Aluehallitus, kokous 14.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 259 Vantaan kaupungin selvityksen 2. täydennys Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista

VAKEDno-2022-30

Perustelut

Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen

Selvityksen taustaa ja täydentämisen peruste

Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 § 12 tekemällään päätöksellä ja sen täydennyksellä  6.6.2022 § 16 Vantaan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä Keski- Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, henkilöstöstä, palkkakuluista  ja lomapalkkavelasta (jäljempänä omaisuusselvitys). 

Omaisuusselvityksen laatiminen perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettuun lakiin 616/2021 (jäljempänä sote-voimaanpanolaki), joka tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan  on tullut tehdä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista  sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta  omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. 

Sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaan kunta on ollut velvollinen täydentämään edellä mainittuja selvityksiä 30.6.2022 mennessä, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue on katsonut  selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.

Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 §12 tekemällään päätöksellä Vantaan kaupungin  selvityksen Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle Keski-Uudenmaan  pelastuslaitoksen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista sekä arvion hyvinvointialueelle siirtyvästä  henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Vantaan kaupunginhallitus on 6.6.2022 §16  tekemällään päätöksellä täydentänyt sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisesti Vantaan kaupungin  selvitystä Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on hyväksynyt aluevaltuuston päätöksillä 29.3.2022 §30, §31, §32 sote-voimaanpanolain 22–25 §:ssä tarkoitetun pelastustoimen omaisuuden, sopimuksien ja vastuiden siirtymisen 1.1.2023 hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 28 §). Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt  tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa voimaanpanolain 26.3 §:n mukaisesti. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksellään 30.8.2022 §75 hyväksynyt Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen  täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja  selvityksiä tarvittaessa.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on käsitellyt 31.3.2022 § 24 kaupungin antaman  selvityksen pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, henkilöstöstä, palkkakuluista ja  lomapalkkavelasta. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on päättänyt ottaa vastaan ja merkitä tiedoksi  kaupungin antaman voimaanpanolain 26 §:n mukaisen selvityksen ja valtuuttanut hyvinvointialueen hallintojohtajan tai hallinnon asiantuntijan pyytämään luovuttavilta organisaatioilta mahdollisesti  tarvittavia lisäselvityksiä ja että asia tuodaan aluevaltuuston hyväksyttäväksi 30.9.2022 mennessä.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt päätöksellään 22.9.2022 § 55 ottaa  vastaan Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen  täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja  selvityksiä tarvittaessa. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan  hyvinvointialueen aluevaltuusto 28.4.2022 § 31 Yhteistoimintasopimuksen Keski-Uudenmaan sekä  Vantaan ja Keravan hyvinvointialueiden pelastustoimen järjestämiseksi. Yhteistoimintasopimuksella  perustetaan 1.1.2023 alkaen yhteinen pelastuslaitos, joka on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen  organisaatiota. Sopimuksessa on sovittu, että Vantaan kaupunki siirtää hallinnossaan olevan  pelastuslaitoksen irtaimiston Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistukseen ja sopimukset siirtyvät  lainsäädännön tai sopimuskumppanin suostumuksella perustettavan Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vastuulle. Toimitilojen osalta on sovittu, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen  toimitiloja hallitseva taho hallinnoi myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella pelastuslaitoksen  käytössä olevia kiinteistöjä ja tekee niistä vuokrasopimukset. Yhteistoimintasopimus tulee voimaan 1.1.2023. 

Hyvinvointialueilla on edelleen oikeus pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan  hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja  terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan  kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §). 

Tällä esityksellä esitetään hyväksyttäväksi Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 §12 hyväksymään selvitykseen ja  kaupunginhallituksen 6.6.2022 §16 sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaiseen omaisuusselvityksen  täydennykseen tehty lisätäydennys. Täydennystä ilmoitetaan siirtyvien pelastustoimen omaisuuden,  sopimuksien ja vastuiden osalta sekä sellaisten jo aiemmin ilmoitettujen asuntojen ja toimitilojen osalta,  jotka ovat sote-voimaanpanolain 26 § mukaisesti olennaisesti muuttuneet. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa todennut, että tämä 2. omaisuusselvityksen täydennys on hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteutumisen kannalta tarpeellinen.

Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen  omaisuudesta ja sopimuksista annetun erillisen selvityksen 31.1.2022 §10 ja sen täydentämisen  6.6.2022 § 15. Myös tämän selvityksen 2. täydentämisen hyväksymisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.  

Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen käytössä  olevista asunnoista ja toimitiloista erillisen selvityksen 31.1.2022 § 11 ja sen täydentämisen 6.6.2022 § 17. Myös tämän selvityksen 2. täydentämisen hyväksymisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.  

Kaikki edellä mainitut 31.1.2022 tehdyt kaupunginhallituksen päätökset sekä 6.6.2022 tehdyt  omaisuusselvityksen täydennykset on annettu tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä  Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Keski-Uudenmaan pelastuslaitosta koskevat selvitykset on  annettu myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.   

