möjliggöra luncher för personalen. Den procentuella andelen (25 %) av måltidens pris gör att manuell fakturering är svår att genomföra, och därför föreslås att arbetsgivarens subvention ska vara ett och samma belopp, 1,40 euro, dock så att arbetstagarens andel ändå uppgår minst till värdet på kostförmånen, 8,00 euro. Möjligheten till detta arrangemang i januari–mars kommer endast att ordnas vid sådana personalmatsalar på välfärdsområdets arbetsplatser eller lunchställen i närheten av arbetsplatserna, där ett större antal personal från välfärdsområdet arbetar.
Lunchförmånen kommer att genomföras med applikationen e-passi som används av alla anställda vid välfärdsområdet. E-passi ger omfattande måltidsmöjligheter. De flesta företagen som erbjuder lunch har anslutit sig till applikationen, liksom även många matbutiker som säljer färdiga måltider, och alla dessa kan användas av välfärdsområdets personal.
Anstaltsbespisning ordnas och beslutas separat vid olika verksamhetsställen med personaldirektörens beslut och anvisningar med iakttagande av skatteförvaltningens anvisningar. I regel utnyttjas lunchförmånen via e-passi, men i vissa situationer, bland annat i skolor, måste lunchmöjligheten avgöras genom att separat komma överens om saken med serviceproducenten.
Med 25 procents förmån uppskattas lunchförmånen kosta 1,9–2,1 miljoner euro per år.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att
1. från och med 1.3.2024 införa en lunchförmån där arbetsgivaren bekostar upp till 25 procent av lunchpriset, inom ramen för det beskattningsvärde som skatteförvaltningen fastställer. Personaldirektören ger närmare anvisningar om användning av lunchförmånen.
2. innan den egentliga lunchförmånen införs, under perioden 1.1–28.2.2022, är den andel av lunchbespisningen som arbetsgivaren subventionerar högst 1,40 euro per lunch. Detta genomförs separat för varje serviceproducent genom att komma överens om ordnandet av faktureringen.
3. konstatera att vid de verksamhetsställen där e-passi inte kan användas ska eventuella anstaltsbespisningar i välfärdsområdet ordnas genom personaldirektörens beslut och anvisningar.
Beslut
Beslutsförslaget antogs enhälligt efter diskussion.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.