Perustelut
Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen
Selvityksen taustaa ja täydentämisen peruste
Omaisuusselvityksen laatiminen perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettuun lakiin 616/2021 (jäljempänä sote-voimaanpanolaki), joka tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tullut tehdä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista.
Sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaan kunta on ollut velvollinen täydentämään edellä mainittuja selvityksiä 30.6.2022 mennessä, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue on katsonut selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.
Vantaan kaupunginhallitus on hyväksynyt 31.1.2022 §11 tekemällään päätöksellä Vantaan kaupungin selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvästä sosiaali- ja terveystoimen omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista sekä arvion hyvinvointialueelle siirtyvästä henkilöstöstä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta. Vantaan kaupunginhallitus on 6.6.2022 §17 tekemällään päätöksellä täydentänyt sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisesti Vantaan kaupungin selvitystä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyvästä asunnoista ja toimitiloista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätöksillä 29.3.2022 §30, §31, §32 hyväksynyt sote-voimaanpanolain 22–25 §:ssä tarkoitetun asuntojen ja toimitilojen siirtymisen 1.1.2023 hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 28 §). Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa voimaanpanolain 26.3 §:n mukaisesti.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päätöksellään 30.8.2022 §72 hyväksynyt Vantaan kaupungin antaman sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen omaisuusselvityksen täydentämisen. Lisäksi aluevaltuusto on merkinnyt tiedoksi varatun oikeuden täydentää annettuja selvityksiä tarvittaessa.
Hyvinvointialueilla on edelleen oikeus pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §).
Tällä esityksellä Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 §11 hyväksymään omaisuusselvitykseen ja kaupunginhallituksen 6.6.2022 §17 sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaiseen omaisuusselvityksen täydennykseen annetaan hyvinvointialueelle hyväksyttäväksi lisätäydennys. Täydennystä ilmoitetaan siirtyvien asuntojen ja toimitilojen sekä sellaisten jo aiemmin ilmoitettujen asuntojen ja toimitilojen osalta, jotka ovat sote- voimaanpanolain 26 § mukaisesti olennaisesti muuttuneet. Vantaan kaupunki on yhdessä hyvinvointialueen kanssa todennut, että tämä 2. omaisuusselvityksen täydennys on hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteutumisen kannalta tarpeellinen.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen omaisuusselvityksestä kaupunginhallitus teki erilliset päätökset 31.1.2022 §12 ja täydensi sitä päätöksellä 6.6.2022 §16. Pelastuslaitosta koskevien selvitysten 2. täydentämisestä on tässä kokouksessa erillinen esitys.
Kaupunginhallitus on hyväksynyt myös hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen omaisuudesta ja sopimuksista annetun erillisen selvityksen 31.1.2022 §10 ja sen täydentämisen 6.6.2022 §15. Myös tämän selvityksen täydentämisestä on tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.
Kaikki edellä mainitut 31.1.2022 tehdyt kaupunginhallituksen päätökset sekä 6.6.2022 tehdyt omaisuusselvityksen täydennykset on annettu tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Keski- Uudenmaan pelastuslaitosta koskevat selvitykset on annettu myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Tällä esityksellä esitetään hyväksyttäväksi Vantaan kaupunginhallituksen 31.1.2022 §11 hyväksymään selvitykseen ja voimaanpanolain 26.3 §:n mukaiseen 6.6.2022 §17 täydennykseen tehty toinen täydennys, jonka sisällöstä kaupunki on neuvotellut yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa. Muutoksia ilmoitetaan siirtyvien asuntojen ja toimitilojen osalta.
Siirtyvien sopimuksien täydentäminen sote-voimaanpanolain 26.3 § mukaisen määräpäivän jälkeen
Vantaan kaupunginhallituksen päätökselle 6.6.2022 § 17 varattiin oikeus täydentää selvityksiä vielä sote- voimaanpanolaissa asetetun 30.6.2022 määräpäivän jälkeen. Lainsäädäntöön on asetettu määräpäivä, jonka tarkoitus on varmistaa se, että hyvinvointialueet saavat kunnilta tarvittavat selvitykset oman hallintonsa perustamista varten riittävän ajoissa. Vantaan kaupunki on yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa neuvotellut omaisuusselvityksen 2. täydennyksestä. Neuvotteluissa täydennys on todettu niin tarpeelliseksi, että se on tehtävä lainsäädännön määräajan umpeutumisen jälkeen, jotta voidaan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuun hallittu siirtymä.
