Perustelut
Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen
Selvityksen taustaa ja täydentämisen peruste
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 § 12 tekemällään päätöksellä ja sen täydennyksellä 6.6.2022 § 16 Vantaan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä Keski- Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta (jäljempänä omaisuusselvitys).
Omaisuusselvityksen laatiminen perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettuun lakiin 616/2021 (jäljempänä sote-voimaanpanolaki), joka tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tullut tehdä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.
Sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaan kunta on ollut velvollinen täydentämään edellä mainittuja selvityksiä 30.6.2022 mennessä, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue on katsonut selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 §12 tekemällään päätöksellä Vantaan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista sekä arvion hyvinvointialueelle siirtyvästä henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Vantaan kaupunginhallitus on 6.6.2022 §16 tekemällään päätöksellä täydentänyt sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisesti Vantaan kaupungin selvitystä Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on hyväksynyt aluevaltuuston päätöksillä 29.3.2022 §30, §31, §32 sote-voimaanpanolain 22–25 §:ssä tarkoitetun pelastustoimen omaisuuden, sopimuksien ja vastuiden siirtymisen 1.1.2023 hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 28 §). Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa voimaanpanolain 26.3 §:n mukaisesti.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksellään 30.8.2022 §75 hyväksynyt Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on käsitellyt 31.3.2022 § 24 kaupungin antaman selvityksen pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on päättänyt ottaa vastaan ja merkitä tiedoksi kaupungin antaman voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen ja valtuuttanut hyvinvointialueen hallintojohtajan tai hallinnon asiantuntijan pyytämään luovuttavilta organisaatioilta mahdollisesti tarvittavia lisäselvityksiä ja että asia tuodaan aluevaltuuston hyväksyttäväksi 30.9.2022 mennessä.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt päätöksellään 22.9.2022 § 55 ottaa vastaan Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto 28.4.2022 § 31 Yhteistoimintasopimuksen Keski-Uudenmaan sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden pelastustoimen järjestämiseksi. Yhteistoimintasopimuksella perustetaan 1.1.2023 alkaen yhteinen pelastuslaitos, joka on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiota. Sopimuksessa on sovittu, että Vantaan kaupunki siirtää hallinnossaan olevan pelastuslaitoksen irtaimiston Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistukseen ja sopimukset siirtyvät lainsäädännön tai sopimuskumppanin suostumuksella perustettavan Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vastuulle. Toimitilojen osalta on sovittu, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimitiloja hallitseva taho hallinnoi myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella pelastuslaitoksen käytössä olevia kiinteistöjä ja tekee niistä vuokrasopimukset. Yhteistoimintasopimus tulee voimaan 1.1.2023.
Hyvinvointialueilla on edelleen oikeus pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §).
Tällä esityksellä esitetään hyväksyttäväksi Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 §12 hyväksymään selvitykseen ja kaupunginhallituksen 6.6.2022 §16 sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaiseen omaisuusselvityksen täydennykseen tehty lisätäydennys. Täydennystä ilmoitetaan siirtyvien pelastustoimen omaisuuden, sopimuksien ja vastuiden osalta sekä sellaisten jo aiemmin ilmoitettujen asuntojen ja toimitilojen osalta, jotka ovat sote-voimaanpanolain 26 § mukaisesti olennaisesti muuttuneet. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa todennut, että tämä 2. omaisuusselvityksen täydennys on hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteutumisen kannalta tarpeellinen.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen omaisuudesta ja sopimuksista annetun erillisen selvityksen 31.1.2022 §10 ja sen täydentämisen 6.6.2022 § 15. Myös tämän selvityksen 2. täydentämisen hyväksymisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen käytössä olevista asunnoista ja toimitiloista erillisen selvityksen 31.1.2022 § 11 ja sen täydentämisen 6.6.2022 § 17. Myös tämän selvityksen 2. täydentämisen hyväksymisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.