Tällä esityksellä Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022§12 hyväksymään selvitykseen ja voimaanpanolain 26.3  §:n mukaiseen 6.6.2022 § 16 täydennykseen tehdään toinen täydennys, jonka sisällöstä kaupunki on neuvotellut yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen  kanssa. Muutoksia ilmoitetaan sopimuksiin, jotka on aiemmilla päätöksillä siirretty kokonaan  hyvinvointialueelle. 

Siirtyvistä sopimuksien täydentämisen perusteet sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen määräpäivän jälkeen

Vantaan kaupunginhallituksen päätökselle 6.6.2022 § 16 varattiin oikeus täydentää selvityksiä vielä sote- voimaanpanolaissa asetetun 30.6.2022 määräpäivän jälkeen. Lainsäädäntöön on asetettu määräpäivä,  jonka tarkoitus on varmistaa se, että hyvinvointialueet saavat kunnilta tarvittavat selvitykset oman  hallintonsa perustamista varten riittävän ajoissa. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan  hyvinvointialueen kanssa neuvotellut omaisuusselvityksen 2. täydennyksestä. Neuvotteluissa täydennys  on todettu niin tarpeelliseksi, että se on tehtävä lainsäädännön määräajan umpeutumisen jälkeen, jotta  voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hallittu siirtymä. 

Sote-voimaanpanolaissa on kunnalle ja hyvinvointialueelle jätetty laaja oikeus neuvotella laista poikkeavia toimintatapoja. Tämä neuvotteluvara on jätetty lainsäädäntöön, koska lainsäädännön tarkoitusta ei ole mahdollista toteuttaa siinä asetettujen päivämäärien yms. tarkalla noudattamisella. On todettava, että lain tarkoituksen toteuttaminen on merkittävämpi päämäärä, kuin sen sanamuodon tarkka tulkinta. Tähän tulkintaan ovat päätyneet myös Kuntaliitto sekä valtionvarainministeriö omissa lausunnoissaan, jotka perustuvat sote-voimaanpanolain 66 § asetettuun velvollisuuteen tarjota kunnille ja hyvinvointialueelle muutostukea uudistuksen aikana. Kuntaliitto ja valtionvarainministeriö ovat  todenneet, että laissa siirtyväksi määritellyt sopimukset ja irtaimistot sekä toimitilat, siirtyvät  hyvinvointialueelle päivämääristä huolimatta. Tämä sisältölogiikka on näin ollen merkittävämpi kuin  laissa asetetut päivämäärät.

Sote-voimaanpanolain 12 § on säädetty kunnan velvollisuudesta osallistua hyvinvointialueiden  valmisteluun. Tämän lainsäädännössä asetetut velvollisuuden toteuttamiseksi kunnan on edesautettava  kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla hyvinvointialueen perustamista. Tämän velvollisuuden täyttämiseksi on kaupunginhallituksen tehtävä päätös tämän esityksen liitteenä olevien sopimuksien  liitteen mukaisista siirroista, vaikka sote-voimaanpanolain 26.3 §:ssä asetettu määräaika on jo kulunut  umpeen. 

Pelastustoimen siirtyvistä sopimuksista annetun selvityksen 2. täydentäminen

Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät kunnista 1.1.2023 pelastustoimen  järjestämiseen liittyvät sopimukset. Hyvinvointialue ja kunta voivat sopia siitä, että jokin sopimus ei siirry hyvinvointialueelle.

Hyvinvointialueelle eivät siirry vahingonkorvausvastuut tai muut sopimuksen päättämisestä seuraavat  vastuut sellaisista sopimuksista, jotka kunta tekee ajalla 1.7.2021–31.12.2022.

Pelastustoimen siirtyviin sopimuksiin ilmoitetaan muutoksia 2 sopimuksen osalta. Liitteeseen merkityt  sopimukset on kaupunginhallituksen 31.1.2022 § 12 päätöksellä merkitty siirtyväksi kokonaan  hyvinvointialueelle. Uuden arvion myötä on todettu, että sopimukset ovat tarpeellisia myös  kaupungin toiminnassa.   

Kyseessä oleva Vantaan kaupunginhallituksen 28.11.2022 § 14 päätös on tämän päätösehdotuksen liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. merkitä tiedoksi saapuneen Vantaan kaupungin kaupunginhallituksen 28.11.2022 § 14 liitteen mukaisen Vantaan kaupungin selvityksen 2. täydennyksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta,  sopimuksista ja vastuista;
  2. hyväksyä liitteessä mainittuna muutoksena, että yksilöidyt kaksi sopimusta jaetaan Vantaan kaupungin ja hyvinvointialueen kesken.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa juristi Tiia Tuovinen, tiia.tuovinen2@vantaa.fi.

Kokouskäsittely

Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri ja Pirjo Luokkala ilmoittivat 258 §:n kohdalla olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella myös tässä asiakohdassa ja Patrik Karlsson, Jari Sainio, Olga Gilbert ja Timo Aronkytö ilmoittivat 258 §:n kohdalla olevansa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella myös tässä asiakohdassa. He olivat pois asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan. Jouko Lindtman oli Jari Sainion varalla.