Sote-voimaanpanolaissa on kunnalle ja hyvinvointialueelle jätetty laaja oikeus neuvotella laista poikkeavia toimintatapoja. Tämä neuvotteluvara on jätetty lainsäädäntöön, koska lainsäädännön tarkoitusta ei ole mahdollista toteuttaa siinä asetettujen päivämäärien yms. tarkalla noudattamisella. On todettava, että lain tarkoituksen toteuttaminen on merkittävämpi päämäärä, kuin sen sanamuodon tarkka tulkinta. Tähän tulkintaan ovat päätyneet myös Kuntaliitto sekä valtionvarainministeriö omissa lausunnoissaan, jotka perustuvat sote-voimaanpanolain 66 § asetettuun velvollisuuteen tarjota kunnille ja hyvinvointialueelle muutostukea uudistuksen aikana. Kuntaliitto ja valtionvarainministeriö ovat todenneet, että laissa siirtyväksi määritellyt sopimukset ja irtaimistot sekä toimitilat, siirtyvät hyvinvointialueelle päivämääristä huolimatta. Tämä sisältölogiikka on näin ollen merkittävämpi kuin laissa asetetut päivämäärät.
Sote-voimaanpanolain 12 § on säädetty kunnan velvollisuudesta osallistua hyvinvointialueiden valmisteluun. Tämän lainsäädännössä asetetun velvollisuuden toteuttamiseksi kunnan on edesautettava kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla hyvinvointialueen perustamista. Tämän velvollisuuden täyttämiseksi on kaupunginhallituksen tehtävä päätös tämän esityksen liitteenä olevien sopimuksien liitteen mukaisista siirroista, vaikka sote-voimaanpanolain 26.3 §:ssä asetettu määräaika on jo kulunut umpeen.
Vuokralle otetuista toimitiloista ja asunnoista annetun selvityksen täydentäminen
Voimaanpanolain 25 § ja 22 §:ien mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset ja erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat.
Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä varten vuokraamien toimitilojen ja asuntojen vuokrasopimukset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat siirtyvät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 1.1.2023, jolleivat hyvinvointialue ja kunta toisin sovi (voimaanpanolaki 22, 25 §).
Täydennyksessä ilmoitetaan uusia siirtyviä toimitiloja sekä asuntoja. Lisäksi muutetaan aiemmin tehtyjä kaupunginhallituksen päätöksiä 31.1.2022 § 11 ja 6.6.2022 § 17. Muutoksen perusteena on se, että toimitiloissa ei ole sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisvastuulle kuuluvaa toimintaa. Siirrettäväksi ilmoitetaan yhteensä 18 siirtyvää sopimusta, joiden lisäksi jaettavaksi ilmoitetaan 3 uutta sopimusta. Vantaan kaupunki ilmoittaa yhteensä 11 tilaa, jotka kaupunki alivuokraa hyvinvointialueelle. Aiemmin tehtyihin kaupunginhallituksen päätöksien osalta tiloja muutetaan niin, että 18 aiemmin ilmoitettua tilaa ei siirry hyvinvointialueelle.
Vantaan kaupunki ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on neuvotellut sote-voimaanpanolain 22.4 § mukaisesti 5 eri toimitilasta. Näiden tilojen osalta vuokra-aika on sovittu sote-voimaanpanolaista poikkeavaksi, ja niihin ei sovelleta vuokra-aikaa koskevaa 3+1 vuoden sääntöä (sote-voimaanpanolaki 22.2 §). Liitteeseen on näiden toimitilojen kohdalle merkitty vuokra-aika. Sittemmin kaupungin ja hyvinvointialueen välillä on todettu, ettei liitteessä ilmoitetut vuokra-ajat vastaa kaikilta osin tarkoitettua, joten liitteestä poiketen neuvotteluja jatketaan, eikä liitteessä esitettyjä vuokra-aikoja esitetä hyväksyttäviksi hyvinvointialueella sellaisenaan.
Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on edelleen neuvoteltava vuoden 2022 aikana joidenkin yksittäisten sopimusten vuokra-ajoista ja jakamisesta hyvinvointialueen käyttöön siirtyvien ja Vantaan kaupungin käyttöön jäävien toimitilojen ja asuntojen osalta. Näiden vuokrasopimusten osalta luetteloissa on huomioitu hyvinvointialueen käyttöön tulevien pinta-alojen ja vuokrien määrien osuus.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa juristi Tiia Tuovinen, tiia.tuovinen2@vantaa.fi.