Kaikki edellä mainitut 31.1.2022 tehdyt kaupunginhallituksen päätökset sekä 6.6.2022 tehdyt omaisuusselvityksen täydennykset on annettu tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Keski-Uudenmaan pelastuslaitosta koskevat selvitykset on annettu myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Tällä esityksellä Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022§12 hyväksymään selvitykseen ja voimaanpanolain 26.3 §:n mukaiseen 6.6.2022 § 16 täydennykseen tehdään toinen täydennys, jonka sisällöstä kaupunki on neuvotellut yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Muutoksia ilmoitetaan sopimuksiin, jotka on aiemmilla päätöksillä siirretty kokonaan hyvinvointialueelle.
Siirtyvistä sopimuksien täydentämisen perusteet sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen määräpäivän jälkeen
Vantaan kaupunginhallituksen päätökselle 6.6.2022 § 16 varattiin oikeus täydentää selvityksiä vielä sote- voimaanpanolaissa asetetun 30.6.2022 määräpäivän jälkeen. Lainsäädäntöön on asetettu määräpäivä, jonka tarkoitus on varmistaa se, että hyvinvointialueet saavat kunnilta tarvittavat selvitykset oman hallintonsa perustamista varten riittävän ajoissa. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa neuvotellut omaisuusselvityksen 2. täydennyksestä. Neuvotteluissa täydennys on todettu niin tarpeelliseksi, että se on tehtävä lainsäädännön määräajan umpeutumisen jälkeen, jotta voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hallittu siirtymä.
Sote-voimaanpanolaissa on kunnalle ja hyvinvointialueelle jätetty laaja oikeus neuvotella laista poikkeavia toimintatapoja. Tämä neuvotteluvara on jätetty lainsäädäntöön, koska lainsäädännön tarkoitusta ei ole mahdollista toteuttaa siinä asetettujen päivämäärien yms. tarkalla noudattamisella. On todettava, että lain tarkoituksen toteuttaminen on merkittävämpi päämäärä, kuin sen sanamuodon tarkka tulkinta. Tähän tulkintaan ovat päätyneet myös Kuntaliitto sekä valtionvarainministeriö omissa lausunnoissaan, jotka perustuvat sote-voimaanpanolain 66 § asetettuun velvollisuuteen tarjota kunnille ja hyvinvointialueelle muutostukea uudistuksen aikana. Kuntaliitto ja valtionvarainministeriö ovat todenneet, että laissa siirtyväksi määritellyt sopimukset ja irtaimistot sekä toimitilat, siirtyvät hyvinvointialueelle päivämääristä huolimatta. Tämä sisältölogiikka on näin ollen merkittävämpi kuin laissa asetetut päivämäärät.
Sote-voimaanpanolain 12 § on säädetty kunnan velvollisuudesta osallistua hyvinvointialueiden valmisteluun. Tämän lainsäädännössä asetetut velvollisuuden toteuttamiseksi kunnan on edesautettava kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla hyvinvointialueen perustamista. Tämän velvollisuuden täyttämiseksi on kaupunginhallituksen tehtävä päätös tämän esityksen liitteenä olevien sopimuksien liitteen mukaisista siirroista, vaikka sote-voimaanpanolain 26.3 §:ssä asetettu määräaika on jo kulunut umpeen.
Pelastustoimen siirtyvistä sopimuksista annetun selvityksen 2. täydentäminen
Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät kunnista 1.1.2023 pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset. Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia siitä, että jokin sopimus ei siirry hyvinvointialueelle.
Hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee ajalla 1.7.2021–31.12.2022.
Pelastustoimen siirtyviin sopimuksiin ilmoitetaan muutoksia 2 sopimuksen osalta. Liitteeseen merkityt sopimukset on kaupunginhallituksen 31.1.2022 § 12 päätöksellä merkitty siirtyväksi kokonaan hyvinvointialueelle. Uuden arvion myötä on todettu, että sopimukset ovat tarpeellisia myös kaupungin toiminnassa.
Kyseessä oleva Vantaan kaupunginhallituksen 28.11.2022 § 14 päätös on tämän päätösehdotuksen liitteenä.