Beskrivning
Områdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 18.5.2022 § 69 godkänt anvisningarna för hur Vanda och Kervo välfärdsområdets budget och ekonomiplan för åren 2023–2026 ska göras upp. I anvisningarna för hur budgeten görs upp har man samlat de centrala principerna, lagarna och förordningarna som styr beredningen av budgeten.
Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret samt en ekonomiplan för tre eller flera år. Budgetåret är planperiodens första år. Enligt lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdets budget och ekonomiplan innehålla en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi.
I ekonomiplanen godkänns målen för verksamhet och ekonomi som verkställer välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska enligt lagen om välfärdsområde upprättas så att den är i balans eller uppvisar ett överskott senast vid utgången av andra året efter budgetåret, alltså i slutet av 2025. Ett underskott i balansräkningen ska täckas senast två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.
Utarbetande av budget och ekonomiplan i välfärdsområdet
Budgetförslaget 2023 för Vanda och Kervo välfärdsområde har beretts så, att den innehåller de anslag och inkomster som krävs för uppgifterna och verksamhetens mål, samt investeringskalkyleringen. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas.
Budgeten 2023 har beretts för finansministeriets 17.11.2022 publicerade finansieringsram. I ekonomiplanen 2024 - 2026 grundar sig bedömningen av statens finansiering på den s.k. kalkylen över utgiftstrycket som gäller välfärdsområdens finansiering, som innehåller effekterna av övergångsutjämningens uppskattade inverkan på finansieringen för åren 2024–2026. I Vanda och Kervo välfärdsområdets ekonomiplan för åren 2024 och 2025 har man tagit i beaktande nivån på statens finansiering av välfärdsområdena vid definiering av finansiering som sker efteråt på förverkligade kostnader enligt lagen för finansiering av välfärdsområden § 10 (8.7.2022/700). De kalkylerade korrigeringarna baserar sig på bokslutsprognoser från utfallsprognosen för ekonomin 2022
Budgeten för 2023 för Vanda och Kervovälfärdsområde visar ett underskott på 57 miljoner euro. Underskottet baseras bland annat på för 2022 beräknade ekonomiska överskridningar av de organisationer som överförs, samt det faktum att den statliga finansieringen inte täcker alla ändringskostnader för den historiskt stora förändringen. Den ekonomiska planen har utarbetats så, att balanseringen av ekonomin förverkligas inom den tid som lagen förutsätter.
Budgetprocessen
Områdesstyrelsen beslutade på sitt sammanträde 28.10.2022 § 220 att tillsätta en budgetdelegation för budgetförhandlingarna. Välfärdsområdesdirektörens budgetförslag 2023 och förslag till ekonomiplan 2023–2026 har publicerats på presskonferensen 3.11.2022. Efter detta har områdesledamöter och områdesfullmäktigegrupper haft möjlighet att ställa frågor och göra ändringsförslag i välfärdsområdesdirektörens budgetförslag. Ändringsförslagen behandlas i budgetdelegationens förhandlingar av budgeten 13.12.2022, efter vilken budgetförslaget framskrider till områdesfullmäktiges behandling 14.12.2022.
Enligt lagen om välfärdsområden § 125 ska revisionsnämnden för välfärdsområdesstyrelsen bereda ett förslag till bestämmelser om nämndens uppgifter i förvaltningsstadgan samt till budget för utvärderingen och granskningen. Revisionsnämnden har för sin del behandlat budgeten på sitt sammanträde 15.11.2022 § 47.
Områdesfullmäktige behandlar välfärdsområdets budget 2023 och ekonomiplanen för 2023- 2026 vid sitt möte 20.12.2022. I samband med godkännandet av budgeten godkänns också investeringsplanen för åren 2023- 2027. Budgeten som områdesfullmäktige godkänt träder i kraft 1.1.2023.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner Vanda och Kervos budget 2023 och budgetplanen för åren 2023–2026 enligt bilagan.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslöt att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner Vanda och Kervo välfärdsområdets budget och ekonomiplanen för åren 2023–2026 enligt bilagan. Ekonomidirektören ges rätt att göra tekniska ändringar i budgeten.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
------------------------------------------------
Lauri Kaira lämnade Samlingspartiets fullmäktigegruppens och Svenska folkpartiets fullmäktigegruppens protokolluttalande, vilket hade följande lydelse: ”Vi uttrycker vår oro över genomförandet av vårdgarantin och personalens tillräcklighet inom hälsovårdstjänsterna i Vanda och Kervo välfärdsområde hösten 2023. Vårdgarantin åtstramas med början 1.9.2023 till 14 dygn i primärhälsovården icke-brådskande vård ytterligare sju dagar från och med den 1.11.2024. Om välfärdsområdet inte förmår ge vård inom de längsta väntetiderna som föreskrivs i lagen, ska den enligt lagen ordna tjänster från andra serviceproducenter. Vanda och Kervo välfärdsområde ska för att trygga skyldigheterna med vårdgarantin, underlätta tillgång till personal och korta köerna vid hälsocentralerna som en lösning granska ökandet av köpta tjänster i hälsovårdstjänsterna. Granskningen ska täcka både upphandlingen av övergripande hälsostationstjänst från privat serviceproducent som utvidgning och utveckling av servicesedlar.
Pirkko Letto lämnade Socialdemokratiska fullmäktigegruppens protokolluttalande, vilket hade följande lydelse: ”Ett viktigt mål med SOTE-reformen är integrationen av primärvården och den specialiserade sjukvården. Samarbetet mellan Vanda och Kervo välfärdsområdet och den nya HUS-sammanslutningen inleddes i början av året, vars mål ska vara kundorienterade tjänster och vårdstigar. SDP vill stöda detta samarbetet.”